هواپیمای مسافربری سوخو 100 با موتور های بومی روسی به پرواز درآمد/ تحریم ها دیگر نقشی در تولید و فروش سوخو 100 ندارند
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هواپیمای سوخو سوپرجت-100 (SJ-100) یکی از پروژههای مهم هواپیماسازی روسیه است که در تلاش برای بومیسازی فناوریهای هواپیماهای مسافربری به مرحلهای جدید وارد شدهاست. پس از تحمل تحریمهای بینالمللی و الزامات فزاینده برای کاهش وابستگی به قطعات خارجی، روسیه توانسته است با توسعه موتورهای جدید PD-8 بهصورت کاملاً بومی، به گام مهمی در این مسیر دست یابد که نقش مهمی در شکستن تحریم های هوانوردی روسیه و متحدانش خواهد داشت.
در این گزارش، به بررسی پیشنمونه سوخو سوپرجت-100، جزئیات فنی و روند پرواز آن با موتورهای بومی PD-8، و همچنین بررسی کارآمدی این هواپیما در ایران می پردازیم:
سوخو سوپرجت-100: معرفی و ویژگیهای فنی
سوخو سوپرجت-100 نخستین بار در سال 2008 به آسمان پرواز کرد. این هواپیما بهعنوان نتیجه تأثیرگذار یک همکاری بینالمللی با هدف طراحی و تولید هواپیمای مسافربری منطقهای آغاز شد. طراحی این هواپیما، بهویژه با استفاده از قطعات و فناوریهای شرکتهای غربی و اروپایی، تأکیدی بر نیازهای بازار جهانی داشت.
ویژگیهای فنی
سوپرجت-100 بهعنوان جتی منطقهای طراحی شده و در نسخه استاندارد ظرفیت جابجایی 100 تا 110 مسافر را داراست. این هواپیما دارای بردی بین 3000 تا 5000 کیلومتر است که آن را برای پروازهای داخلی و منطقهای به گزینهای مناسب تبدیل کرده است.
1. طرح و عملکرد:
سوپرجت-100 با طراحی مدرن، دارای دو موتور توربوفن است که عملکرد بهینه پروازی و مصرف سوخت کم را فراهم میکنند.
2. سیستم های پیشرفته:
این هواپیما به مجموعهای از سیستمهای الکترونیکی و ناوبری پیشرفته مجهز است که هماهنگی و کنترل پرواز را بهبود میبخشند.
3. پلتفرم چند منظوره:
سوخو سوپرجت قابلیت تبدیل به نسخههایی با ظرفیت مختلف، از جمله مدلهای 75 و 130 نفره، را دارد که انعطافپذیری آن را افزایش داده است.
پرواز آزمایشی با موتورهای بومی PD-8
روسیه، پس از مواجهه با خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریمهای گسترده، مسیر توسعه بومیسازی قطعات حیاتی هواپیماها را شتاب بخشید. موتور PD-8، که بهصورت کاملا بومی توسعه یافته، نمایانگر این تلاشهاست. این موتور بهعنوان جایگزین برای موتورهای قبلی، در تلاش است تا کارایی و قابلیت اطمینان موردنیاز را در پروازهای منطقهای تأمین کند.
جزئیات پرواز آزمایشی
برای اولین بار سوخو سوپرجت-100 با موتورهای PD-8 جدید به پرواز درآمد. در این پرواز آزمایشی که 40 دقیقه به طول انجامید، هواپیما در ارتفاع 10000 پا و با سرعت 500 کیلومتر بر ساعت پرواز کرد. عملکرد موتورهای PD-8، که پایداری مناسبی را نشان دادند، گامی مهم در راهحل روسیه برای کاهش وابستگی به تکنولوژیهای خارجی تلقی میشود.
در ادامه، دومین پرواز آزمایشی نیز با موفقیت انجام شد، که در آن سوپرجت-100 به ارتفاع 25000 پا رسید و مدت 2 ساعت و 4 دقیقه در آسمان بود. موفقیت در خاموش و روشن کردن مجدد موتورها در آسمان، نشان از قابلیت اطمینان و پتانسیل این سامانههای جدید دارد.
تعاملات ایران با سوخو سوپرجت-100
پس از برجام، ایران دستیابی به ناوگان هوایی نوین را در اولویت قرار داد. اما با تغییرات سیاسی و خروج آمریکا از برجام، بسیاری از توافقات به حالت تعلیق درآمدند. اگرچه ایران تلاش کرد تا با بوئینگ و ایرباس وارد معاملات گستردهای شود، اما بسیاری از این معاملات بهدلیل تحریمها و وابستگی به قطعات آمریکایی، متوقف شدند.
هواپیمای مذکور در ایران که به دلیل کثرت قطعات آمریکایی فروش آن کنسل شد
در این شرایط، سوخو سوپرجت-100 بهعنوان گزینهای قابل بررسی برای ایران مطرح شد. در دوره اولیه پس از برجام، روسیه پیشنهاد فروش سوپرجتهای خود به ایران را مطرح کرد. هواپیمای سوپرجت-100 در سال 1396 در فرودگاه مهرآباد به نمایش گذاشته شد تا نظر شرکتهای هواپیمایی داخلی را جلب کند. با این حال، تردیدهایی نسبت به میزان قطعات خارجی و تأثیر تحریمها بر قابلیت تأمین این هواپیما، سبب شد تا توافقاتی جدی بین ایران و روسیه در این زمینه صورت نگیرد.
تلاش برای همکاری مشترک
با ورود به سال 2018، ایران و روسیه تفاهمنامهای برای خرید 40 فروند سوخو سوپرجت-100 امضا کردند. هرچند مشکلات مشابهی همچنان گریبانگیر این توافق شد. با توجه به سهم بالای قطعات خارجی در این هواپیما، ایران باز هم نتوانست به نتیجه دلخواه برسد و خرید تعداد زیادی از این هواپیماها به واقعیت نپیوست.
چالشها و پتانسیلهای آینده
تلاشهای روسیه برای بومیسازی کامل سوخو سوپرجت-100، بهویژه در شرایط تحریم و مشکلات تأمین قطعات، تبدیل به ماموریتی راهبردی شده است. این پروژه نه تنها نیازهای داخلی روسیه را پوشش میدهد، بلکه با توجه به پتانسیل بازارهای خارجی، میتواند به یک مزیت استراتژیک تبدیل شود. توسعه موتورهای PD-8 و برنامههای کنونی برای ادامه مسیر بومیسازی، نمایانگر عزم روسیه برای کاهش وابستگی به منابع خارجی و ایستادگی در برابر تحریمهاست.
پرواز موفقیتآمیز سوخو سوپرجت-100 با موتورهای بومی PD-8 یک دستاورد مهم برای صنعت هوافضای روسیه به شمار میرود. این موفقیت نه تنها قابلیتهای صنعتی و فناوری روسیه را به نمایش میگذارد، بلکه نشان از توانایی این کشور در پایداری و نوآوری در مواجهه با تحریمهای بینالمللی دارد.
برای ایران نیز پیشرفت روسیه در بومیسازی سوخو سوپرجت-100 فرصتی برای همکاریهای جدید و کاهش وابستگی به غرب میتواند باشد، به ویژه در شرایطی که تحریمها همچنان مواج اعمال میشوند. این پروژه میتواند بهعنوان آغازگر فصل جدیدی از تعاملات بهرهورانه بین دو کشور در حوزه هوافضا و تکنولوژیهای پیشرفته تلقی شود.