کد خبر:۱۲۴۶۶۳۷
در گفت‌و‌گو با دانشجو؛

خردمندان: سینمای ۱۰۰ ثانیه‌ای؛ خلاقیت در یک قاب محدود

کارگردان و نویسنده سینما و تلویزیون گفت: فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای سریع‌اند، ارزان‌اند و خلاق‌اند. همین ویژگی‌ها کافی است که بدانیم چقدر ضرورت دارد که به این گونه هنری بها بدهیم.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، فیلم کوتاه، به‌ویژه در قالب ۱۰۰ ثانیه‌ای، یکی از عرصه‌های هنری تأثیرگذار و معمولا کم‌هزینه است که می‌تواند مفاهیم انسانی و ارزشمند را به شکلی موجز و خلاقانه به مخاطب منتقل کند. محمدرضا خردمندان، از چهره‌های مهم جریان جوان سینمای ایران که با فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» در میان اهالی سینما شناخته شد و جوایز متعددی از جشنواره‌های داخلی همچون کودک و نوجوان اصفهان، رشد، عمار و فستیوال‌های خارجی از کشور‌هایی مانند لهستان، هند و آلمان دریافت کرده، معتقد است که فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای می‌توانند یکی از مؤثرترین ابزار‌های انتقال مفاهیم باشند.

او سه ویژگی مهم این گونه سینمایی را سرعت، هزینه کم و خلاقیت می‌داند و تأکید دارد که همین سه عامل، ضرورت توجه بیشتر به این عرصه را توجیه می‌کند: «فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای سریع‌اند، ارزان‌اند و خلاق‌اند. همین ویژگی‌ها کافی است که بدانیم چقدر ضرورت دارد که به این گونه هنری بها بدهیم.»

خردمندان معتقد است که در محدودیت زمانی ۱۰۰ ثانیه، باید به موضوعات فراگیر و انسانی پرداخت: «بهترین مفاهیم، آنهایی هستند که برای هر انسانی در هر نقطه از جهان قابل درک و فهم باشند. باید از موضوعاتی که دایره مخاطبانشان محدود است، پرهیز کرد. هرچه بیشتر به سمت موضوعات انسانی، یعنی مسائلی که با وجود انسان و دغدغه‌های او ارتباط دارند، حرکت کنیم، موفق‌تر خواهیم بود.»

سینمای ۱۰۰ ثانیه‌ای؛ ایستگاه یا سکوی پرتاب؟

خردمندان که خود تجربه نویسندگی و کارگردانی آثار کوتاه زیادی دارد، در پاسخ به این پرسش که آیا جشنواره فیلم ۱۰۰ می‌تواند سکوی پرش فیلم‌سازان جوان باشد، می‌گوید: «فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای خودشان یک ایستگاه هستند و نباید صرفاً به چشم یک سکو به آنها نگاه کنیم. خیلی وقت‌ها می‌توان در این گونه هنری ماند و فیلم‌های تأثیرگذار ساخت. اما اگر کسی آن را به‌عنوان سکوی پرتاب در نظر بگیرد، باز هم می‌توان گفت که این فرم می‌تواند توجه‌ها را جلب کند. بسیاری از فیلم‌سازانی که امروز در عرصه سینمای بلند شناخته شده‌اند، تجربه ساخت فیلم‌های کوتاه ۱۰۰ ثانیه‌ای را در کارنامه دارند. بنابراین، این عرصه هم می‌تواند ایستگاه باشد و هم سکوی پرتاب، برای آنهایی که می‌خواهند خود را به جامعه هنری و مخاطبان معرفی کنند.»

با توجه به تجربه خردمندان در کارگردانی و نویسندگی آثار کوتاه و بلند، او به جوانانی که قصد ورود به این عرصه را دارند، توصیه می‌کند: «از زیست شخصی خودشان برای پیدا کردن سوژه‌ها و ایده‌ها استفاده کنند. مهندسی ارائه اطلاعات را یاد بگیرند. فیلم‌های موفق را تحلیل و مهندسی معکوس کنند تا درک بهتری از ساختار فیلم‌های کوتاه به دست آورند.»

خردمندان که با اثر تحسین شده «ناتور دشت» در جشنواره اخیر فیلم فجر حضور داشت، سینمای ۱۰۰ ثانیه‌ای را نه‌تنها یک تجربه گذرا، بلکه یک سبک و قالب مستقل می‌داند که می‌تواند اثری ماندگار بر سینما و مخاطبان بگذارد.

جشنواره فیلم ۱۰۰، که امسال چهاردهمین دوره خود را به همت سازمان سینمایی سوره برگزار می‌کند، فرصتی برای فیلم‌سازان جوان است. این جشنواره نه‌تنها بستری برای بروز خلاقیت‌های نوین است، بلکه امکان حضور در یک رقابت حرفه‌ای را برای فیلم‌سازان جوان فراهم می‌کند. این جشنواره قرار است اردیبهشت ۱۴۰۴، میزبان هنرمندان داخلی و خارجی باشد.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار