هوشمندسازی کنتور‌ها، راهکار کلیدی کاهش مصرف برق کشور
آخرین اخبار:
کد خبر:۱۴۲۱۴۱۲

هوشمندسازی کنتور‌ها، راهکار کلیدی کاهش مصرف برق کشور

رئیس پژوهشگاه نیرو گفت: توسعه موتور‌های الکتریکی کم‌مصرف در بخش صنعت می‌تواند به شکل قابل توجهی ناترازی برق کشور را کاهش دهد.
کنتور

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مجید عمیدپوربا اشاره به اجرای ۱۴ پروژه مدیریت مصرف برق در سال گذشته، از نقش مؤثر طرح‌های پژوهشی، تعامل با مشترکان و هوشمندسازی کنتور‌ها در کاهش مصرف انرژی خبر داد و گفت: در شرایطی که صنعت برق کشور با چالش ناترازی تولید و مصرف مواجه است، مرکز پژوهش وزارت نیرو طی سال‌های اخیر برنامه‌های متعددی را در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی دنبال کرده است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های این مرکز در دو بخش پژوهشی و اجرایی دنبال می‌شود، اظهار کرد: در حوزه پژوهش، مطالعات و طرح‌های علمی متعددی انجام می‌شود و در بخش اجرایی نیز همکاری نزدیکی با شرکت توانیر و شرکت‌های توزیع نیروی برق سراسر کشور داریم که نتایج و دستاورد‌های آن از طریق روابط عمومی توانیر و شرکت‌های توزیع به اطلاع عموم می‌رسد.

رئیس پژوهشگاه نیرو افزود: در سال گذشته ۱۴ پروژه در زمینه مدیریت و کاهش مصرف برق اجرا شد که بخشی از آنها در استان تهران به مرحله اجرا رسید و نتایج مطلوبی در کاهش مصرف برق به همراه داشت.

عمیدپور با اشاره به اهمیت مشارکت مشترکان در مدیریت مصرف انرژی گفت: در کنار اجرای طرح‌های فنی، تعامل با مردم و انجام نظرسنجی‌های مختلف نیز در دستور کار قرار دارد که نتایج آن نشان‌دهنده تأثیرگذاری این اقدامات بر اصلاح الگوی مصرف برق بوده است.

رئیس پژوهشگاه نیرو، هوشمندسازی کنتور‌های برق را یکی از مهم‌ترین ابزار‌های مدیریت مصرف عنوان کرد و گفت: توسعه کنتور‌های هوشمند نقش بسیار مؤثری در پایش و کنترل مصرف مشترکان داشته و به شکل محسوسی در کاهش مصرف برق اثرگذار بوده است.

وی همچنین به اجرای طرح‌های متنوع در بخش صنعت اشاره کرد و افزود: موتور‌های الکتریکی سهم قابل توجهی از مصرف برق صنایع را به خود اختصاص می‌دهند؛ به‌طوری که حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد برق مصرفی صنایع توسط این تجهیزات مصرف می‌شود.

عمیدپور ادامه داد: استفاده از موتور‌های الکتریکی کم‌مصرف و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین می‌تواند بین ۳۰ تا ۴۰ درصد در مصرف انرژی این تجهیزات صرفه‌جویی ایجاد کند که تحقق این هدف تأثیر قابل توجهی بر کاهش مصرف برق در بخش صنعت و بهبود وضعیت ناترازی انرژی کشور خواهد داشت.

رئیس پژوهشگاه نیرو بیان کرد: توسعه فناوری‌های بهره‌ور، اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف و افزایش مشارکت مشترکان از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش مصرف برق و ارتقای بهره‌وری انرژی در کشور به شمار می‌رود.

پربازدیدترین آخرین اخبار