ما نمي‌خواهيم در فصل زمستان به ملت اروپا فشار آوريم/ عدم وجود نفت ايران در بازار تنش وحشتناكي ايجاد خواهد كرد
آخرین اخبار:
کد خبر:۱۶۹۷۹۰
وزير نفت در نشست خبري با اصحاب رسانه – 2:

ما نمي‌خواهيم در فصل زمستان به ملت اروپا فشار آوريم/ عدم وجود نفت ايران در بازار تنش وحشتناكي ايجاد خواهد كرد

وزير نفت با اشاره به اينكه جزو سياست جمهوري اسلامي ايران نيست كه با اقدام مقابله به مثل منجر به ايجاد فشار به ملت اروپا در فصل زمستان شود، گفت: ‌عدم فروش نفت ايران در بازار جهاني تنش وحشتناكي ايجاد خواهد كرد.
به گزارش خبرنگار سياسي «خبرگزاري دانشجو»، رستم قاسمي در نشست خبري امروز خود با رسانه‌هاي داخلي و خارجي در وزارت نفت با بيان اينكه امروز شرايط ما بسيار متفاوت تر از دوران جنگ است، تصريح كرد: ما دوستان زيادي در دنيا داريم و هيچ محدوديتي براي توليد و فروش نفت خود نمي‌بينيم.

وي با اشاره به اينكه سياست نفت ايران دور كردن وابستگي‌هاي اقتصادي به نفت است، افزود: اقتصاد ايران با همين توليد فعلي اداره مي‌شود و اميدواريم كمتر از اين مقدار هم نفت توليد كنيم چون از اين طريق است كه وابستگي ما به نفت كمتر خواهد شد.

وزير نفت اضافه كرد: 18 درصد از كل نفت صادراتي ايران مربوط به اروپاست و قطع خريد نفت ايران از سوي اتحاديه اروپا ما را دچار مشكلي نخواهد كرد.

قاسمي در پاسخ به اين سوال كه اگر اروپا نفت ايران را تحريم كند ايران هند و چين را جايگزين خواهد كرد و آيا ايران برخي قراردادهاي جاري خود را با اروپا قطع مي‌كند يا نه، گفت: ميزان نفت فروشي ما به اروپا در مقابل كل صادرات ما عدد زيادي نيست و اگر اروپا همين الان نفت ما را خريداري نكند براي ما مشكلي پيش نخواهد آمد؛ چرا كه كشورهاي متقاضي براي نفت ما وجود دارد كه ما در حال بستن قرارداد با آنها هستيم.

وي با تاكيد بر اينكه ما قطعا نفت برخي از كشورهاي اروپايي را قطع خواهيم كرد، بيان داشت: در خصوص مابقي كشورها بعدا تصميم‌گيري خواهيم كرد.

وزير نفت با اشاره به اينكه ما محدوديتي براي قطع نفت اروپا نداريم، افزود: آنچه مهم است اينكه حوزه خليج‌فارس گلوگاه مهم و استراتژيك بوده و بخش قابل توجهي از انرژي جهان از خليج‌فارس تامين مي‌شود و اساسا بسياري از پالايشگاه‌هاي نفتي كشورها در اين گذرگاه استراتژيك قرار دارد.

قاسمي با اشاره به اينكه اروپا مي‌تواند نفت ايران را نخرد، گفت: ‌اين براي ايران مهم نيست.

به گفته وي اگر روزي نفت ايران در جهان وجود نداشته باشد بحران و تنش وحشتناكي در جهان به وجود خواهد آمد كه هزينه آن را مردم اروپا خواهند پرداخت.

وزير نفت در خصوص فروش اوراق مشاركت نفت و گاز در شعب بانك تجارت افزود: فروش اوراق مشاركت با سود علي‌الحساب 20 درصد آغاز شده و كساني كه اوراق مشاركت با سود 17 يا 18 درصد دريافت كردند نيز از اين پس اوراق آنها 20 درصد محاسبه مي‌شود لذا نيازي به پس دادن وجود ندارد.

قاسمي با اشاره به اينكه به زودي بورس نفت راه‌اندازي مي‌شود، افزود: ميدان بزرگ گازي در اكتشافات اخير در درياي خزر صورت گرفته و در حال حاضر نيز مشغول اكتشاف هستيم كه البته در اولين اكتشاف به مخزن گاز برخورد كرديم.
 
وي با بيان اينكه تا يك ماه آينده اكتشافات جديدي را خواهيم داشت، خاطرنشان كرد: به زودي آمار جديد ذخاير ايران اعلام مي‌شود كه نشان‌دهنده افزايش آن نسبت به سال گذشته است.
 
وزير نفت در پاسخ به سوالي در خصوص پيشنهاد عربستان درباره دبير كل جديد اوپك افزود: بايد همه اعضا براي انتخاب دبيركل موافقت داشته باشند.
 
قاسمي اضافه كرد: هنوزي پيشنهادي از سوي عربستان مطرح نشده است و زمان براي انتخاب دبيركل وجود دارد و به موقع موضوع بررسي مي‌شود، اين موضوع خيلي جدي نيست.
 
وي با اشاره به اينكه تحريم براي ما يك فرصت بوده است، افزود: امروز به دليل همين محدوديت‌ها ضرورت داخلي‌سازي گسترش پيدا كرده است.

وزير نفت با اشاره به اينكه امروز هيچ پيمانكار خارجي نداريم، بيان داشت: توسعه صنعت نفت پارس جنوب از نظر پالايشگاه و انتقال خطوط دريايي به همت ايران انجام مي‌شود.

قاسمي اضافه كرد: در مورد تجهيزات نفتي نيز سازندگان كشور را گردهم آورده‌ايم و امروز به سمتي پيش مي‌رويم كه طي چند سال آينده نيازي به واردات خارجي در اين زمينه وجود نداشته باشد.

وي ادامه داد‌: امروز صنعت نفت كشور مستاصل وارد كردن تجهيزات از خارج كشور نيست.

وزير نفت با اشاره به اينكه تاثير نفت ايران در بازار دنيا بسيار زياد است، افزود: بسياري از پالايشگاه‌هاي دنيا بر اساس نفت ايران تنظيم شده است.

قاسمي ادامه داد‌: اگر اروپا نفت ايران را نخرد اين موضوع زياد مهم نخواهد بود؛ چرا كه ما دوستان زيادي داريم كه با ما هماهنگ هستند و حتما به منافع يكديگر كمك خواهند كرد.

وي در خصوص تخفيف قيمت نفت به خريداران گفت: ما تاكنون هيچ تخفيفي در مورد قيمت نفت با هيچ كشوري نداشته‌ايم و قيمت نفت كاملا مشخص است و ما بر اساس قيمت روز نفت را مي‌فروشيم.
 
وزير نفت با اشاره به اينكه هنوز نفت ايران تحريم نشده و هنوز نفت ايران در بازار جهان است، افزود: اگر چنانچه نفت ايران نباشد تشنج وحشتناكي ايجاد مي‌شود.
 
قاسمي در خصوص تسويه‌حساب نفتي ايران با روسيه نيز گفت:‌ ما به روسيه نفتي صادر نمي‌كنيم ولي با كشورهاي چين و هند مراودات نفتي داريم و اگر با ارز اين كشورها نفت خود را به فروش برسانيم هيچ مشكلي نخواهيم داشت و تحريم‌ها نيز مشكلي را در اين خصوص ايجاد نكرده است.
 
وي با اشاره به اينكه ما در كنار مراودات نفتي با هند و چين صادرات و واردات كالاهاي مختلف را نيز داريم، افزود: فكر نمي‌كنيم كشورهايي مثل هند و چين و كره تحت تاثير اروپا قرار بگيرند ما به دنبال روش‌هاي مختلفي هستيم كه اگر بعضي كشورها تحت تاثير اروپا قرار گرفتند مشكلي در اين خصوص پيش نيايد.

وزير نفت با بيان اينكه ما به هيچ كشوري باج نداده و از خواسته‌هاي برحق‌مان كوتاه نمي‌آييم، تصريح كرد: در خصوص تحريم فروش نفت به انگليس و فرانسه نيز بايد بگوييم در كل اروپا فروش نفت ما بسيار كم است و تاثيري در فروش نفت ايران نخواهد داشت.

قاسمي با تاكيد بر اينكه ايران حس انسان‌دوستانه دارد و فشار به مردم جزو اهداف ما نيست، تصريح كرد: فشار به مردم اروپا در فصل زمستان جزو سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران نيست.

وي تاكيد كرد: ما نمي‌خواهيم مقابله به مثل ما فشار به مردم اروپا وارد كند ما كه همچون دولت‌هاي اروپايي نيستيم و هر كشوري كه موضع خصمانه‌تري نسبت به ايران داشته باشد متقابلا تحريم خواهيم كرد.

وزير نفت با بيان اينكه در بودجه سال 91 اين نكته در نظر گرفته شده كه بخش خصوصي فرآورده هاي نفتي را وارد كرده و با قيمت آزاد بفروشد، تصريح كرد: برخي از پالايشگاه‌هاي ما به بخش خصوصي واگذار شده و اميدواريم مابقي پالايشگاه‌ها هم به بخش خصوصي واگذار شود.

قاسمي ادامه داد: ‌كاهش اتكاي بودجه به نفت را داشته‌ايم به طوري كه در اوايل امسال نيز 45 ميليارد دلار صادرات غيرنفتي داشتيم كه اين امر نشان مي‌دهد سالانه اتكاي ما به بودجه كاهش پيدا كرده است.

وي با اشاره به اينكه خوشبختانه ايران هيچ مشكل كمبود ارز ندارد، تصريح كرد: اگر ما سالانه 40 تا 50 ميليون دلار واردات داشته‌ايم در مقابل 100 تا 120 ميليارد دلار صادرات داريم پس مشكل ارز در اين خصوص نبايد داشته باشيم.
 
وزير نفت افزود: گراني‌هاي اخير نيز ناشي از برخي مسائل و مشكلات موجود در بازار بود و بانك مركزي نيز اعلام كرده هر كس به هر ميزاني كه ارز لازم داشته باشد مي‌تواند خريداري كند.

قاسمي در خصوص قرارداد گازي بين ايران و سوئيس افزود: قرارداد ايران با سوئيس هنوز نهايي نشده و هنوز مذاكرات در اين زمينه ادامه دارد.
 
وي با اشاره به اينكه ما در گذشته نيز مشكل ارسال گاز به اروپا را داشتيم، بيان داشت: اين مشكل حل شده و اگر اروپا بخواهد از امنيت انرژي برخوردار باشد نياز به گاز ايران دارد.
 
وزير نفت اضافه كرد: با توجه به توسعه پارس جنوبي مي‌توانيم گاز اروپا و برخي كشورها را تامين كنيم.
 
قاسمي با بيان اينكه مذاكرات با سوئيس و يونان براي ادامه گاز ايران وجود دارد، گفت: ‌ما كشورهاي دوست و بانك‌هايي را داريم كه خريد و فروش ما در عرصه بين‌الملل ما را دچار مشكل نكند.

وي با اشاره به اينكه تحريم بانك مركزي ايران از سوي آمريكا ناجوانمردانه و برخلاف همه مقررات بين‌المللي بوده است، گفت:‌ كشورها اگر در جنگ هم باشند اجازه‌اي براي تحريم بانك مركزي ندارند و اين در حالي است كه آمريكايي‌ها از هيچ فشاري دريغ نمي‌كنند.
 
وزير نفت با بيان اينكه به زودي اعلام مي‌كنيم كه فروش نفت به كدام كشورها را قطع خواهيم كرد، افزود: چين و هند بر خلاف اظهارات مطرح شده از ما تخفيف در خصوص فروش نفت نداشته‌اند.

قاسمي در خصوص انتقال گاز به روسيه نيز افزود: در مورد انتقال گاز ايران از طريق عراق و سوريه به صورت 3 جانبه با وزراي نفت نشستي را برگزار خواهيم كرد.

وي گفت: ما لوله گاز ايران به عراق را در دست اقدام داريم كه ظرف 18 ماه آينده تكميل خواهد شد.
 
پربازدیدترین آخرین اخبار