
آغاز پذیرش حوزههای علمیه خواهران در سراسر کشور

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حجتالاسلام والمسلمین فاضل- مدیر حوزههای علمیه خواهران- امروز دوشنبه (۱ اردیبهشتماه) در نشست تشریح برنامههای پذیرش سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ که در تهران برگزار شد، با تسلیت سالروز شهادت امام صادق (ع)، از آغاز فصل جدیدی در پذیرش حوزههای علمیه خواهران خبر داد و گفت: این امام بزرگوار حدود ۱۴۰۰ سال پیش پایهگذار حوزه علمیهای شد که تا امروز مستحکمتر و پویاتر ادامه یافته است. پیامبر اکرم (ص) نیز فرمودهاند: طلب العلم فریضةٌ علی کل مسلم و مسلمة؛ طلب علم بر همه مسلمانان زن و مرد واجب است.
فاضل با اشاره به ضرورت تربیت نسل جدیدی از شاگردان امام صادق (ع)، افزود: شروع سال تحصیلی جدید با نام رئیس مذهب، فرصتی مغتنم است تا خواهران طلبه ادامهدهنده راه آن امام همام باشند. این مسیر، مسیر سربازی امام زمان (عج) و خدمت به دین و جامعه است.
۳۰۰ رشتهگرایش، فارغالتحصیلان فعال و کنشگری اجتماعی
مدیر حوزههای علمیه خواهران با اشاره به رشد کمی و کیفی این نهاد، اظهار کرد: بیش از ۱۰۰ هزار طلبه در مراکز مختلف حوزه علمیه خواهران و جامعهالزهرا (س) طی سه دهه اخیر تحصیل کردهاند. در حال حاضر، نزدیک به ۳۰۰ رشتهگرایش در این حوزهها در حال اجراست که متناسب با بوم، جنسیت و فرهنگ، قابلیت توسعه بیشتری نیز دارند.
او با بیان اینکه حوزههای علمیه خواهران در عرصههای اجتماعی نیز حضوری فعال دارند، گفت: از فعالیت در عرصههای اعتیاد، سقط جنین، تا گردشگری اسلامی، شاهد تربیت کنشگرانی هستیم که در قالب سازمانهای مردمنهاد (NGO) و پویشهای مردمی، نقشآفرین هستند.
فاضل به پویش «ایران همدل» نیز اشاره کرد و گفت: در این پویش، برای کمک به بازسازی غزه و آوارگان فلسطینی و لبنانی، بیش از ۱۴ کیلوگرم طلا و مسکوکات با همت خواهران طلبه جمعآوری شد.
تأکید بر بهگزینی در پذیرش و تربیت کارشناسان دین
وی با رد نگرانیها درباره کاهش میزان ثبتنام، تصریح کرد: نسبت به سال گذشته کاهش محسوسی در پذیرش نداشتیم. پایبندی ما به اصل بهگزینی است؛ خواهرانی که در خود توان سربازی امام زمان (عج) و شاگردی امام صادق (ع) را میبینند، به حوزه دعوت میشوند. امروز خواهران طلبه ما در رشتههای نوپدیدی همچون تربیت کودک با رویکرد دینی، مشاوره اسلامی و ... فعال هستند و در دو سه سال اخیر، ۷۰۰ دانشپژوه در این رشتهها تحصیل کردهاند.
پیشگامی در فضای مجازی و اشتغال فارغالتحصیلان
وی با اشاره به ورود زود هنگام حوزههای علمیه خواهران به فضای مجازی در دوران کرونا، گفت: از نخستین سازمانهایی بودیم که به این فضا وارد شدیم و آن را فرصت مناسبی برای پاسخ به نیازهای روز دانستیم. امروز نیز بسیاری از فارغالتحصیلان ما در مشاغل آموزشی و پژوهشی فعال هستند و به دانشی که آموختهاند مشغولند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا مدیریت حوزه علمیه خواهران با یک خانم نیست؟ گفت: علت عدم انتصاب یک بانوی طلبه به عنوان مدیر این مجموعه، حجتالاسلام فاضل گفت: کارهای اجرایی همراه با پیگیری و حضور میدانی زیاد است و من بیشتر آخر هفتهها در استانها هستم. با این حال، از حضور بانوان در این جایگاه استقبال میکنم و امیدوارم در آینده نزدیک، یک بانوی مکرم عهدهدار این مسئولیت شود. اولین برنامه پنجساله حوزههای علمیه خواهران تدوین و تصویب شده است. در این برنامه، وظایف مشخصی برای هر منطقه با توجه به شرایط اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفته شده تا مسیر فعالیتهای حوزههای علمیه هدفمندتر و مؤثرتر باشد.
آغاز پذیرش حوزههای علمیه خواهران در سراسر کشور
در ادامه صدیقه افشار - معاون آموزش حوزههای علمیه خواهران- با اعلام این خبر که بیش از ۴۵۰ مدرسه علمیه خواهران در سراسر کشور فعال هستند و پذیرش صدها مدرسه از امروز آغاز شده است گفت: پذیرش از امروز به صورت رسمی آغاز میشود. حدود ۷۰ درصد داوطلبان در دوره عمومی و سطح دو پذیرش میشوند و ۳۰ درصد نیز وارد سطح عالی خواهند شد.
توسعه سطوح عالی و خوابگاههای دانشطلبهای
افشار افزود: اکثر استانها دارای سطح سه هستند و حدود ۱۶ استان نیز سطح چهار را پوشش میدهند. همچنین بسیاری از مدارس علمیه دارای خوابگاه هستند و داوطلبان میتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.
وی با اشاره به چشمانداز حوزههای علمیه خواهران، تصریح کرد: هدف نهایی در حوزههای علمیه، دستیابی به فقاهت و دینشناسی در بالاترین سطح است. تاکنون بیش از هزار طلبه در حال تحصیل و تعداد قابلتوجهی نیز در سطوح مختلف فارغالتحصیل شدهاند. در تلاش هستیم تا از بستر آموزشهای مجازی استفاده مؤثرتر داشته باشیم تا بتوانیم نیازهای علمی حوزه را از درون تأمین کنیم. امید است بهزودی شاهد تربیت فارغالتحصیلانی در بالاترین تراز علمی حوزه دین باشیم.
پوشش ۲۸ استان و فعالیت ۴۵۰ مدرسه علمیه خواهران
معاون آموزش حوزههای علمیه خواهران با بیان اینکه تقریباً ۴۵۰ مدرسه خواهران در مقاطع مختلف در حال فعالیت هستند، گفت: خراسان شمالی، رضوی و جنوبی به صورت مستقل فعالیت دارند، اما مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران، ۲۸ استان کشور را تحت پوشش دارد. بیش از ۵۰ هزار طلبه در حال حاضر در حال تحصیل هستند. اغلب آنان ایرانیاند و تنها حدود یک درصد طلاب، از اتباع خارجی هستند که در قالب تفاهمنامه با جامعهالمصطفی (ص) العالمیه به تحصیل مشغولند.
ورود سختگیرانه و برنامهریزی برای جذب بیشتر
افشار با اشاره به فرآیند گزینش، اظهار کرد: برای ورود به حوزه فیلترهای مشخصی همچون آزمون، مصاحبه و تحقیقات در نظر گرفته شده و پس از طی دوره آزمایشی، شناسه طلبگی برای فرد صادر میشود. این فرآیند باعث ریزش طبیعی در برخی مراحل میشود. در حال حاضر، به ازای هر ده هزار زن، تنها ۳۰ طلبه وجود دارد. این رقم قابل توجهی نیست و نیاز به برنامهریزی برای جذب بیشتر خواهران دارد.
وی با اشاره به فرصتهای پیشروی طلاب خواهر، گفت: خدمات و امکانات آموزشی متناسب با سطح تحصیلی، برای طلاب همانند فارغالتحصیلان دانشگاهی در دسترس است. بسیاری از آنها خواهان ورود به آموزش و پرورش یا عضویت در هیئت علمی دانشگاهها هستند.
افشار با تأکید بر نقشآفرینی طلاب در حوزههای اجتماعی، افزود: عمده فعالیت طلاب در زمینه تبلیغ، مقابله با آسیبهای اجتماعی و فعالیتهای NGO محور است. این فعالیتها اگرچه کمتر دیده میشود، اما از اهمیت بالایی برخوردار است.
معاون آموزش حوزههای علمیه خواهران در پایان خاطرنشان کرد: بخش عمده نیازهای مدیریتی و اجرایی حوزه، توسط فارغالتحصیلان همین مجموعه تأمین میشود. از ستاد تا مدارس، بسیاری از مدیران از نیروهای تربیتشده خود حوزههای علمیه خواهران هستند.