آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۵۷۱۱۶
گزارش|

۴ روز مانده به آغاز نمایشگاه کتاب تهران؛ از نقد به هویت بصری و پوستر تا کاهش متراژ غرفه‌ها

پوستر سی و ششمین بین‌المللی نمایشگاه کتاب تهران، نقد‌هایی دارد که با هویت آن فاصله گرفته، مسئولین نمایشگاه به اعتراض‌ها در مورد کاهش متراژ غرفه‌ها پاسخ دادند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، در حالی که فقط ۴ روز به آغاز سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران زمان باقی مانده، اخبار این رویداد بزرگ فرهنگی کشور متأثر از نقد‌ها بر پوستر و استقبال بالای ناشران برای گرفتن فضا در آن است. پوستر سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد.

 

 

نقدی بر پوستر سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

 

اولین اصل در پوستر، رسا و قابل فهم بودن آن برای مخاطب است، چون پوستر یکی از مهم‌ترین ابزار‌های اطلاع‌رسانی‌ست.

مهم‌ترین بخش پوستر شعار آن است چرا که اولین بخشی‌ست که مخاطب با آن مواجه می‌شود و هدف و موضوع پوستر را درک می‌کند.

تایپوگرافی شعار باید به گونه‌ای بسیار خوانا و رسا طراحی شود تا توجه همۀ اقشار و مخاطبین را به خود جلب کند و قابل فهم باشد. تایپوگرافی ناخوانا، پیچیده و خارج از اصول رسم‌الخط فارسی تمام هدف پوستر را زیر سوال می‌برد.

در این اثر تایپوگرافی شعار به گونه‌ای طراحی شده است که خوانایی و رسایی لازم را ندارد. حروف به طرز اغراق‌آمیزی کشیده شده‌اند و فاصله عبارت اول با دوم بسیار کم است.

قرار گرفتن دو سطح سفید و قرمز به روی شعار هم از ارزش و اهمیت آن کاسته است.

وجود عناصر بصری به زیبایی و گویایی پوستر کمک می‌کنند، اما به گونه‌ای باید به کار برده شوند که دارای انسجام و هماهنگ با کل اثر باشند در غیر صورت تنها کلاژی بی معنا جلوه می‌کنند.

در پوستر نمایشگاه کتاب تهران چندین عنصر بصری مختلف دیده می‌شوند که صرفا باعث شلوغی و بی‌نظمی اثر شده‌اند.

در بخش بالایی اثر، نقشه‌ی ایران که با یک اثر گل‌ومرغ پر شده مشاهده می‌شود؛ در نگاه اول به علت شفافیت کم تصویر اصلا نقشه ایران قابل دیدن نیست و این عنصر زیر شعار و دو سطح سفید و قرمز قرار گرفته که با توجه به کاربرد گرافیکی این رنگ‌ها، ارزش خود را از دست داده و هیچ کمکی به هویت ایرانی و گویاتر کردن شعار و عنوان پوستر نکرده است.

دومین عنصر بصری سطوح قرمز و سفیدی هستند که فضایی مثبت و منفی را تشکیل داده‌اند تا دروازۀ ورود به جهان کتاب را به تصویر بکشند، اما شدت رنگ مستطیل قرمز به گونه‌ای‌ست که تمام توجه مخاطب را به خود وا می‌دارد و مانع چرخش چشم در کل اثر می‌شود.

در بخش پایینی اثر پیکره‌هایی را می‌بینیم که از نگارگری‌های دوره‌ی صفوی جدا شده‌اند و هدف طراح از این انتخاب تاکید بر هویت ایرانی و اسلامی و نشان دادن فعل مطالعه بوده است.

اما چیدمان اسپیرالی این پیکره‌ها و تعداد زیاد آنها باعث شلوغی و عدم انسجامشان با کل اثر شده است.

تعدد بسیار رنگ‌ها از دیگر دلایل شلوغی این اثر است در حالی که صرفا با انتخاب تعداد محدودی رنگ مرتبط چشم‌نوازی اثر تکمیل می‌شد.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکی از مهمترین رویداد‌های فرهنگی کشور است که هویتی مستقل دارد و برای بسیاری زنده کننده بهترین خاطرات زندگی خودشان است حفظ این هویت به خصوص در بعد بصری آن دقت بیشتری را می‌طلبد.

 

۴ روز مانده به آغاز نمایشگاه کتاب تهران؛ از نقد به هویت بصری و پوستر تا کاهش متراژ غرفه‌ها

 

باز توزیع غرفه‌های نمایشگاه به دلیل استقبال و کاهش متراژ

محسن جوادی، رئیس نمایشگاه کتاب تهران در گفت‌و‌گو با ستاد خبری سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره اعلام متراژ غرفه‌های ناشران توضیح داد: پس از اعلام متراژ غرفه‌ها، برخی ناشران عزیز نسبت به فضای اختصاص‌یافته گلایه‌هایی داشتند که آن را درک می‌کنیم و به دغدغه‌های صنفی ناشران احترام می‌گذاریم؛ اما باید عرض کنم که با توجه به تعداد بسیار زیاد درخواست‌ها برای حضور در بخش حضوری نمایشگاه، ناچار شدیم که متراژ غرفه‌ها را کاهش دهیم تا امکان حضور تعداد بیشتری از ناشران در فضای فیزیکی نمایشگاه فراهم شود.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار