
خداحافظی با رانا؛ پایان یک داستان عاشقانه ایرانی-فرانسوی
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، رانا در سال ۱۳۸۸ با هدف تولید خودرویی ملی و اقتصادی بر پایه پلتفرم پژو ۲۰۶ صندوقدار معرفی شد. قرار بود این خودرو جایگزینی برای پیکان باشد و با قیمتی حدود ۱۰ میلیون تومان به بازار عرضه شود. اما بهدلیل مشکلات فنی، تأخیرهای متعدد و مخالفت پژو با صادرات آن به چین، تولید انبوه رانا تا سال ۱۳۹۱ به تعویق افتاد.
از همان ابتدا که رانا با هزار و یک وعدهی شیرین و پلتفرمی «بازیافتی» از پژو ۲۰۶ معرفی شد، معلوم بود که با شاهکاری تمامعیار روبهرو نیستیم. خودرویی که قرار بود پیکان قرن ۲۱ باشد، نه فقط از نظر قیمت بلکه از نظر امکانات و کیفیت هم به استانداردهای اوایل دهه ۸۰ میلادی وفادار ماند.
رانا اساساً پژو ۲۰۶ صندوقداری بود با چراغها و سپرهای کمی متفاوت؛ اما هرچه به آن اضافه کردند، انگار چیزی از آن کم شد. کیفیت مونتاژ پر ایراد، امکانات ابتدایی و حتی نسخههای به اصطلاح پلاس، فقط زخمهای قدیمی را با باند نو پوشاندند، نه درمان.
رانا پلاس
در سالهای بعد، ایرانخودرو با معرفی نسخههای ارتقاءیافته مانند رانا پلاس و رانا پلاس سقف شیشهای سعی در بهبود وضعیت فروش داشت. اما این تغییرات نتوانستند جایگاه رانا را در بازار تثبیت کنند. در نهایت، با کاهش تقاضا و تمرکز ایرانخودرو بر مدلهای جدیدتر مانند تارا، تولید رانا متوقف شد.
میزان تولیدی متناوب
در سالهای اخیر میزان تولید خودرو رانا متناوب و شرکت ایرانخودرو هم نگاه با برنامهای درباره تولید آن نداشته است. بطوریکه در ۱۴۰۰ تعداد تولیدیهای رانا تا ۳۵ هزار دستگاه هم رسید، اما ناگهان در سال گذشته تولید آن نصف شد و ۱۵ هزار و ۸۶۱ دستگاه بود.
خداحافظی بیسروصدا
توقف تولید رانا بدون اطلاعیه رسمی و بهصورت بیسروصدا انجام شد. البته شاید مالک بخش خصوصی ایرانخودرو تصمیم گرفته باشد برای بازه زمانی خاصی تولید آن را متوقف کند. باید دید در نهایت ایرانخودرو چه بیانیه رسانهای در این باره منتشر میکند.