به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، خودروهای برقی به خودی خود یک تحول بزرگ در صنعت حمل و نقل است اما اگر مشکلات ایجاد شده ناشی از نادیده گرفته شود ممکن است به مرور سبب ایجاد مشکلاتی شود که حل آن ها بسیار دشوار باشد وکوتاهی مسئولین مربوطه میتواند سبب ایجاد گره های ریز و درشت درمسیر این تحول باشد.
به عقیده کارشناسان صنعت خودرو، کلیت برقی سازی اتفاق خوب و مبارکی است اما به دلیل محدودیت هایی از جمله نبود سرمایه و زیر ساخت های لازم زمینه تولید خودروهای برقی در کشور وجود ندارد بنابراین بهتر است با تولید اتوبوس های برقی شروع کرد همچنین به نظر میرسد که واردات خودروهای برقی گزینه خوبی باشد .
اما از آنجایی که تامین انرژی این خودروها وابسته به برق است این پرسش را مطرح میکند، که با توجه به اخبار اخیر درمورد برنامه <<خاموشی منظم>> مشکلی در تامین انرژی این خودروها ایجاد نمیشود؟
علیرضا زاکانی شهردار تهران در خصوص تامین برق گفت:از نظر برق، کشور در ساعات اوج مصرف کمبود برق دارد، اما در ساعات دیگر مازاد برق داریم. این اختلاف در تامین برق باعث میشود که ما بتوانیم در ساعات مازاد، خودروها را شارژ کرده و در کل روز از این ظرفیت برای خدمت به مردم استفاده کنیم. سیستم هوشمند ما امکان شارژ در ساعات اوج را نمیدهد و زیرساختهای ایجاد شده در این حوزه، به رفع مشکلات کشور و بهویژه تهران کمک خواهد کرد.
شهریور ماه خبر تجمع تاکسیرانان خودروهای برقی به گوش رسید که برای حل مشکلات خود دست به دامن تجمع مقابل مراکز مربوطه شدند.
هزینه بالای خرید این خودروها و بازپرداخت تسهیلات بانکی و عدم پایبندی شهرداری تهران به تعهداتش و وعدههایی که برای پرداخت وام بلاعوض به تاکسیرانان داده بود، چالشی جدی برای بسیاری از تاکسیرانان ایجاد کرده بود که باعث تجمع راننده ها شد.
مهر ماه زاکانی درپاسخ به تجمعات رانندگان با بیان اینکه دو وام در نظر گرفته شده گفت: وام ۸ درصدی شرکت (۸۶۰ میلیون تومان) و وام صندوق کارآفرینی (۳۰۰ میلیون تومان) که مجموعاً ۹۰۰ میلیون تومان میشود اما بر اساس ماده ۱۲ گذشته، حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ دلار از قیمت خودرو مستهلک میشود و این تسهیلات به رانندگان کمک میکند تا با یک مبلغ مشخص بتوانند یک خودرو مطلوب را خریداری کنند.
یکی از رانندگان معترض در خصوص باتری این خودروها گفت،این خودروها یک سال پیش وارد شده و به ما تیرماه 1403 این خودروها تحویل دادهاند حدود یکسال این باتریها خوابیده بوده و افت باتری پیدا کرده و سلولهای باتری از بین رفته است.
نجفی؛ مدیر روابط عمومی شرکت خودروسازی کرمان موتور درباره خرابی باتری خودروهای برقی گفت،مسئلهای که درخصوص این خودروها وجود دارد این است که گزارش پیمایش این خودروها براساس استاندارد NEDC سنجیده میشود.گزارش پیمایش این خودروها براساس این استاندارد ۴۰۰ کیلومتر است، آنچه که در آزمایشگاه هم تست شده همین میزان پیمایش بوده است. اما واقعیت این است که این پیمایش آزمایشگاهی است، اما وقتی به خیابان میآید براساس منطقه و ارتفاع محل از سطح دریا و همچنین آب و هوا میزان این پیمایش کاهش پیدا میکند.
نجفی تصریح کرد: با توجه به اینکه تهران یک منطقه کوهستانی و کوهپایهای است و در گرمترین روزهای تابستان این خودرو استفاده شده است حدود ۳۰ درصد از شارژ باتری کم میشود و این با صحبت تاکسیرانان درخصوص کاهش پیمایش به حدود ۳۰۰ کیلومتر همخوانی دارد. در تمام اسناد هم آمده است. بنابراین باتری خودرو خراب نیست.
مدیر روابط عمومی کرمان موتور خاطرنشان کرد: باتری این خودروها دارای گارانتی است و اگر سلامت آنها کمتر از ۸۰ درصد باشد باتری تعویض میشود، اما باتری خراب نیست، فقط به دلیل نوع استفاده و شرایط منطقه کاهش پیمایش دارد.
نجفی در ادامه گفت : اعلام کردیم اگر ماشین هارا نخواستند آن هارا تحویل میگیریم و پول را برمیگردانیم.
علی آذرسینا راننده تاکسی فرودگاه امام خمینی (ره) از عملکرد تاکسی برقی خود کاملا رضایت دارد.
آذرسینا معتقد است، با تمام نقصهایی که در زیرساخت استفاده از خودروی برقی وجود دارد، تاکسی برقی یکی از بهترین گزینههایی بود که میتوانست انتخاب کند.
به گفته آذرسینا، کم بودن دامنه حرکتی خودروهای برقی و کمبود ایستگاه شارژ را از اصلیترین مشکلات تاکسیهای برقی است و معتقد است چنانچه جایگاه شارژ خودروهای برقی افزایش یابد، شاید بخش زیادی از چالش های فعلی در این بخش برطرف شود،بنابراین افزایش تعداد ایستگاه شارژ خودرو برقی بر عملکرد و درآمد رانندگان تاثیر مطلوبی دارد.
آذرسینا درخصوص هزینه های این خودرو گفت: این خودرو در تمام زمینهها از تاکسیهای بنزینی بهتر است هزینههای اضافی برای تعویض و تعمیر قطعات نظیر تسمه تایم، روغن موتور و خرابیهای روزمره تاکسیهای فرسوده از مزیتهای تاکسی برقی است.
مسئله ای که قابل توجه است و نباید از آن غافل شد،این است که اگر جهت گیری به سمت برقی سازی با فرهنگسازی و ایجاد زیرساخت و ایجاد انگیزه و مشوق همراه نباشد، ممکن است نتواند اعتماد کامل را بین اذهان عمومی جلب کند و منجر به شکست این پروژه شود. بنابراین حمایت مسئولین لازمه اصلی این جهت گیری است و نمیتوان با شعار و ارائه اعداد بزرگ، صنعت خودرو و حملونقل کشور را برقی کرد.
نوشته: نرگس اصلی بیگی