به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، یک فرودگاه در اروپا سرویس مسافربری خودران را راهاندازی کرده است. این مینیبوس خودران و بدون راننده که روبوباس (Robobus) نامیده میشود، آخرین مورد اضافه شده در فرودگاه زوریخ است.
این روبوباس که توسط شرکت چینی ویراید (WeRide) توسعه یافته است، میتواند ۹ مسافر را در خود جای دهد.
این همچنین اولین پروژه اتوبوس تجاری مستقل در یک فرودگاه اروپایی است.
این مینیبوس خودران به کارکنان فرودگاه در امتداد یک مسیر اختصاصی خدمترسانی خواهد کرد. به گفته شرکت سازنده، این سرویس در فصل اول سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد.
به گزارش شرکت «ویراید»، سرویس فرودگاه زوریخ به دنبال استقرار موفقیتآمیز در پاریس (جایی که این روبوباس در طول مسابقات آزاد فرانسه به عنوان بخشی از همکاری مداوم با گروه رنو برای ترویج راهحلهای حمل و نقل عمومی کمکربن، خدمات مسافربری کارآمد را در مسیری پنج کیلومتری ارائه کرد) راهاندازی شده است.
«ویراید» دارای یک فناوری کاملاً توسعهیافته و کاملاً آزمایش شده است که تمام الزامات قانونی و ایمنی موجود در فرودگاه زوریخ را برآورده میکند و تضمین میکند که الزامات حفاظت از دادههای تعیین شده را برآورده کند.
شرکت ویراید این روبوباس را با مشارکت شرکتهای «Flughafen Zürich AG» و «Swiss Transit Lab» به کار گرفته است که نقطه عطفی مهم در ارائه راه حلهای حرکتی خودران به یک هاب بزرگ هوانوردی در اروپا است.
این شرکت ادعا میکند که این مینیبوس خودران و بدون راننده اولین وسیله نقلیهای است که برای تولید انبوه طراحی شده و به عنوان یک خدمت در دسترس عموم قرار میگیرد.
به گفته شرکت سازنده، این روبوباس نشان دهنده شکل جدیدی از تحرک شهری است که میتواند در انواع سناریوهای حمل و نقل عمومی و خصوصی مستقر شود و برای حمل و نقل عمومی در محیطهای شهری، و رانندگی در جادههای باز در هر شرایط آب و هوایی طراحی شده است.
ویراید میگوید ما این روبوباس را طوری طراحی کردهایم که یک تجربه رانندگی کاملاً مستقل و بدون فرمان یا کابین راننده ارائه دهد. این روبوباس دارای حداکثر سرعت ۲۴ مایل است.
این شرکت ادعا میکند که روبوباس اولین مینیبوس خودران ساخته شده در جهان است که برای جادههای شهری طراحی شده است و دارای راه حل سخت افزاری و نرم افزاری کامل است و هیچ فرمان، پدال ترمز یا پدال گازی ندارد.
برد الکتریکی خالص آن تا ۲۰۰ کیلومتر است و همچنین محیط اطراف خود را با پوشش ۳۶۰ درجه و بدون نقاط کور درک میکند.
ویراید میگوید، فرودگاه زوریخ که در کوهپایه کوههای آلپ قرار دارد، به دلیل محیط عملیاتی پیچیده و شرایط آب و هوایی، چالشهای شدیدی را برای فناوری رانندگی خودران ایجاد میکند. این شرکت معتقد است که با تواناییهای فنی قوی و تجربه پیادهسازی غنی خود، با ارائه راه حلی بالغ و قابل اعتماد، با موفقیت بر این چالشها غلبه کرده است.