به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، چهارمین نشست از سلسله نشستهای علمی «خانه ملی گفتوگوی حقوق اساسی» با موضوع «حمایت از مستضعفان جهان در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» توسط پژوهشکده شورای نگهبان برگزار شد.
حجتالاسلام محسن قنبریان استاد حوزه و دانشگاه در این نشست با اشاره به سابقه مبارزات شیعیان علیه رژیم صهیونیستی گفت: مقابله با اسرائیل در جهان تشیع از ابتدا با مبانی اسلامی شکل گرفته و ادامه پیدا کرده است. مرحوم محمدحسین کاشفالغطا عالمان نجف را در زیر قبه امیرالمومنین سلاماللهعلیه جمع کردند و با نگاه امت واحده به دنبال فتوای جهاد علیه اسرائیل بودند. ایشان در این مجلس فرمودند که جهاد در فلسطین امروز بر هر انسانی واجب شده است. این درحالی است که عمده جریان مقاومت در جهان عرب با مبانی ناسیونالیستی آغاز شد و بعد به شکل چپگرایانه ادامه پیدا کرد و در ادامه به سمت مبانی اسلامی رفت.
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در مجلس بررسی نهایی قانون اساسی صرفاً فقها در خصوص حمایت از مقاومت بیانات حمایتی نداشتم و سایر اعضا حتی با تاکید بیشتری این مطالب را بیان کردند. شهید بهشتی تاکید داشتند که حمایت از مستضعفان جهان و تشکیل امت واحده به معنای دخالت در امور سایر کشورها نیست، بلکه یک بلوک جهانی مانند سایر بلوکهای جهانی برای مسلمانان تشکیل میشود.
وی تأکید کرد: سید ابوالحسن اصفهانی نیز به دولت ایران در آن زمان تلگرافی زدند و تاکید کردند که در مجامع بینالمللی از فلسطین حمایت صورت گیرد. در حزب جهانی مستضعفین که مدنظر امام خمینی (ره) و اعضای مجلس بررسی نهایی بوده، حمایت مستضعفین عالم در کشورهای مختلف از یکدیگر صورت میگیرد. البته این به معنای دخالت در امور داخلی یکدیگر نیست و جمهوری اسلامی نیز بدون اجازه دولتها در امور هیچ کشوری ورود ندارد. با این مبنا، هیچیک از هستههای مقاومت به نیابت از دیگری نمیجنگند، بلکه در دفاع از خودشان تشکیل میشوند و مقاومت میکنند و جمهوری اسلامی نیز مطابق وظایف خود از آنها دفاع میکند.
حجتالاسلام قنبریان ادامه داد: در زمینه فلسطین نیز تلاش ما ایجاد دولت فلسطینی است. ایده جمهوری اسلامی در مورد فلسطین مطابق فرمایش رهبر معظم انقلاب، مردمپایه است و تحقق آن نیز با مردمسالاری ممکن است که ایشان آن را با عنوان همهپرسی برای تشکیل دولت فلسطینی مطرح میکنند؛ مسلم است که رژیم صهیونیستی این را نمیپذیرد و کار هستههای مقاومت نیز وادار کردن اسرائیل به این امر است.