به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو؛ یک هواپیمای مسافربری متعلق به جمهوری آذربایجان در نزدیکی شهر آکتائو در قزاقستان سقوط کرد. این هواپیما حامل ۶۷ مسافر و ۵ خدمه بود و از باکو به مقصد گروزنی در چچنستان پرواز میکرد. به دلیل شرایط نامساعد جوی در گروزنی، هواپیما مجبور شد به سمت آکتائو هدایت شود. در حین تلاش برای فرود در فرودگاه آکتائو، هواپیما سقوط کرد.
بر اساس گزارشهای اولیه، در این حادثه دستکم ۴۲ نفر جان باختند و ۲۷ نفر دیگر نجات یافتند. برخی از نجاتیافتگان به بیمارستان منتقل شدهاند و حال تعدادی از آنها وخیم گزارش شده است. عملیات جستوجو و نجات به سرعت آغاز شد و نجاتیافتگان به مراکز درمانی منتقل شدند.
علت دقیق سقوط هنوز مشخص نشده است و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. برخی منابع به شرایط نامساعد جوی بهعنوان یکی از علل احتمالی اشاره کردهاند، اما این موضوع بهطور رسمی تأیید نشده است. همچنین، برخورد هواپیما با دستهای از پرندگان نیز بهعنوان یک احتمال مطرح شده، هرچند که تحقیقات بیشتر برای تأیید این فرضیه لازم است. علاوه بر این، احتمال نقص فنی در هواپیما نیز مطرح شده است که باید بهطور دقیق بررسی شود.
در پی این حادثه، مقامات قزاقستان اعلام کردند که جعبه سیاه هواپیما در حال بررسی است و تیمهای تخصصی برای جمعآوری شواهد از محل حادثه به منطقه اعزام شدهاند. بررسیها برای تعیین دقیق علت سقوط ادامه دارد و مقامات هر دو کشور آذربایجان و قزاقستان در حال همکاری برای روشن شدن ابعاد این فاجعه هستند.
الهام علیاف، رئیسجمهور جمهوری آذربایجان، در پی این حادثه سفر خود به مسکو برای شرکت در اجلاس سران کشورهای مستقل مشترکالمنافع را نیمهتمام گذاشت و به باکو بازگشت. وی ضمن ابراز تأسف عمیق از این فاجعه، آن را ضایعهای بزرگ برای مردم آذربایجان دانست و دستور تشکیل کمیتهای ویژه برای بررسی حادثه و حمایت از خانوادههای قربانیان را صادر کرد.
رئیسجمهور قزاقستان، قاسم جومارت توقایف، نیز این حادثه را فاجعهای انسانی خواند و با مردم آذربایجان ابراز همدردی کرد. وی همچنین دستور داد که از تمام ظرفیتهای فنی و انسانی کشور برای بررسی علت حادثه استفاده شود.
دولت روسیه نیز با ارسال پیامی رسمی به جمهوری آذربایجان و قزاقستان، همدردی خود را با قربانیان ابراز کرد و اعلام کرد که آماده است برای کمک به تحقیقات، تیمهای فنی و کارشناسی اعزام کند. سازمان بینالمللی هوانوردی (ICAO) نیز آمادگی خود را برای ارائه مشاوره در تحقیقات اعلام کرد و از کشورهای عضو خواست که در ارتقای ایمنی پروازها همکاری کنند. همچنین کشورهای همسایه آذربایجان همچون ایران، ترکیه و گرجستان با ارسال پیامهای تسلیت همبستگی خود را با مردم آذربایجان ابراز کردند.
این حادثه واکنشهای گستردهای در شبکههای اجتماعی به همراه داشت. کاربران بسیاری با خانوادههای قربانیان ابراز همدردی کرده و خواستار شفافیت بیشتر در اعلام علت حادثه و ارتقای ایمنی پروازها شدند. هشتگهایی مانند #AzerbaijanAirlineCrash و #AktauCrash به سرعت در رسانههای اجتماعی ترند شد. برخی از خانوادههای قربانیان نیز با برگزاری تجمعاتی اعتراض خود را نسبت به وضعیت ایمنی پروازها بیان کردند و خواستار اطلاعات دقیقتر شدند.
در پی وقوع این حادثه، ویدیوهایی از درون هواپیما منتشر شد که نشان میدهد برخی اجزای داخلی هواپیما سوراخ شدهاند. این آسیبها که بهطور واضح قابل مشاهده هستند، برخی کارشناسان را به این فکر انداخته که این آسیبها ممکن است ناشی از انفجار موشکهای پدافند هوایی یا زمینپایه باشد. این فرضیه بهویژه با توجه به تصاویر آسیبدیدگی بال و دم هواپیما که شبیه به آسیبهای ناشی از انفجار موشکهای پدافندی است، قوت گرفته است.
شرکت هواپیمایی آذربایجان (AZAL) با صدور بیانیهای اعلام کرد که با تیمهای تحقیقاتی برای شفافسازی علت حادثه همکاری میکند و همچنین هزینههای درمانی بازماندگان و تدفین قربانیان را بر عهده خواهد گرفت. همچنین، این شرکت اعلام کرد که تمامی پروازهای خود به گروزنی، ماخاچقلعه و سایر شهرهای روسیه را به حالت تعلیق درآورده است تا مسائل ایمنی مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
حادثه سقوط هواپیمای جمهوری آذربایجان در قزاقستان یک فاجعه انسانی است که تاکنون جان دستکم ۴۲ نفر را گرفته است. تحقیقات برای شناسایی علت دقیق سقوط ادامه دارد و مقامات هر دو کشور آذربایجان و قزاقستان، همراه با سازمانهای بینالمللی و کشورهای همسایه، در تلاشاند تا ابعاد این حادثه را روشن کنند. در عین حال، این رویداد بار دیگر نیاز به افزایش استانداردهای ایمنی در صنعت هوانوردی را بهویژه در مناطق دارای شرایط جوی دشوار، بهویژه در فرودگاههای پرخطر، برجسته میکند.