
دانش آموزان سمپاد کمتر در معرض خودکشی هستند

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، در سالهای اخیر، وضعیت سلامت روان دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد) به یکی از محورهای اصلی گفتوگو در میان کارشناسان آموزش، روانشناسان تربیتی و حتی افکار عمومی تبدیل شده است. این مدارس که با هدف شناسایی و پرورش استعدادهای برتر علمی تأسیس شدهاند، از ابتدا با ساختاری رقابتی و برنامههای درسی فشرده شناخته میشدند؛ ساختاری که اگرچه زمینه رشد و پیشرفت فوقالعادهای برای گروهی از دانشآموزان فراهم میکند، اما در عین حال میتواند برای برخی دیگر منشأ اضطراب، احساس ناتوانی و فشارهای روانی مستمر باشد. فشار برای حفظ رتبه، انتظارات بالای خانوادهها، مقایسههای مداوم میان دانشآموزان و حجم سنگین برنامههای درسی و فوقبرنامه، از جمله عواملی هستند که ممکن است محیطی فرساینده برای دانشآموزان کمتحملتر یا آنهایی که با انگیزههای نادرست وارد این مدارس شدهاند، ایجاد کند.
در همین راستا، الهام یاوری، معاون وزیر و رئیس سازمان ملی استعدادهای درخشان آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو اظهار کرد: متأسفانه همیشه تعدادی از دانشآموزان هستند که تواناییهای محدودتری دارند. این دانشآموزان پس از ورود به فضای رقابتی، دچار فشار روانی میشوند و طبیعتاً اذیت خواهند شد.
وی در ادامه خطاب به والدین دانش آموزان گفت: توصیهی مؤکد من به خانوادهها این است که ورود به موقعیتهای خاص برای همهی بچهها مناسب نیست. اگر متوجه شدید که فرزندتان تحت فشار است، او را به یک مدرسهی خوب دیگر منتقل کنید؛ مدارسی که، الحمدلله، در مسیر صحیحی هدایت میشوند.
یاوری در واکنش به برخی ادعاها درباره نرخ خودکشی در میان دانش آموزان استعدادهای درخشان، تصریح کرد: اینکه گفته میشود درصد خودکشی در میان دانش آموزان سمپاد بیشتر از سایرین است، بهشدت تکذیب میشود. بهطور متوسط، نسبت به جمعیتشان، دانش آموزان استعدادهای درخشان در معرض خطر کمتری هستند. علت این موضوع فعالیتهای جدی در مدارس سمپاد، فضای با نشاط حاصل از شرکت در برنامههای فوقبرنامه و توانمندیهایی، چون مهارت کنترل استرس در میان آنها است.
وی در پایان بار دیگر خطاب به خانوادهها و دانشآموزان گفت: از خانوادهها و خودِ دانشآموزان درخواست میکنم که اگر احساس میکنند در معرض فشارهای روانی هستند، حتماً به مشاوران مدرسه مراجعه کنند، با مدیر مدرسه صحبت کنند و بهویژه در فعالیتهای چندساعتهای که به تعداد زیاد در مدارس سمپاد برگزار میشود، مشارکت فعال داشته باشند تا بتوانند مهارتهای لازم برای کنترل استرس را کسب کنند.