
اعتراض داوطلبان آزمون پیش کارورزی به اقدامات وزارت بهداشت/ حذف بی سابقه دانشجویان پزشکی!

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جمعی از داوطلبان آزمون پیش کارورزی رشته های پزشکی چند روزی است که در اعتراض به نحوه برگزاری این آزمون ها و عدم پذیرش بسیاری از داوطلبان معترض هستند و درمقابل وزارت بهداشت تجمع کردند.
این داوطلبان علت اعتراض خود را اینگونه بیان کردند: در رشتهی پزشکی دانشجویان با دو آزمون جامع به نامهای علوم پایه و پیش کارورزی سنجیده می شوند که دانشجویان برای ورود به مقاطع بعد باید از سد آنها عبور کنند.
در آزمونهای جامع دانشجویان یا برحسب رتبه خود و یا بر حسب کسب نمرهای خاص که همیشه ثابت است پذیرفته می شوند، در حالی که در این آزمون نه رتبهی دانشجویان ملاک قرار می گیرد و نه نمرهی ثابتی وجود دارد که برای دانشجویان تمام دورهها ثابت باشد و هر دوره تغییر میکند و نمرهی این آزمون بر حسب تصمیم مسئولین وضع می شود و می توان گفت تصمیمی سلیقهای و دولت محور است.
اما در این میان یک تبعیض و یک بی عدالتی آشکار به چشم میآید و آن هم آزمون اسفند ماه ۱۴۰۳ است!دانشجویان یک ورودی در تاریخ شهریور ماه و اسفند ماه هر سال در آزمونهای جامع شرکت می کنند.در تاریخ ۲ اسفند سال ۱۴۰۳ آزمون علوم پایه و پیش کارورزی برای دانشجویان پزشکی برگزار شد که سطح سئوالات این آزمون نسبت به سالهای اخیر به مراتب سختتر شده بود و نکات ریزتر شده بودند و جنبهی مفهومی خود را از دست داد بود و به نظر میرسد که قرار است آزمون به سمتی پیش برود که زمینه را برای فروش پکیجها و بستههای تست زنی و ... فراهم کند و انتشارات فروش کتابهای آزمونهای علوم پایه و پیش کارورزی در حال افزایش است!این یک داستان غم انگیز است که یک دانشجو این حجم از فشار را تحمل کند.
تمام این مسائل به کنار چیزی که به چشم میآید تعداد زیاد دانشجویان مردود شده در این آزمون به دلیل تغییر ناگهانی و ناعادلانه نمره قبولی آزمون است که باعث شده است بالغ بر ۱۰۰۰ نفر از دانشجویان پیش کارورزی و علوم پایه در این آزمون مردود شوند که این رقم نسبت به سالهای اخیر افزایش بیش از ۳ برابری داشته که در سالهای اخیر بی سابقه است.پس از اعلام نتایج اولیه دانشجویان شروع به اعتراض کردند و تعداد زیادی از سئوالات طبق نظر اساتید معتبر دانشگاهی و رفرنسهای معرفی شده وزارت بهداشت مشکل داشته است که مسئولین آنها را نمیپذیرند.
آنچه درد ناک است این است که دانشجویان همین ورودی که در تاریخ شهریور ماه ۱۴۰۳ در این آزمونها شرکت کرده بودند به راحتی قبول شدهاند، زیرا نه تنها بیس آزمون حدود ۱۰ نمره پایینتر از این آزمون بوده است نمره سئوالات مشکل دار به طور کامل به دانشجویان اعمال شده است، اما در اسفند ماه ۱۴۰۳ در حالی که دانشجویان همان ورودی در آزمون شرکت کردهاند نه تنها نمره قبولی را بدون اطلاع قبلی و ناگهانی و به صورت جهشی افزایش دادهاند نمره سئوالات مشکل دار را به دانشجویان ندادهاند و با دادن یکسری اصلاحیات بی تاثیر باعث نارضایتی دانشجویان شدهاند، این در حالی است که اگر نمره تمام سئوالات مشکل دار را همانند دورههای قبل به دانشجویان اعمال کنند حتی بدون وجود کاهش نمره قبولی تعداد حذف شدههای به شدت کاهش می یابد و این نشان می دهد که کوتاهی از سمت دانشجویان نیست، اما نه تنها بیس را به صورت پلکانی افزایش ندادهاند بلکه نمرهای هم به دانشجویان نداده و تبعیض قائل شدهاند!
پزشکی دورهای ۷ ساله و فرسایشی است، شاید بتوان گفت این آزمونها برای سنجش دانشجویان لازم است اما:آیا سلیقهای رفتار کردن مسئولین و تبعیض قائل شدن بین دانشجویان یک ورودی هم لازم است؟آیا فراهم کردن زمینه سو استفاده در این آزمون و اعمال فشار مالی و روانی به دانشجویان آن هم در چنین شرایطی لازم است؟
افزایش بیش از اندازه و ناعادلانه و بی سابقه مردودین در کنار افزایش ظرفیت قبولی باعث ازدحام جمعیت دانشجویان و شلوغ شدن کلاسها و افت کیفیت آموزشی و فشار برای دانشجویان ، اساتید و افزایش هزینه و مصرف انرژی آن هم در چنین روزهایی می شود!
تفاوت درجه سختی سئوالات آزمونهای مختلف و مردود شدن تعدادی از دانشجویان در هر آزمونی امری طبیعی است، اما افزایش ناگهانی و جهشی نمره قبولی آن هم بدون اطلاع قبلی و همچین عدم ارفاق کامل نمره سئوالاتی که از سمت وزارتخانه دارای مشکل بوده است باعث مردود شدن بی سابقه دانشجویان شده است که این ناعادلانه است!
بلاتکلیفی داوطلبان در مراجعههای متعدد به وزارت بهداشت
بعد از۶روز تلاش مکرر حضوری از مراجع آموزشی مختلف وزارت بهداشت در نهایت از۳۶سوال با اشکالات علمی با رجوع به متن صریح رفرنس وزارت بهداشت تنها ۶ سوال پذیرفته شد ان هم به صورت اصلاحیه نه حذفی و نمرات نزدیک به بیس را پاس کرد ولی هنوز سوالات اشتباه بلاتکلیف مانده است.
همه این موضوعات به کنار ، موضوع اصلی آزمون این که ازمونی که ۱۵سوال اصلاحیه خورده و۲۱سوال بدون رسیدگی مجموعا ۳۶سوال ایراد داشته ؛قاعدتا استاندارد نبوده اصلاحیه ی سوالات ارفاق محسوب نمی شود چون اشتباه از طرف دانشجویان نبوده است و سوالات ایراد دار وقت بیشتری از دانشجو واسترس مضاعفی به دانشجو می دهد.
سوالات آزمون بسیار دشوارتر از دوره های قبل بود. ما نسبت به ازمون دوره قبل مقایسه کردیم که با وجود اینکه آزمون ما ۱۲۸سوال کیس محور داشته بیس آزمون ما به صورت نجومی بالا رفته و لزوما سوالات ۱۲۸دقیقا باید پاسخ داده می شد .
ما همان دانشجویان ورودی افرادی هستیم که در آزمون شهریور شرکت کردند و بیس اعلامی آنها ۸۹ و حدود ۲۰ سوال اصلاحیه اعمال شده است و تاثیر مثبت معدل برای واحد های کارورزی عملی داشته اند در حالی که برای ما همچین ارفاقی به این صورت لحاظ نشده است آیا در طول این چند ماه سیستم اموزشی ما تغییر کرده است و آموزش اضافی تری به ما داده شده است؟
بیس آزمون از روی فرمول اعلامی وزارت تعیین شده است و بیس واقعی برای ما ۱۰۶ بوده است کاملا صحیح است ولی آیا در ده سال اخیر دوره های قبل هم بیس واقعی و فرمولی آنها بالای ۱۰۰ نبوده است پس چرا برای انها این همه ارفاق لحاظ شده است؟ اگر جواب این است که می خواهند سواد علمی را بالا ببرند پس باید اولا برنامه ریزی دقیق هم وجود داشته باشد.
تاثیر معدل تنها در زمانی منطقی است که امتحانات بصورت کشوری برگزار شود، در حالی که معدل در اکثر دانشگاه ها سلیقه ای است و ملاک درستی برای سنجش سواد دانشجو نیست.چه بسا در دانشگاههای کم امکانات تر و با سطح اموزشی پایین تر استادها سخت گیرانه تر رفتار می کنند و دستیابی به نمره های بالا حتی غیر ممکن است. و دانشجو با سطح علمی بالا تر در ازمون می تواند صرفا بخاطر نمرات ارفاق شده ی استادان با سطح سواد کمتر وارد بالین شود.
برای مثال یک دانشجو با معدل ۱۸ در شرایط نمره دهی کاملا متفاوت و اساتید آسان گیر تر در نمره دهی با نمره خام ۷۰ پاس شده ولی دانشجو در شرایط متفاوت با اساتید سخت گیر تر در نمره دهی با نمره ۸۸ پاس نشده است.
اگر بیس عادلانه تعیین شده و ارفاق لازم مانند دوره های قبل صورت گرفته است پس لزوما نباید تعداد مردودین ۳برابر میشد ، قبل از اصلاحیه ما ۷۰۰نفر مردودی داشتیم و هم اکنون بالغ بر ۵۰۰نفر مردودی داریم ( فقط در آزمون پره انترنی ).
بیمارستان ها و بخش ها تماما و با صراحت با کمبود اینترن مواجه هستند کشیک های بیشتر دوستانمون خستگی بیشتر انها و افزایش خطای بیشتر پزشکی را قطعا و کاهش اموزش رو منجر خواهد شد.در نهایت ۶ماه عقب ماندن دانشجویی که سال آخر پزشکی است آن هم بنابر تصمیماتی که بی عدالتی واضح در آن وجود دارد قطعا نیازمند رسیدگی هست.