آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۴۷۹۹۷

ارزآوری ۲۵۰ میلیون دلاری صادرات محصولات شوینده و سلولزی

سالانه حدود ۴۰۰ هزار تن مواد شوینده آرایشی و بهداشتی به دیگر کشور‌های صادر می‌شود که بیش از ۲۵۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور در پی دارد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سی و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت شوینده، بهداشتی و سلولزی، که در نوع خود بزرگترین نمایشگاه بین المللی صنعت شوینده، بهداشتی و سلولزی منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود، امروز با حضور مقامات وزارت صمت، وزارت بهداشت، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و انجمن‌ها و اتحادیه‌های مرتبط، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران افتتاح شد.

حضور شرکت‌های خارجی بویژه کشور‌های اروپایی در سی و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت شوینده، بهداشتی و سلولزی ایران نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد رشد یافته است. نمایشگاهی که امسال با استقبال چشمگیر شرکت‌های خارجی از جمله اروپایی مواجه شده است.

در این نمایشگاه بیش از یکصد شرکت از شانزده کشور"امارات متحده عربی، سوئیس، یونان، هلند، بلژیک، فلاند، انگلستان، آرژانتین، اسپانیا، فرانسه، روسیه، ایتالیا، آلمان، چین، هند و ترکیه" حضور و مشارکت دارند.

سی و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت شوینده، بهداشتی و سلولزی از امروز تا ۲۴ فروردین ماه به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برپا و در آن بیش از ۲۴۰ شرکت داخلی و خارجی از مناطق مختلف ایران و دیگر کشور‌های جهان، نوین‌ترین تولیدات، تجهیزات و خدمات مرتبط با صنعت شوینده و بهداشتی را به نمایش گذاشتند.

رئیس ستاد برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت شوینده، بهداشتی و سلولزی گفت: در این نمایشگاه انواع مواد شوینده و پاک‌کننده، محصولات سلولزی، آرایشی و بهداشتی، محصولات بهداشتی منزل، مواد اولیه واسطه‌ای، خدمات بازرگانی و مشاوره‌ای و همچنین انواع دستگاه‌ها، خط تولید و تجهیزات و ماشین‌آلات این حوزه ارائه و به نمایش عموم گذاشته شده است.

علی مرادی با بیان اینکه این نمایشگاه با نظارت انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران و انجمن سلولزی بهداشتی ایران برپا خواهد شد، گفت: در این نمایشگاه که در فضایی بالغ بر ۳۳ هزار مترمربع و در ۱۳ سالن برگزار می‌شود، تولیدکنندگان؛ آخرین دستاورد‌ها و تکنولوژی‌های روز این صنعت را به نمایش گذاشتند.

وی با بیان اینکه معرفی محصولات جدید یکی از اولویت‌های بر پایی این نمایشگاه است، افزود: جذب سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی در این حوزه، کمک به رونق تولید، ایجاد زمینه فعالیت‌های علمی و تحقیقی در مورد ذائقه مصرف کنندگان، رقبا و محصولات جدید آنها، پیش فروش کردن محصولات، شناسایی و انتخاب نمایندگان فروش جدید از مهمترین اهداف سی و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت شوینده، بهداشتی و سلولزی است.

مرادی اطلاع از آخرین استاندارد‌های علمی و پژوهشی خارجی، اشتغالزائی، تعامل بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان، معرفی توانمندی‌های شرکت‌های داخلی و کشف استاندارد‌های بالقوه در داخل کشور را نیز از مهمترین اهداف برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین المللی مواد شوینده، پاک کننده، بهداشتی، سلولزی و ماشین آلات وابسته عنوان کرد.

ظرفیت نصب شده تولید شوینده‌ها در کشور ۴ و نیم میلیون تُن است که در ۳۵ تا ۴۰ درصد از این ظرفیت، تولید انجام می‌شود.

با این میزان ظرفیت نصب شده علاوه بر تامین نیاز داخل، ۲۰۰ میلیون دلار محصول شوینده راهی بازار‌های صادراتی می‌شود که در مقایسه با ظرفیت نصب شده، صادرات ما بسیار ناچیز است.

در حوزه صادرات مواد اولیه صنعت شوینده ها، وضع بهتری را شاهد هستیم، مواد اولیه محصولات پاک کننده، شامپوها، پودر‌های شوینده و مایع ظرفشویی و دستشویی و مایعات پاک کننده عمده مواد اولیه صادراتی در این صنعت است، اما با این حال رقم صادراتی ما قابل توجه نیست.

عراق، افغانستان، پاکستان و کشور‌های آسیای میانه مهمترین بازار‌های صادراتی صنعت شوینده ایران هستند.

صنعت مواد شوینده آرایشی و بهداشتی در ایران از جایگاه مهمی برخوردار است بر اساس گزارش‌ها ظرفیت نصب شده تولید شوینده‌ها در کشور حدود ۴.۵ میلیون تن در سال است، اما تنها ۳۵ تا ۴۰ درصد از این ظرفیت فعال است که معادل تولید حدود ۱.۵ میلیون تن در سال می‌شود. این میزان تولید بیش از دو برابر نیاز مصرف داخلی کشور است.

در حوزه صادرات سالانه حدود ۴۰۰ هزار تن مواد شوینده آرایشی و بهداشتی به دیگر کشور‌های صادر می‌شود که بیش از ۲۵۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور در پی دارد. همچنین سالانه ۳۵۰ میلیون دلار محصولات آرایشی و بهداشتی نیز به دیگر کشور‌ها صادر می‌شود. بر اساس اطلاعات موجود تا سال ۱۳۹۸ حدود ۲۵۰ واحد تولید کننده مواد شوینده در کشور فعال هستند. تا دی ماه ۱۴۰۳ تعداد کارخانه‌های تولیدی محصولات آرایشی و بهداشتی به ۱۸۵۰ واحد رسیده است.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار