سارا روستاپور، مجری و برنامهساز کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنری خبرگزاری دانشجو، ضمن ابراز خرسندی از حضور در این اثر به عنوان مخاطب، «هیوا» را نمایشی بسیار خوب، با ایده و بازیهای خوب برشمرده و گفت: «بازی روان و کارگردانی بسیار خوب نمایش «هیوا»، قابل توجه بود.
روستاپور، در ادامه با تأکید بر این امر که اگر بناست کسی در حوزۀ کودک و نوجوان به تولید آثار نمایشی بپردازد، میبایست به زبان و ادبیات کودک آشنایی داشته باشد، افزود: «میتوان در تولید آثار برای کودک و نوجوان، با در نظر گرفتن چند مطلب مثلاً طنز که همیشه برای بچهها جالب بوده یا حرکات طنزآلود که برای آنها جذاب است، اتفاقات بسیار خوبی را رقم زد و زمانی که این موارد در یک اثر نمایشی لحاظ میشود، اتفاقات خوبی برای اثر میافتد.»
یک تئاتر بدون کلام با دیگر جذابیتهای میتواند مخاطب را جذب کند
این مجری با سابقۀ حوزۀ کودک و نوجوان، با تأکید بر این مفهوم که زبان و بیان یک اثر نمایشی میتواند یک موضوع بینالمللی باشد، ادامه داد: «یک تئاتر میتواند کلام نداشته باشد، اما آن قدر درست تعریف شده باشد، حرکات سرجای خودش باشد و زبان بدن و نوع اتفاقها جالب و جذاب باشد که اصلا نیاز به کلام نباشد و مخاطب را جذب کند.»
وی عدم دسترسی گروههای نمایشی به بودجۀ کافی برای تولید اثر را از مهمترین مشکلات امروز تولید نمایش در کشور برشمرده و با تأکید بر این مفهوم که
مراکز فرهنگی، میبایست بخشی از بودجه خود را به حوزۀ تئاتر و سینمای کودک اختصاص دهند، اضافه کرد: «متأسفانه امروز در حوزۀ هنر نمایش این اتفاق نمیافتد و وقتی بودجه نباشد، دست عوام تولید در چنین شرایطی بسته میماند و دقیقاً به همین دلیل است که نمیتوان از تکنولوژیهای روز دنیا برای ارتقای سطح کیفی یک اثر نمایشی استفاده کرد.»
روستاپور، با اذعان به این امر که امروز در تمامی کشورهای جهان، سرماهگذاری با تمرکز ویژهای روی هنر نمایش صورت میپذیرد، اظهار داشت: «متأسفانه امروز به دلیل عدم دسترسی به بودجۀ کافی برای تولید یک اثر نمایشی در کشور، نمیتوان از بسیاری از امکانات استفاده کرد و تولیدکنندگان مجبور هستند شاخ و برگ بسیاری اتفاقات را بزنند.»
این فعال حوزۀ هنرهای نمایشی کودک و نوجوان، با تأکید بر این مفهوم که در کل دنیا روی تئاتر سرمایه گزاری زیادی میشود و گاهی میبینیم در یک جای دنیا، یک نمایش سه یا چهار سال روی صحنه است، تصریح کرد: «در چنین شرایطی، میتوان از یک نمایش بهره برداری کرد، در حالی که آثار، ما نهایتاً تا یک ماه اجرا دارند، چون اصلا بیشتر از این قابلیت اجرا ندارد، اما به نظر من، اثری که برای آن برنامه ریزی و هزینه میشود و به آن اهمیت داده میشود، حتی در ساعات بیشتری میتواند مخاطب را در هر رده سنی جذب کند، در سرتاسر ایران مخاطب داشته باشد، از آن استقبال شود، از حضور و اکران در چهار یا پنج مدرسه فراتر برود و تعداد مخاطب بیشتری از جامعۀ هدفش را جذب کند.»
نمایش خوب همیشه مخاطب دارد
روستاپور، با بیان این نکته که هر چقدر هم که فضای مجازی و یا رسانههای داخلی و خارجی وجود داشته باشند که بتوانند به نمایش کمک کنند، باز هم یک اثر نمایشی خوب همواره مخاطب خود را دارد، خاطر نشان کرد: «مثلاً وقتی تلویزیون یک سریال خوب را پخش میکند، مردم یک محصول تولید داخل را به عنوان گزینۀ انتخابی خویش در نظر میگیرند و در کنار این موضوع، باید اطلاع رسانی خوب در حوزۀ هنر نمایش را نیز مد نظر داشت.»
وی ضمن ابراز تأسف از این امر که امروز، آثار نمایشی به درستی اطلاعرسانی نمیشوند به اطلاع مخاطبان خویش نمیرسند، تأکید کرد: «نکتهای که در اطلاعرسانی در حوزۀ تئاتر وجود دارد، این است که رسانههای در دسترس مردم باید اخبار مربوط به حوزۀ تئاتر را پوشش دهند، چرا که تئاتر نیز نیاز به تبلیغ دارد و تنها در چنین شرایطی است که اگر یک اثر خوب تولید شود، مخاطب خود را پیدا خواهد کرد و همین تبلیغات، در حوزۀ فروش اثر نیز تأثیر بسزایی خواهد گذاشت.»
برخی از سالنهای نمایش کم امکانات و دور از دسترس هستند
این مجری با سابقۀ حوزۀ کودک و نوجوان، ضمن ابراز تأسف از این امر که امروز امکانات سالنهای نمایش، به شدت کم و برخی از این سالنها دور از دسترس است، یادآور شد: حوزۀ هنری، سالنهای نمایشی خوبی را در اختیار دارد، اما زمانی میتواند بر هنر نمایش تأثیرگذار باشد که هزینۀ کمتری را از گروههای نمایشی، در جهت حمایت از اثر تولید شده، دریافت کند، دقیقاً ماندد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان که به تازگی، سهم خود را از تئاترهای در حال اجرا برنمیدارد و به جهت حمایت، سهم خود را از درآمد نمایشها برنمیدارد.