به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، نشست تخصصی چالشها و راهکارهای سرمایهگذاری و تأمین مالی در خدمات در حاشیه نمایشگاه کیشاینوکس ۲۰۲۴ برگزار شد. اعضای این پنل ضمن تأکید بر لزوم استفاده از اقتصاد دیجیتال و پلتفرم در روند تولید و توزیع کالا و خدمات، خواستار توجه به هنر و بهروزرسانی طراحیها در همین حوزه شدند تا شاهد ارتقای سطح ارزشافزوده محصولات تولیدی کشور باشیم.
سادینا آبایی، جذب سرمایههای خارجی را اقدامی مهم و اساسی دانست و تصریح کرد: شاید در این حوزه با مشکلات و پیچیدگیهایی مواجه باشیم ولی در حوزه فاوا امکان جذب سرمایههای خارجی در همین شرایط هم وجود دارد؛ اما به دلیل موضوعات داخلی، زمینه جذب سرمایه خارجی ممکن نیست.
بر اساس اظهارات این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران اگر شرایط حاکم، تداوم پیدا کند، سطح شکاف ایران از منظر فناوری اطلاعات با دیگر کشورها بیشتر شده و امکان جبران آن سختتر میشود.
این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: امروز جذب سرمایه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات دیگر محدودیت سنی ندارد و در دنیا توسط نسل Z نیز انجام میشود. پس باید با رویکرد جدید به این موضوعات بنگریم.
رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران تأکید کرد: ارتباط بین سرمایهگذار و سرمایهپذیر به نهاد واسط نیاز دارد تا با سرعت و کیفیت مناسب به نتیجه برسد. اگر نتوانیم سرمایهگذاریها را در زمان خود به نتیجه برسانیم، نتیجهبخش نخواهد بود.
شهاب علیعرب، نایبرئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران از اینکه صنعت گردشگری در ایران مورد ظلم واقع شده انتقاد کرد و گفت: پیش از کرونا پیشرفتهای خوبی در حوزه گردشگری رخ داده بود که متأسفانه بعد از کرونا این صنعت به رکود رفت.
او ادامه داد: در سال جاری هم شرایط ناشی از تهاجمات رژیم صهیونیستی موجب شد تا صنعت گردشگری ایران آسیب ببیند. البته باید توجه داشت که، چون این صنعت در ایران به بلوغ نرسیده است، با هر تکانهای شاهد آسیبهای جدی به صنعت هستیم.
این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: بدون حمایت دولت چه ازنظر سیاستی و چه مالی، مشکل صنعت گردشگری حل نمیشود. درواقع به دلیل پیشبینیناپذیر بودن شرایط حاکم بر کشور، سرمایهها به سمت گردشگری نمیروند، چون ریسک بالایی دارند.
علیعرب به گردشگری سلامت بهعنوان یکی از ظرفیتهای ایران اشاره و تأکید کرد: در این بخش اطلاعات و ارقام درستی در اختیار نیست، چون بر اساس سیستم درستی انجام نمیشود؛ بنابراین نمیدانیم که سطح درآمدهای کشور از صنعت گردشگری سلامت به چه میزان است. تا زمانی که اطلاعات آماری دقیق در اختیار نباشد، تصمیمگیری درباره هر حوزهای سخت خواهد بود.
مرتضی میری، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایعدستی اتاق ایران برخورد با هنر در حوزه طراحی، مورد توجه قرار داد و گفت: شرکتهایی که در کالا و خدمات خود از طراحی استفاده میکنند نسبت به سایرین تا دو برابر سود بیشتری میبرند. پی توصیه میشود صاحبان صنایع به اهمیت طراحی توجه کنند تا ارزشافزوده کالا و خدمات خود را افزایش دهند.
این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: آثار هنری مانند سینما در راستای معرفی فرهنگ، ظرفیتها و توانمندیهای کشور و تولید ارزشافزوده بیشتر، بسیار سودآور هستند. برای همین در اتاق ایران به دنبال راهکاری هستیم تا بستری فراهم شود و زمینههای معرفی پروژههای موفق و سودآور برای سرمایهگذاری در بخش هنر را ایجاد کنیم.
او از برگزاری جشنواره دیدار در راستای جذب سرمایه برای تولید آثار هنری به همت کمیسیون فرش و همکاری کمیسیون فاوا، سرمایهگذاری و مسئولیت اجتماعی اتاق ایران خبر داد.
فناوریهای جدید محدودیتهای گذشته در نظام توزیع را از بین برده است.
در ادامه محمد شریفی، رئیس مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات نیز به تجربیات جدید توزیع و خرید کالا در سطح دنیا اشاره کرد.
به اعتقاد او استفاده از تکنولوژی امروز در حوزه گردشگری، هنر و صنایعدستی بسیار کارآمد است و امکان استفاده از هوش مصنوعی زمینهای را مهیا کرده تا بدون محدودیت هنر خود را در سطح دنیا عرضه کنیم. البته پیش از هر برنامهریزی باید مخاطب خود را بهدرستی بشناسیم و روش عرضه را دقیق انتخاب کنیم.
به اعتقاد او آنچه مهم است تمرکز روی تحقیق و توسعه است. شریفی افزود: امروز هزینههای بالایی صرف تحقیق و توسعه میشود و متناسب با آن سرمایهگذاریها به هدف میرسد.
رئیس مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات نبود زیرساختها، تبلیغات ناکافی، عدم دسترسی به فناوری و ظرفیتهای آنلاین را مهمترین چالشهای این حوزه دانست و خواستار توجه لازم به این کمبودها و نواقص برای پیدا کردن راهکارهای مناسب شد.
ارسلان محمدیان، قائممقام اسنپپرو مارکت با نگاهی به صنعت مصرف در ایران گفت: چرخه صنعت توزیع و مصرف بسیار گسترده بوده و بحرانهای خاصی را پشت سر گذاشته است. مهمترین بحران این بخش ناشی از سیاستگذاریهای ناگهانی است که روند کار را مختل میکند. نکته دیگر توزیع از طریق خودورهای بیکیفیت است که این سیستم را با چالش مواجه کرده است.
بر اساس اظهارات او در ایران علاقه افراد برای فعالیت در حوزه ویزیتوری کاهش یافته است پس باید این مسئله هم حل شود. برای همین از در اسنپ سعی کردیم از سیستمهای خاص جایگزین استفاده شود. بااینحال یک چالش جدی به نام نقدینگی داریم که همین موجب شده نظام فروش امانی دوباره احیا شود. در این راستا اسنپ با سوپرمارکتها بر اساس همین سیستم امانی ارتباط دارد.
قائممقام اسنپپرو مارکت افزایش بهای سوخت را برای نظام توزیع بسیار مضر و آسیبزا ارزیابی کرد و برای همین حمایت از این صنعت را خواستار شد.