کد خبر:۱۶۸۳۶۵
افزايش 30 درصدي قيمت نفت در صورت تحريم ايران
صندوق بين المللی پول هشدار داده است در صورت توقف صادرات نفت ايران به دليل تحريم های آمريکا و اتحاديه اروپا، بهای نفت خام در بازارهای جهانی احتمالا تا ۳۰ درصد افزايش خواهد يافت.
به گزراش خبرنگار اقتصادي «خبرگزاري دانشجو»، صندوق بين المللی پول درگزارشی به گروه ۲۰ اعلام کرده است: در صورتی که صادرات نفت ايران متوقف شود و نياز بازار از طريق منابع جايگزين تامين نشود، اين تحول باعث خواهد شد تا بهای نفت خام در بازارهای جهانی احتمالا بين ۲۰ تا ۳۰ درصد يعنی بين ۲۰ تا ۳۰ دلار افزايش يابد.
به گزارش خبرگزاری رويترز، صندوق بين المللی پول اين گزارش را هفته گذشته درجريان نشست معاونان وزارت دارايی کشورهای عضو گروه ۲۰ در مکزيک ارائه کرده است.
صندوق بين المللی پول می گويد، ايران پنجمين توليدکننده نفت جهان است و تحريم ها عليه جمهوری اسلامی ممکن است موجب قطع عرضه روزانه درحدود يک ميليون و ۵۰۰ هزاربشکه نفت به بازار جهانی بشود.
طبق اين گزارش، ايران روزانه دو ميليون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت توليد می کند، و قطع عرضه نفت ايران رويدادی مشابه توقف صادارت نفت ليبی در سال گذشته ميلادی به دليل جنگ داخلی خواهد بود که باعث افزايش قيمت نفت در بازار های جهانی شد.
اتحاديه اروپا در روز دوشنبه سوم بهمن ماه اعلام کرد که اعضای اين اتحاديه بر سر تحريم و ممنوعيت خريد و فروش نفت ايران توافق کرده اند.
در همين زمينه،علی نيکزاد، سخنگوي وزارت نفت روز سه شنبه گفته بود: تحريم نفت ايران توسط اتحاديه اروپا هيچگونه خللی در فروش نفت جمهوري اسلامي ايجاد نمي کند.
علی نيکزادهمچنين اضافه کرده بود:در حال حاضر ۸۲ درصد نفت صادراتی ايران، به ساير کشورها صادر شده و مشتری خود را دارد و فقط ۱۸ درصد نفتخام توليدی کشورمان به اروپا صادر میشود، بنابراين تصميم گرفته شده برای تحريم نفت ايران از جهتی به نفع کشورمان است زيرا با گران شدن قيمت نفت، نه تنها مشکلی در فروش نفت نخواهيم داشت، بلکه درآمد کشورمان بيشتر خواهد شد.
لینک کپی شد
گزارش خطا