کد خبر:۱۶۵۴۴۷
رحيم پور ازغدي در كنگره سلامت دانشگاه‌ها:

تعريف دانشگاه سالم بدون تبيين معيارهاي سلامت دانشگاه ممكن نيست

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با تاكيد بر اينكه داوري در مورد سلامت و عدم سلامت هرنظام، حكومت، جامعه و دانشگاه نيازمند ارائه تعريفي از فلسفه محيطي آن است، گفت: تعريف دانشگاه سالم نيز بدون تبيين معيارهاي سلامت دانشگاه ممكن نيست.
به گزارش خبرنگار علمي «خبرگزاري دانشجو»، استاد رحيم پور ازغدي امروز در كنگره سلامت دانشگاه‌ها در دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، گفت: براي به كاربردن واژه سلامت در مورد فرد، جامعه، نظام، حكومت يا تمدن، بايد تعريف صحيحي از آن داشته باشيم.

وي افزود: داوري در مورد سلامت يا عدم سلامت هيچ حكومت، نظام، فرد و جامعه‌اي ممكن نيست مگر اينكه تعريفي از فلسفه ماهوتي آن ارائه شود.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با تاكيد بر اينكه داوري در مورد سلامت دانشگاه زماني ممكن است كه معيارهاي مناسب براي آن موجود باشد، تصريح كرد: ارائه هيچ تعريفي از حكومت و دانشگاه سالم ممكن نيست مگر اينكه هستي شناختي و انسان شناختي درستي در اين خصوص صورت گيرد.

رحيم پور ازغدي اضافه كرد: در تفكر سرمايه داري نظريه پردازان بزرگ اين تفكر، انسان سالم را انسان عقلاني و انسان عقلاني را انسان مادي‌گرا مي‌دانند.

وي ادامه داد: منظور از عقلانيت در تعريف اين نظريه پردازان عقلانيت اهداف و اخلاق نيست بلكه عقلانيت ابزار است كه در اين تعريف به هيچ وجه نمي‌توان به آرامش واقعي دست يافت.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه آمارخودكشي با افزايش رفاه بيشتر شده است، گفت: بيشترين خودكشي‌ها در مرفه‌ترين خانواده‌ها اتفاق مي‌افتد.

رحيم پور ازغدي با بيان اينكه در مكتب سكولار، اساس تعريف سلامت جسماني است، گفت: در اين تعريف سلامت رواني نيز در ذيل سلامت جسماني تعريف مي‌شود و اصل آسايش است نه آرامش.

وي با تاكيد بر اينكه افرادي كه اصل سلامت را سلامت جسماني مي دانند هيچ‌گاه به آرامش نمي‌رسند، گفت: در چنين جوامعي مفاهيمي چون شهادت، انفاق، گذشت و ايثارگري معنا ندارد.
 
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي اضافه كرد: تعريف سلامت در منطق‌ها و جوامع مختلف متفاوت است، به گونه‌اي كه امر به معروف و نهي از منكر در يك منطق رفتاري بيمارگونه تلقي شده و در منطق ديگر امري پسنديده است.

رحيم پور ازغدي تاكيد كرد: در منطقي كه آخرت، خدا، مرگ، فرشته، اخلاقيات و اعتقادات نفي مي‌شود، نمي‌توان سلامت روحي، معنوي و اخلاقي را براي انسان فراهم كرد.

وي تاكيد كرد: مادي گرا بودن برخي از تعاريف مربوط به سلامت به معني اين نيست كه تمامي تعاريف مبتني بر اين اصول است و چه بسا بسياري از تعاريف سلامت است كه توسط متخصصان و روشنفكران كشور نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد. 
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار