آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۵۹۵۴۳

هوشمندسازی مدارس هرمزگان نیازمند پشتیبانی بیشتر

یکی از معلمان جوان استان هرمزگان گفت: هوشمندسازی مدارس هرمزگان با چالش‌هایی مانند کمبود پشتیبانی و زیرساخت‌های لازم روبه‌روست که برای موفقیت این طرح، علاوه بر تجهیز مدارس به فناوری‌های مدرن، نیاز به تأمین اینترنت پایدار و آموزش تخصصی برای معلمان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، آموزش و پرورش یکی از ارکان بنیادین هر جامعه است که نه تنها بر رشد علمی و تحصیلی افراد تأثیرگذار است، بلکه نقش بسزایی در شکل‌دهی به شخصیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی نسل‌های آینده ایفا می‌کند.

از طریق نظام آموزشی، افراد به مهارت‌ها و دانشی دست می‌یابند که قادر به ایجاد تغییرات مثبت در جامعه و پیشرفت کشور خواهند بود.

به همین دلیل، هر گونه مشکل و چالشی که در این بخش وجود داشته باشد، می‌تواند تبعات گسترده‌ای برای آینده کشور داشته باشد.

در این میان، معلمان به عنوان ستون فقرات نظام آموزشی، نقش ویژه‌ای در تربیت و شکل‌دهی به شخصیت و توانمندی‌های دانش‌آموزان دارند؛ آنها علاوه بر آموزش علمی، باید ویژگی‌های اخلاقی و اجتماعی دانش‌آموزان را نیز توسعه دهند و در مسیر ساخت یک جامعه پویا و مترقی گام بردارند؛ لذا حمایت از معلمان، فراهم کردن امکانات آموزشی و توجه به شرایط کاری آنها از جمله الزامات اساسی در ارتقای کیفیت آموزش است.

با این حال در برخی مناطق به‌ویژه مناطق دورافتاده و کمتر توسعه‌یافته، مشکلات و چالش‌های بسیاری در حوزه آموزش و پرورش وجود دارد که می‌تواند مانع از تحقق اهداف آموزشی و پرورشی شود.

نبود امکانات آموزشی کافی، کمبود فضای استاندارد آموزشی و مشکلات نیروی انسانی از جمله مسائلی هستند که در چنین مناطقی تأثیرات منفی زیادی بر روند تعلیم و تربیت دانش‌آموزان می‌گذارند.

در هفته معلم با فاضله مومنی‌نیا، یکی از معلمان جوان و پرتلاش پیش‌دبستانی در استان هرمزگان گفت‌وگویی داشتیم.

او که دو سال سابقه تدریس و یک سال تجربه کارورزی دارد، از عشق به یادگیری دغدغه‌های شغلی و چالش‌های حرفه معلمی در مناطق گرم و محروم استان می‌گوید؛ دغدغه‌هایی که فراتر از کلاس درس، به زیربنا‌های آموزشی، شرایط فیزیکی مدارس، و توجه مسئولان گره خورده است.

مومنی‌نیا در معرفی خود گفت: فاضله مومنی‌نیا هستم. دو سال است در حوزه آموزش پیش‌دبستانی مشغول به کارم و پیش از آن هم یک سال به‌صورت کارورز در کنار کودکان فعالیت می‌کردم.

وی درباره انگیزه خود از انتخاب این شغل افزود: معلم بودن باعث می‌شود انسان همواره در حال یادگیری باشد، این شغل مهارت‌های ارتباطی، مدیریتی و علمی فرد را تقویت می‌کند؛ معلمی برای من به‌معنای به چالش کشیدن خود، مفید بودن، و داشتن حس زنده‌بودن است، در عین حال امنیت شغلی و مزایای آن را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

مومنی‌نیا با یادآوری اولین روز‌های ورود به مدرسه گفت: سال اول تدریس واقعاً برایم سخت بود، با وجود تجربه کارورزی و تحصیل در دانشگاه از اینکه نتوانم به‌خوبی از عهده مسئولیت‌هایم بربیایم می‌ترسیدم، معلمی شغلی نیست که بتوان سرسری از آن گذشت؛ خوشبختانه معلمان باتجربه و پیشکسوت کنارم بودند و حمایت‌شان باعث دلگرمی‌ام شد.

این معلم جوان با اشاره به شرایط اقلیمی استان اظهار کرد: در هرمزگان آب‌وهوای گرم و کمبود امکانات آموزشی کار را برای معلمان و دانش‌آموزان سخت‌تر کرده است؛ مدارس بسیاری در مناطق روستایی حتی وسایل ابتدایی مانند رایانه، ابزار کمک‌آموزشی، آزمایشگاه یا کتابخانه ندارند.

وی افزود: طرح هوشمندسازی در برخی مدارس اجرا شده، اما به‌دلیل نبود زیرساخت‌هایی مانند اینترنت پایدار و برق مناسب، عملاً قابل استفاده نیست.

مومنی‌نیا درباره وضعیت فیزیکی مدارس و نیروی انسانی گفت: در بسیاری از نقاط استان فضای آموزشی استاندارد وجود ندارد و نبود تجهیزات سرمایشی، فرسودگی ساختمان‌ها و کمبود معلمان تخصصی در دروس اصلی مانند زبان، ریاضی و فیزیک، مشکلات جدی هستند.

به گفته وی، در برخی مدارس از معلمان غیربومی استفاده می‌شود که گاه ارتباط‌گیری و استمرار حضور آنها نیز چالش‌برانگیز است.

وی ادامه داد: در مناطق دورافتاده استان همچنان مدارسی وجود دارند که در فضا‌های بسیار قدیمی و غیراستاندارد فعالیت می‌کنند، همچنین کمبود معلم در این نواحی بیشتر احساس می‌شود و کیفیت آموزش تحت‌تأثیر این کمبود‌ها قرار می‌گیرد.

مومنی‌نیا در پاسخ به پرسشی درباره ارتباط با دانش‌آموزان، گفت: بچه‌ها را خیلی دوست دارم و در کلاس با هم صحبت می‌کنیم، یکدیگر را دلداری می‌دهیم و یاد می‌گیریم؛ معلمی باعث شد فردی شنوا، صبور و مهربان‌تر باشم.

این معلم هرمزگانی در پاسخ به اینکه چه انتظاری از مسئولان دارد، گفت: امیدوارم آموزش و پرورش برای ارتقای سطح علمی معلمان در تابستان‌ها دوره‌های به‌روزرسانی دانش و مهارت برگزار کند، این‌گونه هم معلمان رشد می‌کنند و هم کیفیت آموزش بالا می‌رود.

مومنی‌نیا با تأکید بر اهمیت جایگاه اجتماعی معلم گفت: بسیاری از افراد علاقه‌مند به معلمی به‌دلیل سختی کار، پایین‌بودن حقوق و نبود شرایط مطلوب محیطی، از ورود به این شغل منصرف می‌شوند؛ اگر مسئولان قدردان زحمات معلمان باشند و آنان را تشویق کنند، شأن معلم در جامعه نیز ارتقا خواهد یافت.

وی در پاسخ به اینکه اگر قدرت تغییر در نظام آموزشی را داشت چه می‌کرد، گفت: تمام تلاشم را می‌کردم تا در پایه‌های تحصیلی مختلف، فضایی صمیمی، دور از تنش و ایمن از نظر روحی ایجاد شود؛ کودک باید با ذهنی آرام، فرصت یادگیری داشته باشد.

در پایان، فاضله مومنی‌نیا روز معلم را فرصتی برای دیده‌شدن تمام تلاش‌ها و انگیزه‌های سالانه دانست و خطاب به خانواده‌ها گفت: همراهی خانواده‌ها در طول سال تحصیلی برای من ارزش زیادی دارد، وقتی احترام تعامل و حمایت در تمام سال باشد حس خوشایندتری در پایان سال در دل معلم می‌ماند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار