محمد پورصباغیان: سرگرمی، بستری برای آموزش و حفظ زبان فارسی است
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، محمد پورصباغیان، کارگردان برنامه تلویزیونی «دو نقطه»، در خصوص اهمیت تلفیق سرگرمی با آموزش گفت: در لایه اول، برای ما بحث سرگرمی اهمیت ویژهای داشت، چرا که سرگرمی بستری قدرتمند برای انتقال مفاهیم است. در لایههای بعدی، آموزش و پاسداشت زبان فارسی مورد توجه قرار گرفت.
ایده اولیه و شکلگیری برنامه
این کارگردان درباره شکلگیری ایده اولیه برنامه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو،افزود: ایده اصلی از سوی آقای خانی، مدرس گروه سنی نوجوان، مطرح شد. ایشان سالها در مدارس با طراحی و آزمون بازیهایی مرتبط با زبان فارسی درگیر بودند. در ابتدا قرار بود «دو نقطه» بهصورت یک مستند مسابقه باشد، اما پس از بررسی در اتاق فکر، به این نتیجه رسیدیم که باید در قالب یک برنامه ترکیبی تلویزیونی با محوریت مسابقه و رقابت اجرا شود.
وی توضیح داد که در جلسات اتاق فکر، بر اهمیت جذب مخاطب نوجوان تأکید شد، چرا که برنامههای مرتبط با زبان فارسی عمدتاً بهصورت گفتوگو محور یا مشاورهای تولید شدهاند. او تصریح کرد: «تعداد معدودی از این برنامهها، مانند «قند پهلو»، توانستهاند وجه سرگرمی را تقویت کنند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم اتمسفر رقابتی را با چاشنی طنز و موسیقی همراه کنیم، تا بتوانیم مخاطب را با فضای برنامه درگیر کنیم.»
او درباره ویژگیهای شرکتکنندگان توضیح داد: ما به دنبال افرادی بودیم که علاوه بر دانش ادبی، دارای هوش هیجانی بالا باشند، بتوانند واکنشهای خوبی جلوی دوربین داشته باشند، هیجان خود را بروز دهند و حتی قابلیت بازیگری داشته باشند. بسیاری از شرکتکنندگان شاعر یا علاقهمند به ادبیات بودند، اما معیار اصلی، توانایی آنها در ایجاد تعامل و نمایش هیجان در قاب تلویزیونی بود.
وجه انحصاری و نوآورانه برنامه
در پایان، پورصباغیان به وجه انحصاری برنامه اشاره کرد و گفت:«دو نقطه» هیچ نمونه داخلی یا خارجی ندارد و کاملاً توسط تیم برنامهساز طراحی شده است. تمامی آیتمها، از فرم تا محتوا، بهگونهای هماهنگ شدهاند که مخاطب درگیر شود. ابتدا سرگرمی برایمان مهم بود و بعد از آن، ارتقای دانش ادبی شرکتکنندگان. از همین رو، بازخوردهای برنامه تا امروز بسیار مثبت بوده و حتی مخاطبان بزرگسال نیز تحت تأثیر فضای رقابتی آن قرار گرفتهاند.
سرگرمی، عنصر کلیدی در آموزش و تعامل
او درباره اهمیت سرگرمی در یادگیری نوجوانان تأکید کرد: اگر من مسئولیتی در وزارت آموزش و پرورش داشتم، حتماً بحث سرگرمی را در اولویت اول قرار میدادم. چرا که اگر سرگرمی به درستی طراحی شود، میتواند بستری قدرتمند برای انتقال مفاهیم آموزشی باشد. بسیاری از والدین نیز از این روش برای مدیریت فرزندان خود استفاده میکنند، چرا که سرگرمی مناسب، توجه بچهها را به مسیر مطلوب هدایت میکند.
پورصباغیان در خصوص تأثیر روانشناسی سرگرمی در برنامهسازی گفت: ما پژوهشهای متعددی انجام دادیم تا بفهمیم چگونه میتوان از سرگرمی بهعنوان وسیلهای برای آموزش استفاده کرد. به این نتیجه رسیدیم که وقتی سرگرمی به درستی طراحی شود، نه تنها نوجوانان بلکه بزرگسالان نیز با آن ارتباط برقرار میکنند. در برنامه «دو نقطه»، علاوه بر انتقال دانش ادبی، تلاش شده تا مفهوم همافزایی و تعامل در بین نوجوانان تقویت شود.
او در پایان خاطرنشان کرد: ما در حوزه کودک و نوجوان با خلأ بزرگی در زمینه سرگرمی آموزشی مواجه هستیم. اگر بتوانیم آموزش را در قالب سرگرمی ارائه دهیم، نه تنها زبان فارسی، بلکه سایر مفاهیم نیز بهراحتی قابل انتقال خواهند بود. این دقیقاً همان رویکردی است که در طراحی «دو نقطه» دنبال کردیم.