آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۴۹۰۶۷
در گفت‌و‌گو با دانشجو

علی اکبر شیروانی: نیازمند تحول در نشر انقلاب اسلامی با نوآوری در قالب‌های متنوع هستیم/ تیراژ بالای کتاب‌های دفاع مقدس و ظرفیتی که نباید از آن غافل شد

مدیر انتشارات سوره مهر وضعیت نشر در حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را مثبت، اما نیازمند تحول دانست. او با اشاره به ضرورت در تحول ارائه کتاب‌ها در قالب‌های متنوع بر همکاری‌های بین‌المللی برای گسترش بازار نشر انقلاب اسلامی تأکید کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، مدیر انتشارات سوره مهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگی دانشجو از وضعیت نشر در حوزه دفاع مقدس دو انقلاب اسلامی گفت. وی ضمن اشاره به پیشرفت‌های این حوزه، بر ضرورت به‌روز شدن ناشران در زمینه‌هایی، چون مدیریت رسانه‌های مجازی و بازاریابی تأکید کرد.

علی اکبر شیروانی مدیر عامل انتشارات سوره مهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو با تأکید بر جایگاه ویژه ناشران انقلاب اسلامی، وضعیت کلی نشر در این حوزه را مطلوب، اما نیازمند بهبود در برخی بخش‌ها دانست.

وی با اشاره به اینکه ناشران انقلاب اسلامی در بسیاری از موضوعات مهم پیشرو بوده‌اند، افزود: در حوزه‌هایی مانند تاریخ شفاهی، جنگ و دفاع مقدس و مقاومت، آثار متنوع و ارزشمندی تولید شده که حتی در سطح بین‌المللی قابل رقابت هستند. با این حال، این موضوع نباید باعث شود که از ایجاد قالب‌های جدید و روش‌های نوین ارائه محتوا غافل شویم.

ابزار‌های جدید برای توسعه ناشران انقلاب اسلامی

شیروانی، یکی از چالش‌های اساسی ناشران انقلاب اسلامی را لزوم به‌روز شدن و آموزش مستمر این ناشران در حوزه‌های مکملی، چون مدیریت رسانه‌های مجازی و بازاریابی دانست و افزود: نمی‌توان گفت همه ناشران سطح پایینی دارند یا همه در سطح بالایی قرار دارند. اما آنچه به‌طور عمومی احساس می‌شود، ضرورت ارتقای مهارت ناشران در این حوزه‌ها است.

مدیرعامل انتشارات سوره مهر ادامه داد: برخی ناشران در دو حوزه تولید کتاب و معرفی آن عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند، اما برخی با اینکه تولیدات و تالیفات خوبی دارند، اما در تبلیغات ضعیف عمل کرده‌اند. آنچه که به‌طور کلی احساس می‌شود، نیاز به آموزش‌های بیشتر در حوزه‌هایی مانند مدیریت رسانه، تبلیغات و بازاریابی است. نمی‌توان انتظار داشت صرفاً با تولید کتاب، مخاطبان به سمت آن بیایند. کتاب باید به شیوه‌ای مناسب به مخاطب معرفی شود ناشران باید تعادلی میان این دو برقرار کنند تا بتوانند کتاب‌های خوب خود را به دست مخاطب اصلی برسانند.

وی همچنین به اهمیت شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دیجیتال در معرفی کتاب اشاره کرد و افزود: در دنیای امروز، دیگر نمی‌توان تنها به روش‌های سنتی اکتفا کرد. تبلیغات دیجیتال، معرفی کتاب در شبکه‌های اجتماعی، و استفاده از ابزار‌های نوین بازاریابی از جمله راه‌هایی هستند که می‌توانند به رشد و توسعه نشر کمک کنند.

آینده نشر انقلاب اسلامی؛ نیاز به نوآوری در قالب‌ها

مدیر انتشارات سوره مهر در بخش دیگری از سخنان خود وضعیت نشر ایران را در مقایسه با سایر کشور‌ها بررسی کرد و اظهار داشت که نشر ایران در بسیاری از حوزه‌ها پیشرو بوده و در برخی نیازمند پیشرفت است: در مقایسه با بسیاری از کشورها، نشر ایران وضعیت مطلوبی دارد. ما در زمینه تولید آثار باکیفیت و حتی فروش، گام‌های بلندی برداشته‌ایم. اما در بعضی کشور‌های اروپایی، نوآوری‌های بیشتری در حوزه نشر دیده می‌شود.

وی در ادامه به تیراژ بالای برخی کتاب‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: اینکه کتاب‌هایی در حوزه ادبیات پایداری به تیراژ‌های چندصد هزار نسخه‌ای رسیده‌اند، نشان‌دهنده ظرفیت بالای این حوزه است. پس باید به دنبال راه‌هایی نوین باشیم تا محتوای به روز و جدید تولید کرده و آنها را با شیوه‌های جذاب و متنوع ارائه دهیم.

یکی از موضوعات کلیدی که آقای شیروانی در گفت‌و‌گو به آن اشاره کرد، لزوم تغییر در قالب‌های ارائه محتوا بود.

وی گفت: در حال حاضر، بسیاری از آثار در قالب‌های سنتی منتشر می‌شوند. اما باید به این فکر کنیم که آیا می‌توان قالب‌های جدیدی برای ارائه این محتوا ایجاد کرد؟ برای مثال، می‌توان از روش‌های چندرسانه‌ای مانند کتاب‌های صوتی، مستند‌های تصویری و دیگر شیوه‌های مدرن انتقال محتوا استفاده کرد.

مدیر انتشارات سوره مهر وضعیت نشر در حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را مثبت، اما نیازمند تحول دانست؛ و تأکید کرد: برای بهبود وضعیت نشر در این حوزه، چند اقدام اساسی همچون تمرکز بر تبلیغات و اطلاع‌رسانی مؤثر برای رساندن کتاب‌های این حوزه به مخاطبان بیشتر، نوآوری در قالب‌های ارائه محتوا و افزایش همکاری‌های بین‌المللی برای گسترش بازار نشر انقلاب اسلامی در خارج از کشور باید انجام شود.

در مجموع، هرچند وضعیت نشر انقلاب اسلامی نسبت به بسیاری از کشور‌ها قابل قبول است، اما برای رقابت در سطح جهانی و جذب بیشتر مخاطبان، نیاز به تلاش، نوآوری و ارتقای روش‌های تبلیغاتی و توزیعی احساس می‌شود.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار