به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مجیدحمزه کارگردان پیشکسوت نمایش های رادیویی درباره کارگردانی سریال ۱۲ رخ از شاهنامه در یک برنامه رادیویی گفت: بازی در نمایشهای ادبیات کهن به دلیل دور بودن از زبان روزمره دشوار است. خوانش این متون نیازمند رعایت ریتم و آکسانگذاری خاصی است که اگر رعایت نشود، ممکن است معانی بههم بریزد و منظور نویسنده به درستی به مخاطب منتقل نشود. وظیفه کارگردان علاوه بر هدایت بازیگر، کنترل درست خواندن و رعایت ریتم نیز است.
وی افزود: نمایشهای رادیویی باید در شکلها و ژانرهای مختلف برای هر نوع شنونده نوشته و ضبط شوند. نمایشهای بهروز و اجتماعی بیشتر مورد پسند شنوندگان هستند. با این حال، آشنایی مخاطبان با تاریخ ادبیات ایران نیازمند تحقیق وسیعی است. حتی شنوندگان عام نیز با قصههای شاهنامه آشنا هستند و این آشنایی از زمانهای دور به نسلهای بعد منتقل شده است. اما با دیجیتالی شدن همه چیز، این شناخت به مرور زمان کم شده و جوانها کمتر حوصله خواندن متون کهن را دارند.
هنرمند پیشکسوت نمایش های رادیویی تأکید کرد: برای پاسخ به نیازهای مخاطب ایرانی، باید در کنار آثار ادبیات کهن، نمایشهای روز و اجتماعی ساده و قابل فهم تولید شود تا مناسبات صحیح در جامعه ترویج یابد. به عنوان مثال، هنوز فرهنگ آپارتماننشینی و رعایت آداب زندگی در خیابانها به درستی شکل نگرفته است و نیاز به آموزش مجدد دارد.
حمزه در پایان گفت: در نمایش ۱۲ رخ از شاهنامه، همه پرسناژها مهم هستند و نمیتوان گفت که فقط چند شخصیت اصلی هستند. همه شخصیتها در همه جا و حول محور موضوعات مختلف حضور دارند.