محمد صفدری : هدف ما این است که نوجوانان به مطالعه حافظ و گلستان بپردازند
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، «دو نقطه» برنامههای تلویزیونی شبکه دو سیماست که با رویکردی متفاوت، به رقابتی میان نوجوانان در حوزه زبان و ادبیات فارسی میپردازد.
محمد صفدری، یکی از تهیهکنندگان «دو نقطه»، درباره شکلگیری این برنامه گفت:ایده این مسابقه از چند سال پیش در مدارس مطرح شد. آقای خانی که طراحی مسابقه را بر عهده دارد، همراه با دانشآموزان بازیهای مختلفی را در مدارس اجرا کردند. حتی چندین اردوی دانشآموزی برای آزمایش این مسابقه برگزار شد تا در نهایت به قالب تلویزیونی برسد.
این تهیهکننده درباره چالشهای اولیه افزود: ابتدا نگران بودیم که آیا چنین برنامهای جایگاهی در تلویزیون دارد یا نه، اما استقبال خوب مردم نشان داد که چنین مسابقاتی در حوزه زبان و ادبیات فارسی مورد توجه قرار میگیرد.
ساختار رقابتی و گروهبندی تیمها
صفدری تاکید کرد که برنامه شامل ۶۴ تیم از سراسر کشور است و توضیح داد: ما ۳۲ گروه دختر و ۳۲ گروه پسر از استانهای مختلف، از جمله مازندران، لرستان، مشهد، همدان، البرز، قم، اصفهان و شیراز داریم که در قالب تیمهای چهار نفره رقابت میکنند. در پایان، یک گروه قهرمان دختر و یک گروه قهرمان پسر معرفی میشود و تیمهای دوم و سوم نیز مشخص خواهند شد.
چالشهای کار با رده سنی نوجوانان
این تهیهکننده درباره دشواریهای کار با این گروه سنی گفت:سن ۱۲ تا ۱۵ سال یکی از سختترین گروههای سنی برای اجرای برنامه تلویزیونی است. نوجوانان در ابتدای مسیر شناخت بسیاری از مفاهیم هستند، اما استقبال از برنامه فراتر از انتظار ما بود.
وی افزود: بسیاری از نوجوانان علاقهمند به شرکت در فصل بعدی هستند، اما هنوز با شبکه درباره جزئیات آن به توافق نرسیدهایم. با این حال، اشتیاق و تلاش شبانهروزی آنان برای ما بسیار ارزشمند است.
اهمیت توجه به ادبیات فارسی در میان نوجوانان
محمد صفدری درباره تأثیرات برنامه بر علاقه نوجوانان به زبان و ادبیات فارسی توضیح داد: در پایش اولیه، چند هزار دانشآموز از مدارس معرفی شدند و سپس ۲۵۶ نفر برای رقابت انتخاب شدند. هدف ما این است که نوجوانان از همین سنین به مطالعه حافظ و گلستان بپردازند و حتی شعرها را حفظ کنند. یکی از بخشهای مسابقه، آیتمی به نام "کتیبه" است که به حفظ اشعار اختصاص دارد. به طور کلی توجه به ادبیات فارسی مخصوصا در سنین نوجوان بسیار حائز اهمیت است.
وی تاکید کرد: تمام بخشهای برنامه از صفر طراحی شده و هیچ کپیبرداریای صورت نگرفته است. ما حتی بازیهایی طراحی کردیم که نوجوانان بتوانند در خانه با خانواده یا در مدارس با دوستانشان رقابت کنند. بازخوردهای مثبت بسیاری دریافت کردهایم، حتی برخی خانوادهها گفتهاند که برنامه باعث شده روابط جدیدی میان آنها و دیگر خانوادهها شکل بگیرد.
در نهایت، این تهیهکننده با اشاره به همکاری مدارس و مربیان گفت: بسیاری از مدارس، بهویژه در مازندران، با ما همکاری داشتند و معلمان نیز به اجرای این طرح کمک کردند. امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد و در آینده شاهد موفقیتهای بیشتری باشیم.