به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محسن زارعی در نشست خبری تحلیل نتایج آزمونهای نهایی گفت: ۴۰۰ همکار طراح، ۷۲ ساعت در فضای قرنطینه بودند؛ برای ۱۱۳ عنوان درس کار طراحی امتحانات نهایی انجام شد و در نهایت کار تصحیح ۶۰ میلیون پاسخبرگ انجام و ۶۰۲۹ حوزه اجرا درگیر برگزاری بودند و در کل ۱۴ هزار حوزه اجرا در کشور درگیر امتحان نهایی بودند.
تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانات نهایی
وی با بیان اینکه تصحیح در امتحانات نهایی به صورت الکترونیکی صورت گرفت افزود: ۱۳۸ هزار عوامل اجرایی شامل منشی، مراقب و حفاظت و ... در برگزاری امتحانات همکاری داشتند.
زارعی با بیان اینکه ۹ تیم چهار نفره، شامل ۳۶ نفر ۱۲ روز برای آزمون اول و دوم در قرنطینه ماندند ادامه داد: در خرداد ماه سال ۱۴۰۳ حدود ۵۰ هزار دبیر تخصصی در فرایند تصحیح مشارکت داشتند و حدود ۶۰۲۹ حوزه اجرا درگیر برگزاری آزمون بودند. حوزههای اجرا مشترک بودند و در کل کشور حدود ۱۴ هزار حوزه اجرا در کل کشور مشغول فعالیت بودند. همچنین حدود ۶۶۷ حوزه تصحیح در کشور امر تصحیح را پیگیری میکردند.
به گفته وی، کار تصحیح صرفا در حوزههای تصحیح انجام نمیشد و در مدارسی که همکاران مشغول تدریس بودند نیز میتوانستند کار را انجام دهند، زیرا تصحیح الکترونیکی بود البته هیچ معلمی تصحیح اوراق دانش آموزان استان خودش را انجام نداده است.
مصححان به اوراق امتحانی دانشآموزان استان خود دسترسی نداشتند
محاسبه نمره کل برای ۱.۵ میلیون داوطلب
زارعی در خصوص روند تصحیح اوراق امتحانی اظهار کرد: بعد از بارگذاری پاسخبرگها، اوراق به صورت تصادفی دو بار تصحیح کامل شد که در این فرآیند معلمان مصحح به دانشآموزان استان خودشان دسترسی نداشتند.
وی عنوان کرد: برگزاری آزمون با حضور ۱۳۸ هزار فرهنگی به عنوان عوامل اجرایی روسای حوزههای اجرا به عنوان منشی، مراقبان، حفاظتهای آزمون و سایر همکارانی که در این امر مشارکت داشتند انجام شد.
رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش اظهار کرد: محاسبه نمره کل برای حدود ۱.۵ میلیون داوطلب انجام شد. این محاسبه تقریبا برای ۱۳۶۰ عنوان درس نفر بوده که برای دومین سال پیاپی توسط وزارت آموزش و پرورش این کار بزرگ انجام شد.
همکاری وزارت کشور و پلیس در تامین امنیت آزمونهای نهایی
زارعی با بیان اینکه امتحانات نهایی کار بزرگی بود که با مشارکت همه دستگاهها به ویژه وزارت کشور که حفاظت آزمون و تامین امنیت آزمون را بر اساس مصوبه شورای امنیت کشور برعهده داشت، برگزار شد، گفت: از استانداران سراسر کشور خواسته شد که موضوع تامین امنیت آزمون در دستور کار شورای تامین استانها و شهرستانها قرار بگیرد همچنین در وزارت کشور و در کمیسیون حفاظت از آزمون مستقر در وزارت کشور با حضور دستگاههای امنیتی، موضوع تامین امنیت پیگیری میشد. پلیس فتا و فراجا همکاری خیلی خوبی را با وزارت آموزش و پرورش داشتند. شبکههای سودجویی که فعالیت میکردند در ایام پیش از آزمون و ایام آزمون، اخبار کذبی منتشر میکردند که بلافاصله شناسایی میشدند و با بسیاری از این شبکهها برخورد شد که اطلاعاتی را پلیس فتا درباره عواملی که دستگیر شدند، منتشر کرد.
میانگین معدل دانشآموزان رشته تجربی، ریاضی
زارعی با بیان اینکه ۱۸ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۲۰۰ نفر داوطلب به تفکیک پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در خرداد ۱۴۰۳ آزمون دادند گفت: میانگین معدل دانشآموزان در رشته تجربی پایه دهم ۱۲/۶۴، یازدهم ۱۱/۵۲ و دوازدهم ۱۲ شد.
به گفته وی، میانگین معدل دانشآموزان در رشته ریاضی و فیزیک پایه دهم ۱۲/۶۹، یازدهم ۱۱/۲۶ و دوازدهم ۱۱/۸۲ است.
میانگین نمرات دانشآموزان رشته انسانی زیر ۱۰ شد!
وی با بیان اینکه میانگین نمرات دانشآموزان در رشته علوم انسانی در پایه دهم ۹/۴۴، در پایه یازدهم ۹/۰۷ و در پایه دوازدهم ۹/۱۳ است افزود: میانگین معدل در مجموع سه رشته اصلی پایه دهم ۱۱.۵۲ و پایه دوازدهم ۱۰.۹۸ بوده است.
میانگین معدل دهمیها بالاتر از یازدهم و دوازدهمیها شد
زارعی با بیان اینکه میانگین معدل دانشآموزان در پایه دهم نسبت به پایه یازدهم و دوازدهم بهتر از سایر پایههاست ادامه داد: این امر حاکی از آن است که دانشآموزان در این پایه به معلم و کتاب درسی رجوع داشتهاند.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه استان یزد بیشترین رشد نمره را داشته است، گفت: همچنین استانهای هرمزگان، فارس خراسان رضوی، خوزستان نسبت به سال گذشته نمره معدلشان ارتقاء پیدا کرده است.
افزایش چند صدم درصدی میانگین نمرات دانشآموزان رشته تجربی
میانگین نمرات دختران در رشته ریاضی، بالاتر از پسران
وی با بیان اینکه میانگین نمرات دانشآموزان در سال گذشته ۱۱/۲۳ در رشته تجربی بوده و امسال به ۱۲ رسیده است گفت: نمرات دانشآموزان در رشته ریاضیفیزیک به ۱۰/۸۲ رسیده است. عملکرد دانشآموزان دختر از پسر بسیار بهتر بوده است. معدل دانشآموزان دختر در رشته ریاضیفیزیک ۱۲/۹۷ و نمرات دانشآموزان پسر ۱۱/۲۴ است.
رشد نمرات دروس عمومی دانشآموزان
زارعی ادامه داد: مجموع نمرات مدارس دولتی و غیردولتی در ریاضی فیزیک ۱۱/۹۶ بوده است، مقایسه میانگین نمرات نشان میدهد که اکثر دروس بهویژه دروس عمومی رشد داشتند.
سهم مدارس دولتی و نمونه در کسب رتبههای تک رقمی کنکور
رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش افزود: با مقایسه بین سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۳ یعنی قبل از محاسبه تاثیر قطعی سابقه تحصیلی در کنکور، سهم مدارس دولتی در کسب رتبههای تک رقمی یعنی زیر ۱۰، تعداد ۲۵ نفر بود یعنی ۲۵ کرسی مربوط مدارس دولتی و ۵ کرسی مربوط به مدارس غیردولتی بود. مدارس عادی دولتی قبلا هیچ کرسی در سال ۱۴۰۱ نداشتند، اما اکنون یک کرسی دارند. مدارس نمونه دولتی هم هیچ کرسی نداشتند، اما الان ۲ کرسی دارند.