کد خبر:۱۲۲۰۷۵۳
در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه عکس و پوستر جشنواره؛

فرهاد آئیش: نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر فجر ۴۳ غافلگیرم کرد/ تئاتر ایران هنری رو به رشد است

فرهاد آئیش در حاشیه جشنواره نمایشگاه عکس و پوستر چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از کیفیت آثار حاضر و همچنین تئاتر ایران گفت.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، فرهاد آئیش بازیگر سینما و تئاتر در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه عکس و پوستر جشنواره، درباره این نمایشگاه و آثار حاضر در آن بیان کرد: امروز پس از بازدید از نمایشگاه عکس و پوستر جشنواره تئاتر فجر غافلگیر شدم و باورم نمی‌شد که یک نمایشگاه عکس تا این اندازه می‌تواند خوب باشد. با تماشای این نمایشگاه می‌توانم بگویم نه تنها تئاتر ایران به شدت رو به رشد است بلکه عکاسی تئاتر نیز مسیر پیشرفت را درحال طی کردن است. این رشد و پیشرفت در این سال‌ها کاملا قابل مشاهده است.

او ادامه داد: به خاطر دارم که تا چند سال گذشته که در نمایشگاه‌های عکس تئاتر حضور داشتم به این فکر می‌کردم که این عکس‌ها چقدر زیبا هستند و تا چه اندازه قواعد عکاسی در آنها رعایت شده است؛ مانند ترکیب، رنگ، نور و…، اما در نهایت از خود می‌پرسیدم که این آثار عکس‌هایی از تئاتر است؟ آیا عکاس تحت تاثیر بازیگران، دکور و… عکاسی کرده و یا با زبان عکس استنتاجی از قصه نمایش می‌کند؟

این بازیگر تئاتر و سینما عنوان کرد: در هر نمایشی اتفاقی در حال رخ دادن است؛ در موضوع، زیبایی‌شناسی، فرم و محتوا. یک نمایش، متن و کارگردانی دارد که اجرایی با طراحی‌های مختلف صحنه، دکور، نور و… را روی صحنه برده است و آیا عکاس می‌تواند این ادعا را داشته باشد که من عکسی را به مخاطب نشان می‌دهم که نماینده آن کل است؟

او افزود: در هر نمایش فضای متفاوتی وجود دارد و فکر می‌کنم یک عکاس در مرحله ابتدایی باید بتواند این فضا را درک و پس از آن خود را ابراز کند. امروز در نمایشگاه عکس و پوستر جشنواره روح من تازه شد و دیدم که یک به یک عکس‌ها تا چه اندازه تحسین‌برانگیز و زیبا است چراکه کاملا مشخص بود عکاس پیش از هر اتفاقی به تماشای آن نمایش نشسته است؛ عکاس تنها تصویری ثبت نکرده و حظ برده از آن چراکه اکثر تصاویر به ما لحظه و مفهوم کلی نمایش را به ما نشان دهند آن هم با نهایت دقت و ظرافت به ترکیب و کمپوزیسیون توجه کرده بودند.

آئیش در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد: این ظرافت و دقت در آثار به نوعی به انتخاب کنندگان آنها نیز بازمی‌گردد چراکه مشخص است این آثار با چه دقتی از نظر فرم و محتوا انتخاب شده‌اند. من این نظرات را از روی تعریف و تعارف نمی‌گویم بلکه از دیدن این نمایشگاه غافلگیر شدم و بسیار لذت بردم.

او درباره پوستر‌های حاضر در نمایشگاه نیز عنوان کرد: دنیای مجازی به گونه‌ای پیش رفته که جایگاه پوستر در تئاتر تغییر کرده است در گذشته شانس برنده شدن یا نشدن یک نمایش به پوستر آن گره خورده بود، اما امروز فکر می‌کنم پوستر تنها یک اثر انگشت، یک امضا و یا به نوعی نماینده یک نمایش است. من باید هرکدام از نمایش‌ها را دیده باشم تا ارتباط پوستر با آن را به درستی درک کنم و متوجه شوم که آیا این پوستر لیاقت آن اجرا را داشته است یا خیر! به صورت کلی از آن‌جایی که از فضای مجازی دور هستم، پدیده پوستر برای من کمی ناآشنا شده است، اما برخی از آثاری که دیدم از نظر زیبایی‌شناسی کار‌های بسیار خوبی بودند.

این بازیگر تئاتر در پایان درباره حضور پررنگ هنرمندان استانی در چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: حضور پررنگ گروه‌های استانی در این رویداد فرهنگی - هنری خبر بسیار خوبی است چراکه هنرمندان استانی شرایط مطلوبی را برای فعالیت در حوزه تئاتر در شهر‌های خود نداشته و هنوز هم برخی از آنان ندارند. اما من همچنان نظری که سی سال پیش نسبت به تئاتر ایران داشتم، دارم؛ من پس از سال‌ها تماشای نمایش‌های غربی، زمانی که آثار ایرانی را دیدم و در برخی از آنها حضور داشتم به باوری رسیدم که تئاتر ایران هنری کاملا رو به رشد است و درنهایت باید بگویم روح آتیلا پسیانی عزیز شاد که جای او در تئاتر ایران بسیار خالی است.

چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر تا ۱۳ بهمن به دبیری خیرالله تقیانی پور برپاست.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار