به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، ۶۲۸مستند در بخش ملی و ۲۳۱۴اثر در بخش بینالملل برای حضور در هجدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» ثبت شدهاند. در بخش مسابقه ملی هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» و از بین ۶۲۸ اثر ثبتنامشده، ۱۱۷مستند بلند، ۱۶۰مستند نیمه بلند و ۳۵۱مستند کوتاه حضور دارند. همچنین ۲۹۶ اثر در بخش شهید آوینی و ۷۲ اثر در بخش غزه متقاضی حضور شدهاند. در این بین ۷۸فیلمساز زن با مستندهای خود برای حضور در جشنواره هجدهم سینمای مستند ایران ثبتنام کردهاند. از ۲۳۱۴مستند خارجی که به دبیرخانه جشنواره هجدهم ارسال شده است، ۱۶۲۵ اثر در بخش کوتاه، ۵۰۰ اثر در بخش بلند و ۱۸۹ اثر در بخش نیمهبلند خواستار حضور در این دوره از جشنواره هستند. این مستندها از ۱۲۳کشور، ازجمله کانادا، انگلیس، هند، برزیل، اسپانیا، مصر، ترکیه، ایتالیا، روسیه، آرژانتین، آمریکا، چین، فرانسه، آلمان، مکزیک، اندونزی، پرتغال و یونان متقاضی حضور در هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» هستند.
محمد کارت بازیگر، کارگردان و مستندساز، در قالب تهیهکننده ۲ فیلم مستند، متقاضی حضور در هجدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» است.
محمد کارت که مستندهایش در جشنواره «سینماحقیقت» مورد توجه قرار گرفتهاند، امسال در قالب تهیهکننده مستند کوتاه «تورگی» به کارگردانی توفیق حیدری و مستند بلند «آسانسور» ساخته جواد رزاقیزاده متقاضی حضور در هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» است.
محمد کارت مستندهای «آوانتاژ»، «معلق»، «بختک» و «خون مردگی» را کارگردانی کرده است. او برنده تندیس ویژه داوران یازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» برای «لاوراتوار» و برنده تندیس بهترین کارگردانی مستند بلند از دهمین جشنواره «سینماحقیقت» برای «آوانتاژ» است. هنوز فهرست آثار منتخب این دوره اعلام نشده و مشاوران دبیر جشنواره مشغول ارزیابی آثار هستند.
با نزدیک شدن به زمان برگزاری هجدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»، خبرهای غیررسمی درباره تولیدات و حال و هوای این دوره بیشتر شده است. طبق شنیدهها، کار گروه مشاوران دبیر جشنواره تمام شده است و بهزودی بررسی درباره آثار راهیافته به جشنواره به پایان میرسد. امسال گویا حجم آثار تولیدشده در حوزه اجتماعی قابل توجه و پر از فیلمهای واقعنما، مسئلهمحور و مطالبهگری است که میتوانند در اکران مورد توجه باشند.
سال گذشته در جشنواره «سینماحقیقت» از میان آثار پرمخاطب سهم مرکز گسترش در تولید قابل توجه بود. مستند «قویدل» ساخته علی فراهانی صدر جوان، مسئلهای اجتماعی و پروندهای قدیمی را مطرح میکرد. این فیلم اردیبهشتماه در گروه «هنر و تجربه» روی پرده رفت و با استقبال مواجه شد. «خانواده خلج» به کارگردانی مریم الهامیان و مصطفی حاجیقاسمی، دیگر فیلم پربیننده دوره هفدهم بود که به سانس فوقالعاده رسید و براساس موضوعی واقعی و پروندهای قضایی ساخته شده بود.
امسال فیلمسازان جوان حضور پررنگی در جشنواره دارند. ماریا ماوتی، جواد رزاقیزاده، توفیق حیدری، نیما مهدیان و... چهرههای متقاضی حضور در جشنواره هستند که فیلمشان رنگ و بوی اجتماعی دارد. حسام اسلامی پس از غیبت چندساله با «رؤیاباف و قاضی» به جشنواره میآید که آن هم موضوعی اجتماعی دارد. این فیلم بهدلیل شخصیتهای بینالمللی پرتعدادش احتمالا از آثار پربیننده این دوره است. «تهران-امجدیه» ساخته محمود مولایی، بهدلیل توجه به تاریخ امجدیه و نشان دادن تصاویری خاص و منحصر به فرد از گذشته این ورزشگاه، بهعنوان فیلمی ورزشی میتواند توجه بخش خاصی از مخاطبان را جلب کند. در زمینه آثار تاریخی و سیاسی، فرشاد اکتسابی با «خط القعر» به جشنواره میآید. اکتسابی کارنامهای متنوع و جذاب دارد و فیلمهای خوبی مانند «آلاله» و «ف- الف» را کارگردانی کرده و «خط القعر» حاصل همکاری تازه او با مرکز گسترش درباره سالهای دفاع مقدس است.
شنیده میشود مستند «ضدقهرمان» ساخته عارف افشار که سال گذشته بهدلیل موضوعش به جشنواره راه پیدا نکرد، امسال دوباره متقاضی حضور در سینما حقیقتشده است.
منبع: روزنامه همشهری