گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو_ علیرضا بابایی: اوایل بهمن ماه شرکت خودرو سازی کرمان موتور نامهای تحت عنوان آمادگی مدیریت سایپا به رئیس جمهور ارسال کرد. بر اساس این نامه، این گروه صنعتی قصد دارد بلوک سهام وساپا و ورنا را از طریق مکانیسم حراج خریداری کند.
اینطور که پیداست این روزها کرمان موتور چشم بر مدیریت سایپا دوخته، شرکتی که دومین خودروساز بزرگ ملی به حساب میآید و همچنین خط مونتاژ دو محصول این شرکت از تکنولوژی رباتهای هیوندای برخوردار است.
وجود همین دو گزاره کافی است تا شرکت کرمان موتور چشم دوزی بیشتری نسبت به گذشته به این شرکت داشته باشد چرا که با در دست گرفتن سایپا حاشیه سود فراوانی برای کرمان موتور به همراه خواهد آمد و به راحتی میتواند با کسب تکنولوژی رباتیک سایپا از آن برای منتاژ خودروهای خود استفاده کند.
البته سهم خواهی کرمان موتور برای در دست گرفتن سکان مدیریت سایپا مربوط به این روزها نمیشود بلکه اولین بار این روند در آذر ماه سال ۱۴۰۲ با خرید ۳.۷ درصد از سهام سایپا آغاز شد و پس از آن در اوایل سال جاری ۱۴۰۳ با خرید ۱.۹۲ درصد دیگر توسط شرکت خدمات و تجارت بم خودرو که از زیرمجموعههای کرمان موتور بود ادامه یافت.
اکنون مجموع سهام تحت مالکیت کرمان موتور و زیرمجموعههای آن در سایپا به حدود ۵.۶ درصد رسیده است.
هنوز دو هفته از واگذاری سهام شرکت ایران خودرو به کروز با تمام حواشی که به همراه داشت نگذشته است، واگذاری که پس از ۸ روز از برگزاری مجمع ایران خودرو رأی هیات تجدید نظر شورای رقابت ابلاغ شد و بر اساس آن حضور کروز در ایران خودرو غیرقانونی بوده است اما کار از کار گذشته و دیگر راهی برای برگشت وجود ندارد.
اکنون با توجه به غفلت شورای رقابت و حاشیههایی که در واگذاری ایران خودرو به کروز رخ داد این روزها بازهم شاهد ارسال یک نامه دیگر به رئیس جمهور و درخواست شروع فرایند خصوصی سازی یک شرکت خودروساز دیگر هستیم اما اگر قرار است مخالفت و مشکلی نسبت به واگذاری سایپا به کرمان موتور وجود داشته داشته باشد بهتر است که شورای رقابت قبل از شروع فرایند خصوصی سازی و به جریان افتادن آن نظر خود را اعلام کند.
کارشناسان معتقدند واگذاری سهام سایپا به کرمان موتور نه تنها موجب ایجاد رقابت در صنعت خودرو سازی کشور نمیشود بلکه میتواند شرایط را برای صنعت خودروسازی کشورمان بدتر نیز بکند.