کد خبر:۱۴۱۱۵۳
مسئول بسیج جامعه زنان استان قم:
چادر مشکی نگاهشکن است
مسئول بسیج جامعه زنان استان قم گفت: وقار و معنویتی که در چادر مشکی وجود دارد در رنگهای دیگر نیست؛ چرا كه چادر مشکی نگاه شکن است و در ميان رنگها، رنگهای تیره و مشکی در تامین حجاب حداکثری بانوان در بیرون منزل موثر هستند.
لیلا حیدری در گفتوگوی تفصیلی با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در قم، با تشریح وضعیت حجاب زنان ایرانی در سالیان گذشته به برخی شبهات مطرح شده در فضای رسانه های جریان انحرافی پاسخ داد.
خبرگزاری دانشجو: سابقه استفاده زنان ایرانی از چادر به چه زمانی بر می گردد؟
حیدری: در اینجا شایسه است نکاتی جالب از حجاب زنان ایران باستان بگوييم؛ ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن درخصوص پوشش زنان ایران باستان این چنین می نویسد: «زنان طبقات بالای اجتماع جرئت آن را نداشتند که جز در تخت روان روپوش دار از خانه بیرون بیایند و هرگز به آنان اجازه داده نمی شد که آشکارا با مردان اختلاط کنند و همچنين زنان شوهر دار حق نداشتند هیچ مردی را ولو پدر یا برادرشان را ببینند و در نقش هایی که از ایران باستان بر جای مانده هیچ صورت زنی دیده نمی شود و نمایی از آنان به نظر نمی رسد.»
این نگاه یک دانشمند غربی به حجاب بانوان ایرانی در سالیان قبل است که مستند شده و در تاریخ ماندگار است.
مطالب برخی از کتاب هایی که درخصوص زنان ایران باستان نگاشته اند، نشان می دهد که زنان در دوره های مختلفی چون مادها، هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان دارای حجاب و پوشش بوده اند.
در کتاب پوشاک باستانی ایرانیان آمده است که زنان در زمان مادها در ایران بر خلاف مردان پوشش های بلندی روی سر خود می انداختند و در زمان هخامنشیان نيز زنان چادرهای بلند و مستطیل شکلی بر روی لباس خود می انداختند تا بدنشان معلوم نباشد.
همچنین زنان دوره اشکانیان پیراهن های بلندی که تا روی زمین کشیده می شده بر تن می کردند و بر روی آن چادرهایی به سر می انداختند که لباس زیرین آن مشخص نبوده است.
در زمان ساسانیان نيز که دین رسمی کشور زرتشت بود، زنان دارای حجاب کاملی بودند، در این دوره که زنان مانند زمان های قبل چادر به سر می کردند روبندهایی هم به صورت می زدنند و صورتشان را از مردان پنهان می کردند.
حتی در برخی از کتب تاریخ نقل شده است که زنان هنر پیشه نیز در آن دوره لباس های بلند تا پشت پا به تن می کردند و بدن خود را می پوشاندند.
مستنداتی که اثبات می کند زنان ایران در دوران باستان محجبه بودند و یا در برخی دوره ها چادرهای بلند به سر می کردند در بسیاری از منابع تاریخی آمده که قابل تحقیق است.
خبرگزاری دانشجو: برخی شبهه می کنند که ناصرالدین شاه چادر را از عیاش خانه های اروپا آورد و زنان ما را چادری کرد؟ نظر شما در این زمینه چیست؟
حيدري: چادر چیزی نبود که تازه به ایران صادر شود، بلکه رسم و سنت زنان باستان بود، اما با توجه به آغاز واقعه تحریم تنباکو و نهضت مشروطه که سرآغاز نهضت های اسلامی بود زنان چادري حضور جدی در عرصه داشتند، در تاریخ آمده است که زنان چادری مقابل کاخ ناصرالدین شاه آمده، و از فتوای میرزای شیرازی حمایت کردند.
در قضیه گریبایدوف زماني که نمایندگان در مجلس تصمیم گرفتند تسلیم اولتیماتوم روسیه شوند، 300 زن شجاع با اسلحه زیر چادرها وارد پارلمان شدند و اعلام کردند اگر شما تسلیم خواسته قدرت های خارجی بشوید و کشور خود را بی آبرو کنید ما تمام شما را نابود خواهیم کرد که این حرکت شجاعانه موجب عقب نشینی نمایندگان مجلس شد و فریب کاری های روس ها شکست خورد.
اینها نمونه هایی است که نشان می دهد زنان محجبه و متدین ایران هیچ وقت تسلیم نظر حاکمان ظالم نبوده اند و بر سر شریعت خود با کسی معامله نکردند.
خبرگزاري دانشجو: به نظر شما چرا زنان ایرانی رنگ مشکی برای چادر انتخاب کرده اند؟
حيدري: وقار و معنویتی که در چادر مشکی وجود دارد در رنگ های دیگر نیست؛ چراكه چادر مشکی نگاه شکن است و در ميان رنگ ها رنگ های تیره و مشکی در تامین حجاب حداکثری بانوان در بیرون منزل موثر هستند.
اگر در روان شناسی رنگ هم بنگریم نوع رنگ در ایجاد گرسنگی، سیری، خشم، آرامش و شعله ور شدن غرایز جنسی تاثیر مستقیم دارد.
در این بین رنگ مشکی اثر زیادی در کاهش غریزه جنسی دارد و شهوت را کاهش می دهد.
همچنين رنگ سیاه وقار و متانت بیشتری نسبت به رنگ های دیگر دارد؛ ریشه رنگ سیاه در عربی اسود و به معنای سروری و بزرگی است و چشم را به خود جذب نمی کند.
توصیه اسلام به زنان این است که خود را از هر عاملی که موجب جلب توجه و نگاه نامحرم می شود، بپوشاند و چادر تنها پوششی است که می تواند نظر اسلام را در پوشانندگی زن تامین کند.
زنان در گذشته برای اینکه به عفیف بودن شناخته و مورد آزار قرار نگیرند، بهتر بود با پوشش تیره و چادرهای بلند مشکی رنگ در جامعه ظاهر می شدند.
این در صورتی است که اگر رنگ مشکی برای چادر زنان زیان آور بود حتما پیامبر تذکر می داد و توصیه به نوع ديگر پوشش می فرمودند، این نشان دهنده این است که رنگ سیاه نه تنها در این مورد مذموم نیست، بلکه مورد تائید اهل بیت عصمت و طهارت می باشد؛ البته هر عقل سلیمی این را تايید می کند که چادر با رنگ هاي شاد در جامعه موجب جلب توجه نامحرم می شود و نگاه را به زن به جای شخصیت او به سمت لذت های جنسی می کشاند.
خبرگزاری دانشجو: به نظر شما دلیل نگاه ویژه غرب به حجاب و ترویج بی حجابی در جوامع اسلامی چیست؟
حيدري: بزرگترین توطئه ای که برای زن از سوی دشمن چیده شده، تغییر نگاه به سمت اوست.
«مستر همفر جاسوس»، مشهور انگلیسی در کتاب خاطرات خود می نویسد: «به هر وسیله ای که شده باید زن مسلمان را از حجاب اسلام خارج و بی حجابی را در بین مسلمانان رایج کرد و ابتدا برای گول زدن آنها برای اینکه حجاب را کنار بگذارند، باید به آنها تفهیم کرد حجاب به صورت چادر و یا عبا مربوط به اسلام نیست و خلفای عباسی آن را ترویج داده اند.
خواه ناخواه وقتی زنان از حجاب خارج شوند مردها و جوانان فریفته می شوند و در نتیجه فساد در کانون خانواده رخنه می کند، برای اجرا باید اول سعی کرد زنان غیر مسلمان را از حجاب خارج کرد تا زنان مسلمان نیز از آنان پیروی کنند». این نگاه به زن دقیقا نگاه تبلیغاتی و کالا محوری است كه در راستاي صدمه زدن به بنیان های خانواده و دین بوده، که دشمن با تمام توان خود در این راستا تلاش می کند.
در واقع انقلاب ما با چادر به دنیا صادر شد که این دشمن را عصبانی کرده، و هر کاری می کند تا آن را از سر زنان ما پايین بکشد.
خبرگزاری دانشجو: به نظر شما چه راه های برای تبیین فلسفه حجاب در جامعه ما وجود دارد؟
حيدري: مهمترین نکته ای که پدران و مادران ما باید در نظر بگیرند این است که در تربیت دختران خود تمام زوایای بحث حجاب را روشن کنند و تمام تلاش خود را در برطرف كردن شبهات جوانان به کار گیرند تا وقتی چادری بر سر دختر مسلمان می رود با عقیده و پشتوانه منطقی و دینی باشد و دشمن نتواند آن را به راحتی متزلزل کند.
ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه تنها بر عهده بخش های دولتی نیست؛ بلکه تمام احاد جامعه باید در این زمینه همت بگمارند؛ البته از نقش امر به معروف و نهی از منکر نیز نباید غافل شد.
زنان محجبه نباید این امر الهی را نادیده بگیرند که در قبال بدحجاب های جامعه اسلامی موظف هستند و تکلیف شرعی برعهده دارند.
امر به معروف و نهی از منکر خصوصا از سوی زنان در جامعه می تواند نقش مهمی را در ترویج این امر ایفا کند.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.