به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، کارگاه تخصصی «انسان رسانه؛ کارگاه تجربهکاوی میکرو رسانه اسکرینشات» با حضور محمد صمصامی و سرباز روحالله رضوی، سهشنبه ۱۱ دیماه در سالن شماره سه سینما بهمن و در پانزدهمین دوره جشنواره عمار برگزار شد. در این نشست، رضوی مدیرعامل موسسه رسانهای نگاه تاکید کرد که «شناخت دقیق پلتفرمها و تولید محتوای متناسب با آنها، شرط اصلی موفقیت در فضای رسانهای امروز است».
در ابتدای این نشست، رضوی مدیر موسسه رسانهای نگاه به معرفی برند اسکرینشات و فعالیتهای آن در موسسه نگاه پرداخت و اعلام کرد که بیش از سه سال از آغاز فعالیت این برند در این موسسه میگذرد.
سرباز روحالله رضوی به انگیزههای تاسیس موسسه نگاه اشاره کرد و گفت: «موسسه نگاه پس از سالها فعالیت در حوزه بینالملل، به ویژه در عرصههای عمومی و مردمنهاد، به این جمعبندی رسید که باید وارد حوزههای تخصصیتر رسانهای شود. ما در این مدت در عرصه بینالمللی فعال بودیم و در برگزاری رویدادها و سفرهای مختلف، همواره به تولید محتوای رسانهای توجه میکردیم. اما در نهایت تصمیم گرفتیم که از فعالیتهای عمومیتر فاصله بگیریم و به سمت تخصصیتر شدن برویم.»
وی همچنین ضمن بیان اینکه موسسه رسانهای نگاه به زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی محتوای مختلف تولید میکند، به معرفی تیم و فعالیتهای مجموعه پرداخت و افزود: «مجموعه رسانهای نگاه با ۴۵ نیروی انسانی در قم و با همکاری ۷ الی ۱۰ نفر غیرایرانی از کشورهای مختلف همچون انگلیس، تایلند، هند و پاکستان مشغول به تولید محتوای مستند و برنامههای متنوع است. این مجموعه در پلتفرمهایی مانند اینستاگرام، یوتیوب، تیکتاک و تلگرام فعال است.»
در ادامه این نشست، رضوی به فعالیتهای مجموعه رسانهای نگاه در زمینه تولید محتوای رسانهای اشاره کرد و توضیح داد: «این مجموعه در بخش فارسی به تولید محتوای کوتاه، مستند و برنامههای مختلف میپردازد. همچنین، در بخش انگلیسی نیز پروژههای خاصی برای جذب مخاطبان بینالمللی در دست اجرا دارد.»
در ادامه، صمصامی دیگر مدیر موسسه نگاه در خصوص انگیزههای راهاندازی این موسسه گفت: «ما در تلاش بودیم ساختاری بسازیم که بر پایه استعدادها و تجربیات رسانهایمان باشد و از همان ابتدا به درآمدزایی توجه ویژه داشتیم. از شروع کار تمرکز ما بر روی مدلهایی بود که بخش اقتصادی آنها برجستهتر از جنبه فرهنگی بود. با وجود امکان همکاری با صدا و سیما یا فعالیت به عنوان مجری، ترجیح دادیم به دنبال تجربههای جدید و مدلهای خلاقانهتر برویم.»
صمصامی در ادامه با بیان این مطلب که بررسیهایشان نشان داده است که بسیاری از رسانههای موجود از نظر محتوا و فرم موفق نبودهاند افزود: «ما متوجه شدیم که رسانههای رسمی اطلاعات عمیق یا روایتهای جذاب به مخاطب ارائه نمیدهند و در فضای رسمی مانند صدا و سیما نیز بیسلیقگیها و کمکاریهایی وجود دارد. همچنین تعامل با پلتفرمهای اجتماعی محدود بوده است. این مسائل باعث شد که به فکر راهاندازی بستری مستقل برای تولید و انتشار محتوا باشیم.»
وی همچنین در ادامه اشاره کرد که پلتفرمهای مختلف مانند اینستاگرام، یوتیوب و تلگرام هرکدام نیاز به محتوای خاص و فرم خاص خود دارند. به همین دلیل، تصمیم گرفتند که تمام مراحل تولید و انتشار محتوا را به طور مستقل انجام دهند. وی گفت: «در ابتدا، ما تمام مراحل از ایدهپردازی تا انتشار را خودمان انجام میدادیم، اما با گذشت زمان و افزایش تعداد پروژهها، این روش محدودکننده شد و به همین دلیل ساختار خود را تغییر دادیم تا بتوانیم به شکل بهتری با نیازهای مختلف سازگاری پیدا کنیم و بهرهوری بیشتری داشته باشیم.»
یکی از مسائلی که صمصامی در این نشست به آن اشاره کرد، چالش در تولید محتوای مستمر بود. او در این باره توضیح داد: «با گذشت زمان، ارائه محتوای ویدیویی جدید هر هفته برای ما تبدیل به چالشی بزرگ شد. نیاز به زیرساخت منظم و هدفمند برای حل این مشکل به وضوح احساس شد. بنابراین، به تدریج بخشهای مختلف مجموعه را گسترش دادیم تا بتوانیم به طور مستمر و با کیفیت بالا محتوا تولید کنیم.»
در ادامه، رضوی به چالشهای پلتفرمها اشاره کرد و گفت: «در فعالیتهای رسانهای خود به این نتیجه رسیدیم که پلتفرم از محتوا و فرم مهمتر است. بهعنوان مثال، فعالیت در اینستاگرام نیازمند تغییر ادبیات و رقیقسازی محتواست، در حالی که یوتیوب استانداردهای خاص خود را دارد. بنابراین، شناخت دقیق پلتفرم و استفاده بهینه از آن، شرط اصلی موفقیت است. هر پلتفرم ویژگیهای خاص خود را دارد و برای رسیدن به نتیجه مطلوب، باید نحوهی تعامل با آن را به دقت بررسی و تطبیق دهیم.»
رضوی افزود: «فضای رسانهای ما به دلیل درگیری در یک دوگانه نادرست—فرم یا محتوا—دچار چالش شده است. پلتفرم نهتنها فرم و قالب محتوا را تعیین میکند بلکه بر نوع محتوا و نحوه ارائه آن تأثیر میگذارد.»
وی با تاکید بر این مسئله که فعالیت رسانهای باید با شناخت دقیق از پلتفرمها صورت گیرد تا محتوای مناسب و خلاقانهای منطبق با نیازهای مخاطب تولید شود، گفت: «ما در این مسیر ساختار خود را تغییر دادیم و به تدریج فرآیندهای تولید محتوا را تخصصیتر کردیم. این تغییرات به ما این امکان را داد که بهطور دقیقتر و هدفمندتر به تولید محتوای متناسب با هر پلتفرم پرداخته و کیفیت کار را بهبود بخشیم.»
رضوی از مهمترین چالشهای موسسه رسانهای نگاه را سوءتفاهمها در فرآیند انتشار محتوا عنوان کرد و ادامه داد: «انتشار محتوا فقط به معنای زدن دکمه 'پست' یا 'پابلیش' نیست. بلکه باید به الگوریتمهای پلتفرم، طراحی کپشن مناسب و بررسی روشهای وایرالسازی توجه کرد. این نکات جزو اصولی است که در فرآیند انتشار محتوا باید در نظر گرفته شوند تا پیام به درستی به مخاطب برسد و بازخورد مطلوبی را ایجاد کند.»
رضوی ادامه داد: «در تلاش بودیم تا محتوایی تولید کنیم که نه تنها از نظر ظاهری جذاب باشد، بلکه در عمق و تاثیرگذاری نیز مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. این تغییرات در رویکرد رسانهای ما، به ما این امکان را داد که در حوزه بینالمللی موفقیتهای بیشتری کسب کنیم. انتخاب موضوعات مناسب، که به روز و مرتبط با نیازها و دغدغههای مخاطبان باشد، از دیگر عوامل موفقیت ما بود.» وی همچنین بیان کرد: «برای رسیدن به این هدف، تلاش کردیم تا با انتخاب موضوعات جهانی و حساس مانند فلسطین و مسائل نیجریه، محتوای خود را به گونهای طراحی کنیم که برای مخاطبان جهانی جذاب باشد. استفاده از شخصیتهای معتبر و محبوب در این پروژهها به ما کمک کرد تا علاوه بر افزایش جذابیت، مخاطبان بیشتری را جذب کرده و تاثیرگذاری بیشتری در سطح بینالمللی داشته باشیم.»
رضوی همچنین بر اهمیت رسانه در جنگهای امروز تاکید کرد و گفت: «رسانه دیگر تنها یک ابزار اطلاعرسانی نیست بلکه به سلاحی در جنگهای مدرن تبدیل شده است. برای مقابله با روایتهای تحریف شده، باید به ابزارهای مدرن و روایتهای متقاعدکننده تکیه کنیم.»
صمصامی در بخش پایانی این نشست به اهمیت شناسایی دقیق مخاطب هدف اشاره کرد و گفت: «هر فرد یا گروه نمیتواند تمام قشرهای اجتماعی را جذب کند؛ بنابراین لازم است که بهطور واقعبینانه مخاطب هدف خود را شناسایی کنیم و محتوای خود را بر اساس نیازهای آنها تولید کنیم.»