آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۹۷۵۶۱

آغاز مرحله سوم یازدهمین دوره تدریس جهادی دانشجو معلمان در ۹ استان

مسئول قرارگاه تدریس جهادی وَتر گفت: رسالت ما امروز، تنها پر کردن شکاف آموزشی نیست؛ بلکه می‌خواهیم نسلی بیدار، پایدار و دغدغه‌مند به سرنوشت امت اسلامی را پرورش دهیم.
آغاز مرحله سوم یازدهمین دوره تدریس جهادی دانشجو معلمان در ۹ استان

محمدپارسا مقدم امیراصلانی مسئول قرارگاه تدریس جهادی وَتر در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، درباره فعالیت‌های این قرارگاه اظهار کرد: جهاد، همان ایستادگی است؛ ایستادن در برابر هر آنچه می‌خواهد سپیدهٔ امید را از آسمان دل این مردم برباید. روزگاری، سنگرمان خاکریز‌های غربت بود و اسلحه‌مان تفنگ. امروز، سنگرمان کلاس‌های درس است و سلاحمان قلم. اینجا، تخته‌سیاه، دیوار دفاعی ماست و کتاب‌ها، مهماتِ فردایی روشن. باور داریم که جهاد تنها در میدان نبرد نیست؛ سنگر امروز ما، در دلِ مدرسه‌های محرومیت‌زده برپا شده است. آنجا که نیازمندی می‌خواهد تاریکی بپاشد، چراغی از دانایی می‌افروزیم.

وی با بیان اینکه یازدهمین دورهٔ طرح آموزش جهادی «وَتر» با همهٔ دشواری‌ها آغاز شد، افزود: برخی پنداشته بودند که طوفان جنگ، چراغ این کوشش را خاموش می‌کند؛ ولی ما بر این باوریم که جهاد، هرگز تعطیل‌بردار نیست. بلکه در دل هر بحران، فرصتی نهفته است.

مقدم امیراصلانی با تأکید بر اینکه این بار، اردو با نگاهی نو و رویکردی دوگانه پیش رفت، ادامه داد: هم آموزش و درس، هم روشنگری و آگاهی‌بخشی در فضای پساجنگ مطرح شد. چرا که رسالت ما امروز، تنها پر کردن شکاف آموزشی نیست؛ بلکه می‌خواهیم نسلی بیدار، پایدار و دغدغه‌مند به سرنوشت میهن اسلامی را پرورش دهیم.

ایجاد ۳ معاونت جدید در ساختار قرارگاه وتر

وی افزود: گسترهٔ این موج جهادی، یازده استان کشور را درنوردید؛ از تهران و خوزستان تا مرکزی، قم، اصفهان، خراسان رضوی، گیلان، هرمزگان، آذربایجان شرقی، اردبیل و کردستان. همچنین در تهران، اردوی ویژهٔ خواهران نیز برگزار شد. حضور دانشجومعلمان در این سامان، تنها یک مأموریت آموزشی نبود بلکه پیوندی ناگسستنی میان دانشگاه و مردم، میان آموزش و جهاد و میان دانش و ایمان بود.

مسئول قرارگاه تدریس جهادی وَتر با بیان اینکه امسال در ساختار قرارگاه، سه معاونت تازه ایجاد شد، گفت: نخست «معاونت محرومیت‌زدایی» تا اثر کارمان را در مناطق موردنظر بسنجد و ارزیابی کند. دوم، جداسازی معاونت آموزش و فوق‌برنامه بود. معاونت آموزش، هویت معلمی را پاس می‌دارد و بر غنای درس‌ها و کیفیت آموزش می‌افزاید و معاونت فوق‌برنامه نیز با برنامه‌های فرهنگی و هنری، می‌کوشد تا اوقات فراغت جهادگران و دانش‌آموزان را به بستری برای رشد فکری و اجتماعی بدل کند. سوم هم معاونت فن و مهارت است که به دنبال ایجاد فضای مهارتی و رشد خلاقیت در دانش‌آموزان و تقویت مهارت‌های فنی و صلاحیت‌های تخصصی در هنرآموزان است.

وی تصریح کرد: از آغاز این راه در سال ۱۳۹۵، همواره بر این باور ایستاده‌ایم که کار اصلی، جبران شکاف آموزشی در مناطق محروم است. شکافی که متأسفانه در روزگار کرونا و پس از آن ژرف‌تر شد و هنوز در چشمان بسیاری از دانش‌آموزان هویداست. تدریس جهادی وَتر، پاسخی به همین نیاز است، اما در کنارش، رسالتی بزرگ‌تر نیز دارد که پرورش دانشجومعلمانِ آینده‌ای است که طعم راستین معلمی و چالش محرومیت را چشیده‌اند.

تدریس جهادی وَتر تنها یک حرکت آموزشی نیست

مقدم امیراصلانی خاطرنشان کرد: در این اردو‌ها دیده‌ایم که چگونه دانش‌آموزانی که از کمبود‌ها رنج می‌بردند، با آمدن جهادگران، جانی تازه گرفتند. هنگامی که معلمی از دل همین محرومیت برآمده و اکنون به‌عنوان دانشجو به دیار خود بازمی‌گردد، بذر امیدی تازه در نسل بعد می‌افشاند. این اردوها، تنها برای کودکان درس نیست بلکه برای جهادگران نیز تجربه‌ای فراموش‌نشدنی است.

وی ادامه داد: امروز، تدریس جهادی وَتر تنها یک حرکت آموزشی نیست؛ بلکه بستری برای بازتعریف «دانش سودمند» است؛ دانشی که در کتاب محبوس نمی‌ماند، بلکه گرهی از کار جامعه می‌گشاید. جهادگر هنگامی که پای تخته می‌ایستد، می‌داند که هر درس او، قطعه‌ای از پازل سازندگی است. او تنها ریاضی یا علوم نمی‌آموزد که امید، هویت و ایمان را منتقل می‌کند.

مسئول قرارگاه تدریس جهادی وَتر با بیان اینکه یازدهمین دورهٔ تدریس جهادی وَتر را در چهار گام طراحی کردیم، اظهار کرد: چهار حرکتی که هرکدام معنایی تازه از جهاد را زنده کرد. گام نخست در خردادماه و در منطقه شوش تهران برداشته شد؛ جایی که بسیاری از کودکان حتی یک کلاس منظم را به خود ندیده بودند. گام دوم در سه استان تهران (خواهران)، مرکزی و اصفهان با حضور ۵۰ جهادگر و ۳۵۰ دانش‌آموز در مردادماه برگزار شد. آنجا فهمیدیم که محرومیت فقط در روستا‌های دور نیست بلکه در قلب کلان‌شهر‌ها نیز زخم آموزشی عمیق است.

نمایش چهره واقعی یک جنبش ملی در شهریور

وی با اشاره به اینکه گام سوم، اصلی‌ترین و گسترده‌ترین مرحله است که در شهریورماه ۹ استان دیگر را دربر می‌گیرد و شامل خوزستان، خراسان رضوی، گیلان، هرمزگان، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، قم و تهران (برادران) است، گفت: اینجا مشخص می‌شود که وَتر، چهرهٔ واقعی یک «جنبش ملی» را به نمایش می‌گذارد؛ از جنوب چسبیده به آب‌های نیلگون تا شمال سبز و بارانی، از غرب کوهستان‌ها تا شرق آفتاب‌خیز، همه یکصدا کلاس‌های درس را به سنگر امید تبدیل می‌کنند.

مقدم امیراصلانی ادامه داد: گام چهارم، همزمان با بازگشایی مدارس و در آستانهٔ فصل آزمون‌ها، یک بار دیگر در مناطق محروم تهران از سر گرفته خواهد شد. در این برههٔ حساس، جهادگران نه فقط معلم، که یاور و پشتیبان دانش‌آموزان خواهند بود. دغدغهٔ ما این است که هیچ دانش‌آموزی به خاطر کمبود معلم یا محرومیت، از رسیدن به موفقیت بازنماند. این بازگشت، نشان‌دهندهٔ تعهدی همیشگی است که ما مهمان یک‌بارهٔ این مناطق نیستیم، بلکه همراهی همیشگی‌ایم.

وی درباره انتصابات قرارگاه نیز بیان کرد: مائده شجاعی زاده پیش‌تر به عنوان مسئول خواهران قرارگاه انتخاب و با صدور احکامی جداگانه از سوی مسئول قرارگاه اعضای شورای یازدهمین دوره قرارگاه تدریس جهادی وتر مشخص شدند. محمد مبین فرشی به عنوان قائم مقام قرارگاه، مهدی خاشعی به عنوان معاون امور استان‌ها، پانیذ طاهری به عنوان معاون فوق برنامه، محمد امین فتحی به عنوان معاون مالی و پشتیبانی، زهرا هیزجی به عنوان معاون آموزش، محمدحسین هادی بهدعنوان معاون رسانه، فاطمه موسوی انزابی به عنوان معاون روابط عمومی، میلاد خراط به عنوان معاون محرومیت زدایی و هادی زارعی به عنوان معاونت فن و مهارت منصوب شدند.

مسئول قرارگاه تدریس جهادی وَتر اضافه کرد: سیده مرضیه موسوی و حسین عباسی نیز به عنوان دبیران تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به عضویت حقوقی شورای مرکزی قرارگاه منصوب شدند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار