آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۹۷۰۹۹
در گفتگو با SNNTV؛

محبی: سیطره کنکور ابعاد دیگر تربیت را در مدارس به حاشیه برده است + فیلم

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه سند تحول بنیادین بر تربیت همه‌جانبه دانش‌آموزان تأکید دارد، گفت: متأسفانه به دلیل غلبه کنکور در نظام آموزشی، توجه مدارس تنها بر بُعد علمی متمرکز شده و سایر ابعاد تربیتی نادیده گرفته شده است.

محبی: سیطره کنکور ابعاد دیگر تربیت را در مدارس به حاشیه برده است + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی محبی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، در گفتگو با SNNTV با تأکید بر ضرورت بازنگری جدی در نظام تعلیم و تربیت کشور گفت: «در سند تحول بنیادین، واژه تربیت همواره به معنای تربیت تمام‌ساحتی به‌کار رفته است؛ یعنی تربیتی که شش ساحت اصلی را در بر می‌گیرد و همه ابعاد وجودی دانش‌آموز را در نظر دارد، نه صرفاً بُعد علمی و آموزشی. متأسفانه به دلیل سیطره کنکور در نظام آموزشی، بخش عمده توجه تنها بر یک بُعد متمرکز شده است.»

وی افزود: «برای تحقق تربیت در معنای واقعی، نخستین گام، تحول در نظام برنامه‌ریزی درسی با محوریت تربیت تمام‌ساحتی است. پس از آن باید بسته‌های تربیت و یادگیری مبتنی بر برنامه درسی تولید شود و همزمان، معلمان و مربیان برای ایفای نقش در تمامی ابعاد تربیت آموزش ببینند و آماده شوند. علاوه بر این، محیط تربیتی مدارس نیز باید بازطراحی و فرصت‌های یادگیری متحول شود.»

محبی با اشاره به الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین اظهار کرد: «این الگو در واقع نسخه مدرسه‌ای سند تحول است که بر چهار بُعد توانمندساز استوار است؛ مدیریت و رهبری، تعامل و ارتباط میان معلمان، خانواده، جامعه محلی، مدیریت مدرسه و دانش‌آموز، برنامه درسی و در نهایت محیط یادگیری. این چهار بُعد با شاخص‌های دقیق طراحی شده‌اند و به تحقق نتایج و پیامد‌های تربیتی منجر می‌شوند.»

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: «در بُعد پیامدها، سه اتفاق اساسی برای دانش‌آموزان پیش‌بینی شده است؛ نخست، دستیابی به شایستگی‌های زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی در سطح مطلوب؛ دوم، بهبود عملکرد تحصیلی متناسب با اهداف دوره‌های تحصیلی؛ و سوم، افزایش رضایت و تعلق خاطر دانش‌آموزان به مدرسه. در نهایت باید به نقطه‌ای برسیم که مدرسه محیطی شاداب و بانشاط باشد و دانش‌آموزان میل به ترک آن نداشته باشند.»

وی در ادامه گفت: «در حوزه معلمان نیز انتظار می‌رود صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمی در سطح مطلوب ارتقا یابد و خانواده‌ها نیز با افزایش سواد تربیتی، مشارکت فعال در فعالیت‌های مدرسه داشته باشند. همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا مدرسه تراز محقق شود؛ مدرسه‌ای که پژوهنده، یادگیرنده و در نهایت تحول‌آفرین است.»

کد ویدیو
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار