به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو از روابط عمومی سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری، اولین نشست کمیسیون ملی آموزش، تحقیقات و فناوری مجمع عالی بسیج در معاونت علمی، پژوهشی و فناوری سازمان بسیج مستضعفین با حضور هیات رئیسه و اعضای کمیسیون برگزار شد.
محمدرضا حسنی آهنگر، روح الله رضوی نژاد، محمدرضا مردانی، محمد مهدی زاهدی، نظری، فرهنگ متین، حسنایی، پناهی، محمدعلی رمضانی، بیات، اسفندیاری، تولایی، و سجاد احمدی از جمله اعضای حاضر در این کمیسیون بودند.
روحالله رضوینژاد نائب رئیس مجمع و مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری هدف مجمع بسیجیان در اساسنامه ابلاغی را جهاد برای تحقق، تدابیر، منویات و گفتمان امامین انقلاب اسلامی و سیاستهای کلی نظام از طریق گسترش و بسیج شبکه نخبگانی مردمی جبهه انقلاب اسلامی برای برپایی دولت و جامعه اسلامی عنوان کرد.
محوریت مردمی جبهه انقلاب اسلامی، مردم پایه و مردم سالار و دارای استقلال نسبی بودن، چابک بودن و به دور از دیوان سالاری، خودجوش درون زا و برونگرا بودن، پرچمداری، مطالبهگری و عدالتخواهی سیاستی و غیر سیاسی، از جمله ویژگیهای مجمع بود که رضوی نژاد به آن پرداخت.
وی در ادامه ساختار مجمع عالی بسیجیان را تشریح کرده و آن را شامل بخشهایی از جمله هیئت اندیشهورزی؛ نظارت؛ دبیرخانه و کمیسیونهای اقتصاد و زیربنایی؛ کمیسیون بهداشت و محیط زیست؛ کمیسیون فرهنگی و اجتماع؛ کمیسیون زنان و خانواده؛ کمیسیون علم و تربیت؛ کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری؛ کمیسیون سیاست و امنیت؛ کمیسیون مدیریت و حکمرانی معرفی کرد.
فرآیند احصاء مسائل اولویتدار در هیئتهای اندیشهورز و مجامع بسیجیان، موضوع دیگر صحبتهای رضوی نژاد بود.
وی سپس در موضوع احصا و اولویتبندی مسئله، به ارائه راهکار علمی و عملی و حل مسئله با رویکرد گفتمانسازی، جریانسازی و مطالبه گری اشاره کرد و از لزوم برنامهریزیها و پیگیری آن سخن گفت.
نائب رئیس کمیسیون ملی آموزش، تحقیقات و فناوری در ادامه عرصههای این کمیسیون را آموزش عالی، تحقیق پژوهش و فناوری، موسسات و مراکز علمی و آموزشی، آموزشهای علمی و مهارتی، امور نخبگان و اساتید و دانشجویان و تولید علم ارتباط صنعت و دانشگاه، اختراع و ثبت اختراع، آموزش از راه دور، رسانه و آموزش، کرسیهای آزاد اندیشی و ایدهپردازی، سایر موضوعات مرتبط با حوزههای آموزش، تحقیقات و فناوری توصیف کرد.
رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری، کمک به تقویت مرجعیت علمی کشور با تشکیل جبهه علمی و تقسیم کار بین اقشار دانشور بسیج، کمک و تسهیلگری در ایجاد شرکتهای دانشبنیان به منظور شکستن مرزهای علم و فناوری در حوزههای هوش مصنوعی، علوم شناختی، مواد پیشرفته، زیست فناوری، نانو، هوافضا و ... بهرهگیری از فرصتهای انرژی دریا و معدن برای تقویت اشتغال و حل مسائل حوزههای امنیت غذایی، آب و سلامت، ترویج و تعمیق گفتمان جهاد علمی در کشور به ویژه در بین جوانان و نخبگان، گسترش و تقویت هستههای علمی و کرسیهای نظریهپردازی برای تحول در علوم تمدنساز، شناسایی و توانمندسازی هدفمند و شکوفاسازی استعدادهای مختلف علمی نوجوانان و جوانان، جهاد همه جانبه و جوشاندن جنبههای دانش، عبور از مرزهای علم و دانش برای تولید دانش و فناوریهای نوین تمدنساز و اقتدارآفرین با میدانداری جوانان را از جمله اقدامات و سیاستهای علمی و پژوهشی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجمع عالی بسیج بر اساس سند راهبردی ده سالهی اعتلای بسیج و راهبرد پیش برندگی بسیج عنوان کرد.
در ادامه این نشست، دو مسئله اولویتدار آموزش تحقیقات و فناوری شامل مسأله اول موضوع «نهضت و خیزش جدید علمی با هدف کسب مرجعیت علمی و فناوری کشور» و مسأله دوم «تحول عمیق بنیادین بلند مدت برنامهریزی شده و همه جانبه به منظور اسلامی کردن دانشگاهها» مطرح شد و اعضای کمیسیون در این موضوعات به ارائه نظرات و پیشنهادات راهبردی پرداختند.
محمدرضا حسنی آهنگر رئیس این کمیسیون نیز ضمن جمعبندی نظرات و راهکارهای ارائه شده توسط اعضای کمیسیون و بیان برخی تجارب کسب شده در دانشگاه جامع امام حسین (ع) در این زمینه بر لزوم تحلیل کامل منظومه فکری مقام معظم رهبری تاکید کرده و گفت: بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، آرمان و هدف انقلاب اسلامی ایجاد تمدن اسلامی برای زمینهسازی ظهور است. در این میان توجه به نقش دانشگاهها در این تمدنسازی ضروری است.
وی افزود: هر تمدنی در دنیا تا کنون شکل گرفته دو کار واجب را باید انجام دهد، یکی تربیت سرمایه انسانی تراز تمدنی است. همان ابنسیناها و فارابیها و سایر دانشمندان مسلمانی که شاگردان دانشگاه امام باقر (ع) و امام صادق (ع) بودند و بعد خودشان هستههای ایجاد تمدن شدند و شاگردان زیادی تربیت کردند و در دورههای مختلف تاریخی، بنیانهای علمی و تمدنی را شکل دادند. غرب هم همین کار را کرده است. در سیصد، چهارصد سال گذشته دانش کشورهای اسلامی و دانش دیگر کشورها را گرفته و بومی کرده است و خودش آدمهایی را تربیت کرده که نیوتنها شدند و کسانی شدند که قواعد علمی جدیدی را نوشتهاند.
حسنی آهنگر تاکید کرد: خدا را شکر اکنون دوباره صحنه در حال تغییر است. در آینده، تمدنی که قرار است ایجاد شود دیگر معادلات تمدن غرب که قبلا شکل گرفته در آن پابرجا نیست. یعنی معادلات لاپلاسی و نیوتنی و ... برقرار نیست، عصرش تمام شده است. معادلات کوانتومی و نظریه و تئوری آشوب و ... حاکم هست و بر اساس هوش مصنوعی و علوم شناختی قرار است شکل بگیرد، باید دید دستگاه معادلاتش چیست؟ و چه چیز را باید احصا و حل کند؟ دستگاه این معادلات را باید هم احصا و هم حل کنیم و این فوقالعاده موضوع مهمی است..
این استاد دانشگاه در ادامه به اهمیت تعلیم و تربیت، موضوع سلامت و بهداشت، دفاع، اینترنت باز و رسانه هوشمند در آینده تمدنی و پارامترهای دیگر آن و معادلاتش اشاره کرده و با این توصیف که انسان تراز تمدنی باید این مسائل را حل کند، گفت: این انسان تراز تمدنی باید برای آینده تربیت شود.
حسنی آهنگر افزود: موضوع دوم، بحث تولید فکر است. تبدیل ایده به فکر، فکر به نظریه، نظریه به دانش و فناوری و دانش و فناوری که بتواند حل مساله کند موضوع مهمی است ما مرجعیت را اینگونه تعریف میکنیم و این را میخواهیم. اگر این دو کار را بنگریم که دو کار واجب برای ایجاد تمدن است خواهیم دید خروجی آن از دانشگاه باید بیرون آید. دانشگاه به معنای عام چه حوزه و چه دانشگاه. امام میگوید ذوب حوزه و دانشگاه اینها مسائل جدی است اینها مسائل مهمی است که باید بررسی شود. اگر دانشگاهی که انسان تراز تمدنی تربیت کرد، تولید فکر و فناوری نمود. فناوری که در حوزه سخت و نرم مسائل را حل کند، این دانشگاه، دانشگاه تمدنی است، دانشگاه اسلامی تراز است، چون تمدن نوین اسلامی را قرار است رقم بزند. اینکه رهبری تاکید دارند تحول بنیادین لازم است یعنی باید ریل عوض شود. دانشگاهی که مکتبش، مکتب اسلام است باید تعریف شده و روی آن کار کرد؟ در این میان اگر مهمترین مولفههای جهت دهنده دانشگاه را بررسی کنیم، خواهیم دید، استاد مهمترین مولفه است. با استاد به مرجعیت علمی میرسیم.
وی تاکید کرد: دانشگاه باید در مدار حل مسائل کشور قرار گیرد. برای اسلامی سازی دانشگاهها باید مسائل جامعه را مساله دانشگاه کنیم. ماموریت گرایی دانشگاه موضوع مهمی است که باید به آن پرداخت.
موضوع پیشبرندگی با توجه به دغدغهمندی مقام معظم رهبری در مورد رشد شتاب علمی کشور و اسلامیسازی دانشگاهها و ارائه برنامه مشخص، ریل گذاری و حفظ رتبه علمی در جهان، موضوع مهم و راهبردی مرجعیت علمی و ابعاد گوناگون آن، چالشهای پیش روی دانشگاهها و مراکز علمی، نقش حکمرانی علمی و تأثیر فناوریهای نوین بر روند مرجعیت علمی، تعامل بین نهادهای پژوهشی، بسیج اساتید، شوراهای علمی و معاونتهای مرتبط در کشور، درک صحیح از مبانی حکمرانی مطلوب و همراستایی آن با اهداف بیانیه گام دوم انقلاب موضوعات پیشنهادی اعضای کمیسیون بود.
همچنین در این نشست ضرورت ارتباط مستقیم فعالیتهای پژوهشی با نیازهای واقعی کشور، پیوند مستقیم میان تحقیقات علمی و نیازهای جامعه، اهمیت نقش نهادهای سیاستگذار علمی، تاثیر چشمگیر همافزایی میان نهادهای کلان در رفع چالشهای علمی کشور، تعامل پایدار میان دانشگاهها، مراکز پژوهشی، دستگاههای اجرایی و سیاستگذاران علمی، مدل تحولی مرز شکنی علمی و تحول بنیادین، پیروی از نگاه و الگوی مدل دفاع مقدس، هم افزایی شبکههای ملی و استفاده از ظرفیت تفاهمنامههای بینالمللی، آسیبشناسایی و بررسی چرایی اسلامیسازی دانشگاه، تمرکز بر رسانه، تمرکز بر فناوریها و مهارتهای نرم و. مطرح گردید.
تشریح طرح شهید احمدی روشن با هدف تقویت بنیه و توانمندسازی علمی (مهارتی)، حمایت از گروههای مردمی با ماموریت شناسایی توانمندسازی و هدایت استعدادهای برتر و مخاطبان نهادهای مردمی دارای قابلیت و علاقمند به نقشآفرینی در عرصه استعدادیابی و نخبهپروری، تشریح طرح شهید شهریاری برای ساماندهی مسئله محور شبکه عظیم بسیج مردمی حول مسائل انقلاب اسلامی و فعالسازی حداکثری ظرفیتهای تحقیقاتی کشور و تشریح طرح باقر العلوم (علیه السلام) با هدف ساماندهی
نیاز محور شبکه عظیم بسیج مردمی حول نیازهای انقلاب اسلامی در حوزههای فنی و مهندسی به منظور مشارکت دانش پژوهان جوان، دانشجویان، اساتید و فارغ التحصیلان در رفع نیازهای فناورانه کشور و ایجاد زمینه نقشآفرینی نخبگان در عمق بخشی به اقتصاد دانش بنیان از طریق راه اندازی شرکتهای دانش بنیان کوچک و متوسط مردمی و اشتغال آفرین، از جمله دیگی موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شد.