به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، متروی ریاض در اول دسامبر با افتتاح سه خط آن (یک خط دیگر در ژانویه افتتاح میشود و دو خط دیگر به زودی بعد از آن افتتاح میشود) شروع به کار کرد. طول کلی آن ۱۷۶ کیلومتر (۱۰۹ مایل) است و مناطق کلیدی، مراکز تجاری، و بناهای فرهنگی را در سرتاسر پایتخت عربستان سعودی به هم متصل میکند.
با ظرفیت نهایی ۳.۶ میلیون مسافر در روز پس از تکمیل کامل، انتظار میرود شبکه قطار به طور قابل توجهی ترافیک جادهای را در سراسر ریاض کاهش دهد و به تبع آن CO۲ را تا حدود ۱۲.۵ میلیون تن (تقریباً ۱۰.۸ میلیون تن) در سال کاهش دهد.
در مجموع دارای ۸۵ ایستگاه مترو میباشد. قابل توجهترین آنها ایستگاه مترو منطقه مالی ملک عبدالله (KAFD) معماران زاها حدید است که در تصویر نشان داده شده است. این ایستگاه دارای یک طرح دقیق محاسبه شده است که هدف آن آسان کردن مسیریابی برای مسافران است و نمای بیرونی آن شامل یک فرم انحنای مشبک چشم نواز است که برای از بین بردن سوزش از گرمای شدید تابستان در پایتخت عربستان طراحی شده است.
در مجموع ۶۹ قطار Alstom Metropolis و ۴۷ قطار Innovia Metro - همه برقی - برای جابجایی مردم استفاده میشود. آنها در سه کلاس طبقه بندی شده اند: فرست کلاس، کلاس خانوادگی و کلاس مجرد، و شامل صندلیهای ارگونومیک، روشنایی LED، تهویه مطبوع، و سیستم اطلاعات مسافران است. همانطور که گفته شد، آنها همچنین خودکار هستند و به عنوان بخشی از سیستمهای حمل و نقل بدون راننده در بوداپست، مجارستان، سیدنی، استرالیا و تایپه، تایوان استفاده شده اند.
آلستوم که وسایل حرکتی پروژه را فراهم کرده است، توضیح میدهد: قطارها بدون راننده هستند. حرکات قطار توسط یک سیستم سیگنالینگ پیشرفته محافظت میشود که سرعت قطارها را کنترل میکند و از عملیات روان و ایمن از جمله باز کردن خودکار درهای قطار اطمینان میدهد. دسترسی به مسیر قطارها همچنین مجهز به یک سیستم اطلاعاتی پیشرفته برای مسافران است که از طریق صفحه نمایش و بلندگوهای داخل قطار و روی سکوهای ایستگاه اطلاعات را به مسافران ارائه میدهد.