به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از رویترز، کمیسیون فدرال تجارت آمریکا (FTC) در گزارشی فاش کرد شبکههای اجتماعی انبوهی از اطلاعات کاربرانشان را جمع آوری و فراوری میکنند و به اشتراک میگذارند، اما شفافیت یا کنترل اندکی درباره شیوه استفاده هوش مصنوعی شان از این دادهها برای کاربران فراهم میکنند.
گزارش مذکور شیوه مدیریت دادههای کاربران در متا، تیک تاک، توییچ (پلتفرم بازی رایانشی آمازون) و دیگر پلتفرمها را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده سیاستهای مربوط به مدیریت و نگهداری داده در بسیاری از شرکتها ناکافی است.
شبکه اجتماعی یوتیوب، ایکس، اسنپ، دیسکورد و ردیت نیز در گزارش FTC مورد بررسی قرار گرفته اند، البته در یافتههای گزارش به شرکت خاص و عملکردهای خاصی اشاره نشده است.
طبق گزارش FTC شبکههای اجتماعی با استفاده از فناوریهای مربوط به تبلیغات آنلاین و خرید اطلاعات از دلالان داده و روشهای دیگر، اطلاعات را جمع آوری میکنند. لینا خان مدیر این کمیسیون میگوید: هرچند روشهای نظارتی برای شرکتها بسیار سودآور است، اما آنها حریم خصوصی فرد را به خطر میاندازند، تهدیدی برای آزادی هستند و افراد را در مقابل آسیبهای مختلف از سرقت هویت یا تعقیب قرار میدهند.
از سوی دیگر شرکتهای بزرگ فناوری مشغول جمع آوری داده هستند تا فناوریهای نوظهور هوش مصنوعی خود را آموزش دهند. قراردادهای تبادل داده نیز به ندرت فاش میشوند و بیشتر اوقات شامل شامل محتوای خصوصی هستند که بدون اطلاع کاربران یا هشداری نامحسوس به آنها جمع آوری میشود.
علاوه بر آن کمیسیون فدرال تجارت آمریکا هنگام تحقیق درباره جمع آوری دادهها درباره اینکه چگونه کاربران از سرویسهای شرکتها استفاده میکنند، سن و جنسبت کاربران مذکور را بررسی کرد یا براساس اطلاعات دیگر این شاخص را تخمین زد. برخی از شرکتها اطلاعاتی مانند درآمد، آموزش و وضعیت خانوادگی فرد را نیز جمع آوری کردند.
این شرکتها حتی دادههای کاربرانی که از سرویس هایشان استفاده نمیکردند را جمع کرده بودند.