به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، توضیحات کروز در رابطه با مطلبی با عنوان «پرونده شرکت کروز در قوه قضائیه باز است/ واگذاری ایران خودرو غیرقانونی بود» است و در آن آمده:
۱. شرکت کروز طبق آخرین ارقام، از قطعات تولید شده برای ساخت خودرو در شرکت ایران خودرو، سهمی ۵ درصدی دارد، در نتیجه این اظهارنظر که شرکت کروز «اکثر قطعات ایران خودرو را تامین میکند» خلاف واقع است.
۲. در مورد این اظهار نظر که «وقتی کروز که شرکتی قطعهساز است، سهام ایرانخودرو را بخرد، زنجیره ارزش بسته میشود و شرکتهای خصوصی که در حوزه قطعه سازی کار میکنند، نمیتوانند وارد صنعت خودرو شوند» تاکید میشود که در اواخر دهه ۱۳۸۰، طی یک فرایند قانونی و برای اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی، سهام شرکت ایران خودرو به صورت بلوکی عرضه شد. پس از آن کنسرسیومی از شرکتهای خصوصی اقدام به خرید بخشی از این سهام کردهاند و این موضوع به شرکت کروز ارتباطی ندارد و سهم جدیدی نیز به این شرکت واگذار نشده است. در نتیجه بحث در مورد بسته شدن زنجیره ارزش و انحصارطلبی نیز بلاموضوع خواهد بود. ضمن آنکه شرکت کروز تنها بخشی از قطعات مورد نیاز برای یک خودرو را تولید میکند و صدها شرکت ایرانی دیگر برای تولید قطعه در این زنجیره مشغول به فعالیت بوده و این فعالیت و رقابت همچنان باقی خواهد ماند و هیچ شرکتی قادر به انحصار در این زمینه نیست.
۳. در این اظهارات، اتهاماتی به شرکت کروز منتسب میشود. ادعاهایی از این دست که منجر به طرح برخی اتهامات و تشکیل پرونده گردیده، اکنون در دادگاه صالحه در حال بررسی است و در آخرین تحول، همانطور که قاضی محترم پرونده در آخرین اظهار نظر مورخه ۲۵ شهریور ماه سال جاری، رسماً اعلام کرده است «به دلیل اختلاف نظری که بین ضابط و دادگاه در رابطه با این پرونده وجود داشته است، دادگاه تصمیم گرفت تا که موضوع اتهامات را به هیات کارشناسی محول و ارجاع دهد». در نتیجه تاکید میشود تا امروز شرکت کروز در این پرونده هیچ محکومیتی نداشته است و تا زمان اثبات یک تخلف در دادگاه صالحه، محاکمه یک شرکت در برابر افکار عمومی و صدور حکم در رسانهها، نه اخلاقی، نه شرعی، نه عرفی و نه قانونی است.
۴. در مورد این ادعا که «در هیچ جای دنیا قطعه ساز، خودروساز نمیشود» نیز باید گفت که برخلاف این اظهار نظر، اغلب شرکتهای قطعهسازی و خودروسازی، دارای سهامدار مشترک هستند و یا یکی مالک آن دیگری است. برخی مثالهای شرکتهای قطعهسازی که خودروساز شدهاند و یا سرمایهگذارانی که در هر دو بخش قطعه سازی و خودروسازی سرمایه گذاری کردهاند بدین شرح است ۱- شرکت BYD یکی بزرگترین خودروسازان دنیا است. این شرکت در سال ۱۹۹۵ به عنوان یک قطعهساز تاسیس شد و دومین تولید کننده بزرگ باتری خودرو در دنیا نیز هست. شرکت BYD با خرید شرکت خودروسازی «کین چوآن» در سال ۲۰۰۳، هم اکنون در بین ۱۰ تولید کننده بزرگ دنیاست و تبدیل به سومین شرکت پر ارزش خوردروسازی دنیا شده است. ۲- کمپانی SOKON چین در سال ۱۹۸۶ به عنوان یک شرکت قطعه ساز تاسیس شد و در سال ۲۰۰۵ وارد صنعت خودروسازی شد،۳- شرکت HUAWEI که یک شرکت تولید کننده قطعات الکترونیکی است از سال ۲۰۱۹ تولید قطعات خودرو را آغاز نمود و تامین کننده قطعات شرکتهای خودروسازی "سرس، بایک، دانگ فنگ، فولکس واگن، گک، چری، چانگان و کیا، BYD و دیگر شرکتها بوده و هم اکنون در مشارکت با خودروسازی SERES در حال تولید و فروش خودرو است. ۴- سرمایه گذاری همزمان آقای تویودا در خودروسازی تویوتا، لکسوس، هینو، دایهاتسو و قطعه سازیهای دنسو و آیسین (۲ شرکت قطعهسازی از بزرگترین شرکتهای قطعهسازی دنیا) نمونه دیگری از این دست است ۵- سرمایهگذاری آقای چانگ در هیوندای، کیا و جنسیس همزمان با سرمایهگذاری در یکی از ۱۰ شرکت بزرگ قطعهسازی جهان یعنی هیوندای موبیس نیز نمونه دیگری از چنین همکاریهایی است.
۵. شرکت کروز در سال ۱۳۹۰، با سرمایهگذاری اولیه ۳ میلیون دلاری، بخش تحقیق و نوآوری الکترونیک خودرو خود را تاسیس کرد. هماکنون شرکت کروز در سه واحد تحقیق و نوآوری الکترونیک، تحقیق و نوآوری مکانیک و تحقیق و نوآوری مواد با حضور بیش از ۲۵۰ نیروی متخصص و فارغالتحصیل دانشگاههای برتر و با همکاری دانشگاههایی نظیر دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران و دانشگاه امیرکبیر، در حال کار بر روی آخرین فناوریهای این صنعت است و در حوزه تحقیق و توسعه کارنامه روشنی دارد.
۶. شرکت کروز هم اکنون بیش از ۱۴ هزار نفر پرسنل شاغل دارد که ۹۵۰۰ نفر از این تعداد را بانوان شاغل تشکیل میدهند. این شرکت با سابقه نزدیک به سه دهه در تولید قطعات خودرو و با پیشینه ۴۳ سال فعالیت در بخش صنعت، میلیونها قطعه را در ۱۵ گروه محصولی تولید و به بازار عرضه میکند. طرح چنین ادعاهایی، در عمل به معنای نادیده گرفتن زحمات شبانهروزی پرسنل پرتلاش این شرکت و دستاوردهایی است که با کمک استعدادهای جوان ایرانی طی ۳ دهه گذشته در صنعت خودروی کشور ممکن شده است.