گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، ندا زارعی: بعد از تخصیص ۲ میلیارد دلاری ارز برای واردات خودرو در بودجه سال ۱۴۰۴، واردات خودرو خارجی و قرعه کشی میان متقاضیان، این انتظار وجود داشت که قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد کاهش پیدا کند. بر اساس آمار گمرک ایران تعداد خودروهای وارد شده به ایران در ۶ ماه سال جاری ۲۲ هزار و ۲۶۴ دستگاه خودرو سواری از گمرکات ترخیص قطعی و وارد کشور شده است. ارزش این تعداد خودرو وارداتی به کشور در ۶ ماه امسال ۴۳۸ میلیون و ۶۶۸ هزار دلار بوده است. با وارد شدن این تعداد خودرو در شش ماه ابتدای سال و اختصاص دادن ارز برای واردات در سال آینده، به دلیل تامین بخشی از نیازهای داخلی توسط این خودروها، پیشبینی میشد که قیمت محصولات داخلی تا حدودی کاهش پیدا کند.
خودروسازان داخلی برای اینکه در تله کاهش قیمت خودرو در بازار نیافتند به ناگهان طرح افزایش قیمت کارخانه خودروهای داخلی را کلید زدند و اینگونه بود شاهد موج افزایش قیمت در بازار خودرو بودیم.
پس از افزایش قیمت خودروهای داخلی، متقاضیانی که این روزها از این وضعیت ناراضی هستند، از وعدههای زمان انتخابات مسعود پزشکیان در رابطه با آزادسازی واردات و قیمت خودرو انتقاد میکنند. پزشکیان که بارها در مناظرات از وضعیت قیمت و واردات خودرو انتقاد کرده و وعده بهبود شرایط را داده بود، این روزها با گران کردن خودروهای داخلی، خلاف وعدههای خود عمل کرده است.
«چرا نمیگذارید مردم خودشان خودرو به صورت آزاد وارد کنند؛ مردم خودشان دلار دارند»، «مملکت رابه کجا رساندهایم که مردم حتی به واردات خودروی دست دوم هم راضی شدهاند ولی همین را هم به مردم اجازه نمیدهند. من واردات خودرو را آزاد میکنم»، «ماشین که مزیت ما نیست مرز را برای آن بستهایم. در حال حاضر قانون نگذاشته که واردات ماشین انجام شود. میگفتند ماشین دست دوم وارد میکنیم. چه کار کردهایم که به واردات ماشین دسته دوم هم راضی شدیم، اما اجازه واردات ندادند.» و «همه ماشینها را از چین وارد کردیم و قیمت ماشینها را چند برابر در اینجا میفروشیم» جملات مذکور، بخشی از مهمترین اظهارات و ادعاهای مسعود پزشکیان در روزهای منتهی به انتخابات بود که در هیچ کدام از آنها خبری از افزایش قیمت خودروهای داخلی نیست. بر اساس این اظهارات، انتظار میرفت که وضعیت صنعت خودرو، قیمت خودروهای داخلی و واردات آن رو به بهبود رود.
واردات خودروهای خارجی، یکی از وعدههای انتخاباتی مسعود پزشکیان بود. در رابطه با این موضوع نیز علی رغم تخصیص ارز در برنامه بودجه سال آینده برای واردات، تعیین تعرفه ۱۰۰ درصدی برای ورود خودرو به کشور، عملا قیمت خودروهای خارجی را به اندازهای افزایش میدهد که اکثر متقاضیان توانایی خرید آن را نداشته باشند. یعنی واردات خودرو خارجی صرفا برای تعداد کمی از مردم که توانایی خرید دارند انجام میشود و عموم مردم از این اتفاق بهرهای نخواهند برد. در نتیجه نمیتوان امیدوار بود که با واردات خودروهی خارجی وضعیت بازار داخلی و قیمتهای آن بهبود یابد.
علاوه بر این، با وجود اینکه شرایط واردات خودروی کارکرده در تیرماه سال جاری به تصویب هیئت وزیران رسید و اعلام شد، تا کنون که بیش از ۴ ماه از آن زمان گذشته است، هیچ خودروی کارکردهای وارد کشور نشده است.
با توجه به این وضعیت، شاید برخی متقاضیان همچنان قصد خرید خودروی داخلی را داشتند که افزایش قیمتی که اتفاق افتاد، کار آنها را دشوار کرد و همین موضوع، موجب عصبانیت آنها شده است. حداقل کاری که دولت چهاردهم این روزها میتواند در رابطه با بازار خودرو انجام دهد، افزایش عرضه و تامین نیاز خریداران است.