
آخرین جزئیات ماجرای حضور ترکیه در فلوشیپ نشر تهران؛ هیچ هزینهای به آژانس ترکیهای پرداخت نمیشود

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، پس از جنجالهای پیرامون همکاری فلوشیپ نشر تهران با آژانس ادبی اینتروتمای ترکیه، حالا علیرضا نوریزاده، سرپرست اداره مجامع و تشکلهای فرهنگی وزارت ارشاد، به جزئیاتی از این همکاری اشاره کرد: وزارت ارشاد نه قرار است وجهی در اختیار این آژانس قرار دهد و نه قراردادی در راستای این همکاری امضا کرده است.
تنها بر اساس ارتباطاتی که با وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه داشتیم، قرار شده است که فضای تبلیغاتی و اطلاعاتی که از ناشران خارجی دارند را در اختیار ما قرار دهند. حتی نامهنگاریهای ایمیلی را نیز ما خود انجام دادهایم. تنها اطلاعات ناشران و فعالان بازار نشر بینالملل را که در تجربه 10 ساله فلوشیپ استانبول حاصل شده بود، از آنها گرفتیم.
اصلا چنین نیست که اینتروتما تعیین کند چه ناشری به ایران بیاید یا نیاید، ثبتنامها همه از طریق سایت فلوشیپ انجام میشود و این ما هستیم که تعیین میکنیم چه ناشر ایرانی و چه ناشر خارجی در فلوشیپ تهران حضور پیدا میکند.
این بازار در فلوشیپ ترکیه نیز برای آنها (ناشران ایرانی) فراهم بوده است، در ایران ناشران ما بیشتر به دنبال فروش رایت هستند تا خرید رایت. بنابراین فرصت چندانی برای ترکها ایجاد نمیشود. در ثانی این آژانس اختیاری در فلوشیپ ندارد که بخواهد از آن استفاده کند.
هیچ هزینه مادی قرار نیست به آژانس اینتروتما پرداخت شود و اینگونه نیز نیست که از قراردادهای آژانسهای ادبی ایرانی با ناشران و آژانسهای ادبی خارجی درصدی به آنها برسد. /تسنیم
بنابر صحبتهای اینتروتما قرار نیست چیزی بیش از یک «پل ارتباطی» میان آژانسهای بینالمللی و فلوشیپ تهران باشد، با این حال مشخص نیست چرا این «پل ارتباطی»، لوگو و برند خود را در سایت فلوشیپ تهران قرار داده و قرار است در ازای دریافت چه امتیازی به فلوشیپ نشر تهران کمک کند؟