آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۵۳۱۲۳

بزرگترین موتور خودرو در جهان/ نیروگاه ۹۵ لیتری کامینز!

کامینز با موتور‌های دیزلی در پیکاپ‌ها و کامیون‌ها شهره است، اما بزرگ‌ترین شاهکار این شرکت یک هیولای ۹۵ لیتری با نام QSK ۹۵ و ۴۴۰۰ اسب بخار است که برای کامیون‌های عظیم معدنی طراحی شده است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از پدال، کامینز نامی آشنا در دنیای موتور‌های دیزلی محسوب می‌شود که نه‌تنها در پیکاپ‌ها، اتوبوس‌ها و کامیون‌های سنگین، بلکه در کشتی‌ها، ماشین‌آلات ساختمانی و سیستم‌های برق اضطراری نیز ردپای پیشرانه‌های آن به چشم می‌خورد؛ اما در میان محصولات متنوع این شرکت، یک موتور از همه متمایز است که QSK ۹۵ نام دارد. این یک نیروگاه دیزلی ۱۶ سیلندر با حجم ۹۵ لیتر است که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. این هیولا با وزن خشک ۱۳ تن، طول ۳.۶۶ متر، عرض ۱.۷۳ متر و ارتفاع ۲.۴۶ متر، برای کامیون‌های عظیم معدنی و کاربرد‌های دریایی و ریلی طراحی شده است.

این موتور کامینز در دو نسخه برای کامیون‌های معدنی عرضه می‌شود:

QSK ۹۵، ۴۴۰۰ با ۴۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۷،۶۵۰ نیوتن متر گشتاور

QSK ۹۵، ۳۸۰۰ با ۳۸۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵،۲۵۰ نیوتن متر گشتاور

این موتور با ۱۶ سیلندر و حجم عظیم ۹۵ لیتر، نه‌تنها بزرگ‌ترین موتور دیزلی کامینز بلکه یکی از قدرتمندترین موتور‌های دنیا برای کامیون‌های معدنی محسوب می‌شود.

موتور کامینز QSK ۹۵ برای بزرگ‌ترین کامیون‌های معدن جهان طراحی شده که می‌توانند بیش از ۳۰۰ تن بار را در یک نوبت جابه‌جا کنند. این کامیون‌ها آن‌قدر بزرگ‌اند که کابین راننده در ارتفاع حدود ۶ متری از سطح زمین قرار دارد و دسترسی به آن نیازمند بالا رفتن از پله‌های بلند است. ازجملهٔ این کامیون‌های عظیم می‌توان به کاترپیلار ۷۹۷ F با ظرفیت ۴۰۰ تن، بلاز ۷۵۷۱۰ با ظرفیت ۴۵۰ تن و کوماتسو ۹۸۰ E با ظرفیت ۳۶۰ تن اشاره کرد. کوماتسو که سابقهٔ همکاری دیرینه‌ای با کامینز دارد، از موتور QSK ۹۵ در بزرگ‌ترین و قوی‌ترین مدل خود یعنی ۹۸۰ E استفاده می‌کند. در این کامیون، موتور موردبحث با نام SDA ۱۶ V ۱۹۰-۱ شناخته می‌شود، اما در اصل همان QSK ۹۵ است. همکاری کوماتسو و کامینز سال‌هاست که ادامه دارد و مدل‌های دیگر مثل کوماتسو ۷۳۰ E (با موتور ۲۰۰۰ اسب بخاری QSK ۵۰) و ۸۳۰ E (با موتور ۲۵۰۰ اسب بخاری QSK ۶۰) نیز از موتور‌های کامینز استفاده می‌کنند.

مقایسه با دیگر موتور‌های عظیم

هرچند QSK ۹۵ با ۴۴۰۰ اسب بخار یکی از قوی‌ترین موتور‌های کامیون‌های معدنی محسوب می‌شود، اما رقبایی هم دارد که یکی از آنها رولزرویس MTU ۲۰ V ۴۰۰۰ با ۴۰۰۰ اسب بخار است. از این موتور در کامیون لیبهر T-۲۸۴ استفاده می‌شود. یکی دیگر از رقبای نیروگاه کامینز، موتور C ۱۷۵-۲۰ کاترپیلار است که با ۴ هزار اسب بخار قدرت در کامیون کاترپیلار ۷۹۷ F استفاده می‌شود ولی بااین‌حال، QSK ۹۵ در نسخه ۴۴۰۰ اسب بخاری همچنان در صدر جدول قدرت قرار دارد.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار