به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، پوریا علیمردانی، رئیس سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در نشست خبری مشترک با سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به سالروز ۵۰ سالگی تشکیل سازمان حمل و نقل ترافیک اظهار داشت: تدوین برنامه استراتژیک برای بهبود وضعیت حمل و نقل و ترافیک در دستور کار قرار گرفته است و استراتژی برقی سازی و استراتژی کاهش ناترازیها از جمله شاخصهای مورد نظر است.
وی با بیان اینکه در کشور ما خرید خودرو گران و حتی کالای سرمایه است، اما استفاده از خودرو اعم از سوخت، مالیاتها و. ارزان است، اظهارداشت: این در حالیست که در کشورهای دیگر این اعداد بالاتر و برعکس است و ما نیازمند فضای تنفس هستیم و اولین گام در استراتژی حمل و نقل برای کاهش ترافیک، ارائه خدمات مجازی، برای کاهش سفر، سپس سفر با وسایل حمل و نقل پاک است و در قسمت آخر تمرکز بر کنترل بر سفر با وسیله شخصی مد نظر قرار دارد.
وی اعلام کرد: باید سعی کنیم شبکه پیاده و دوچرخه سواری را توسعه دهیم و شبکه زیر زمینی برای حرکت پیاده و دوچرخه ایجاد کنیم. این طرح شبکه زندگی نام دارد و تلاش میکنیم همه مناطق تهران را مستقل از تردد خودرو به هم وصل کند. این شبکه را از منطقه ۲ شروع کردهایم و امیدواریم تمام تهران متصل به این شبکه سبز و زندگی شود.
وی از خط کشی فیروزهای در معابر تهران برای شناساندن مسیر شبکه زندگی خبر داد و گفت: از نظر اقتصادی تا این لحظه شاهد عدم توسعه دوچرخه سواری و حمل و نقل پاک هستیم، اما در حال برنامه ریزی برای کاهش ریسک هستیم.
علیمردانی در مورد فعالیت موتورسیکلت در تهران گفت: سهم موتورسیکلت در حمل و نقل شهری ۱۱ درصد است و قرارگاه موتور سیکلت با ریاست شهردار تهران را تشکیل دادیم که انضباط بخشی، ساماندهی موتورها، معاینه فنی و پلاک آنها ذیل این قرارگاه پیگیری خواهد شد.
علیمردانی در پاسخ به سوال مهر در مورد اجرای طرح HOV یا طرح تردد خودروهای پر سرنشین گفت: این طرح از بزرگراه همت تا چمران پایلوت اجرا میشود. البته اجرا در ماه پایانی سال ترافیک تهران را درگیر میکند و بعد از ماه رمضان احتمالاً اجرایی خواهد شد.
وی درباره تغییر ساعت طرح ترافیک در ماه رمضان گفت: چهارشنبه در مورد این موضوع با حضور آقای زاکانی تصمیمگیری میشود.
رئیس سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: تراموا در حال تست است و در برخی نقاط تهران مثل مسیرهای شمالی- جنوبی به دلیل شیب خیابان قابل استفاده نیست. تست شبانه فعلاً مثبت بوده و نتیجه به شورای شهر و رسانهها اعلام میشود.
علیمردانی در مورد خودروهای پلاکهای شهرستان بیان داشت: ۲۸ درصد خودروهایی که در مرکز شهر تهران تردد میکنند پلاک غیر تهران دارند که اکثراً (۲۲ درصد) برای حومه شهر تهران است.
وی از اجرای طرح تور عنکبوت خبر داد و گفت: این اقدام در راستای بهروزرسانی سیستمهای نظارتی و کنترل ترافیک تهران است.