من روانشناسی ندیدم که برای آرامشتان شما را دعوت کند به نماز خواندن، یا مثلا نماز شب خواندن، یا رفتن به مشهد الرضا و یا امثالهم.
گروه فرهنگي «خبرگزاري دانشجو»؛ از همان وقت ها که دبیرستانی بودم و در راه مدرسه تا خانه دم هر دکه روزنامه فروشی می ایستادم تا نکند نشریه و روزنامه ای از دستم در رفته باشد، می دیدم که آدم های زیادی (علی الخصوص) خانم ها دنبال نشریه ای هستند به نام «موفقیت».
الان هم همینطور است؛ همچنان وقتی که روبروی هر دکه روزنامه فروشی می ایستم، می بینم که خیلی ها (و همچنان علی الخصوص خانم ها) مشتری این نشریه است.
پر واضح است که بنده کاملا موافق بالا رفتن سطح و به تبع آن آمار مطالعه نشریه در کشور هستم، اما اینکه این نشریه چه محتوایی دارد و چه گروه مخاطبی، بسیار مهم است.
نشریه موفقیت همانطور که از نامش بر می آید نشریه ای تقریبا روان شناسانه است درباره راهکارهای مختلف و بسیار متنوعی! برای موفقیت شما در زندگی.
یک دو هفته نامه پر از این حرف ها که چه کسی انرژی مثبت دارد و چه حرفی و چه حرکتی انرژی منفی، اگر چه کاری انجام بدهید انرژی مثبت به دیگران می دهید و در چه صورتی انرژی منفی منتقل می کنید.
بنده منکِر وجود انرژی هایی در عالم نمی شوم، اعم از مثبت و منفی. ولی اینکه انسان، آن هم از نوع مسلمان و شیعه، تمام هم و غمش در روابط را معطوف این انرژی ها کند و آنها را خیلی بیش از آنچه که هستند موثر بداند اصلا معقول و منطقی نیست.
البته که خوب می دانم مهارت های رفتاری و ارتباطی در انسان ها، آموزش دیدنی است و با آموزش دیدن خیلی از مطالب مشکلات و برخورد ها را در زندگی می توان تقلیل داد، اما این که این روش ها باید به وسیله رسانه ای مثل نشریه، که همه گروه های سنی با انواع روحیات و چالش ها به آن دسترسی دارند، به مخاطب منتقل شود و از میان هزاران مخاطب شاید در زندگی یکی موثر افتد، جای بحث و تامل دارد. کاملا معتقدم که غالب روانشناس ها آدم های سکولاری هستند.
من روانشناسی ندیدم که برای آرامشتان شما را دعوت کند به نماز خواندن، یا مثلا نماز شب خواندن، یا رفتن به مشهد الرضا و یا امثالهم.
و خب طبیعتا چون کادر اصلی موفقیت را هم روانشناسان یا کسانی که خیلی به این علم تکیه دارند، مدیریت می کنند این پیشنهادات در این نشریه اتفاق نمی افتد. به عقیده من دو هفته نامه موفقیت یک نشریه سکولار است.
نشریه ای که در ابتدای آن به جای استفاده از عبارتی مثل «به نام خدا» نوشته اند «یاد خدا آرام بخش قلب هاست».
اما همه این ها مقدمه بود! به نظرم وقتی گروهی خاص از مخاطبین به تهیه و پیگیری یک نشریه اقبال قابل توجهی نشان می دهند این پدیده کاملا جای تحقیق و کار علمی دقیق دارد.
به بهانه معرفی نشریه ایده آل هم گفته بودم و باز تاکید می کنم که بانوان به عنوان پرورش دهنده نسل های بعدی جامعه اسلامیِ ما، نقش بسیار مهم و کلیدی و غیر قابل جایگزینی ای در جامعه دارند.
اگر به مطلبی اقبال نشان می دهند باید کارشناسی دقیق کنیم که چرا اینچنین است. آیا بانوانِ ما بیشتر مخاطب این نشریه اند چون فکر می کنند موفق نیستند؟!
یا راه های عجیب و غریبی وجود دارد برای موفقیت و آنها از آن بی خبرند؟! یا... . من به عنوان یک جوان مسلمان ایرانی، اصلا مایل نیستم نسلی پرورش پیدا کند که بر اساس تعالیم عمیقا غرب زده مادرانش، برای توجیه انجام یا عدم انجام هر کاری به جای در نظر گرفتن رضای خداوند و میزان انحراف یا عدم انحراف از صراط مستقیم، مدام از واژه های شیکی مثل انرژی مثبت و منفی سخن بگوید.
خریدن و خواندن دوهفته نامه موفقیت را توصیه می کنم صرفا به خاطر آشنا شدن با فضای این نشریه و الا به گمانم بعد از مدتی معتاد این نشریه و راه کار هایش می شوید و باورتان می شود که از لا به لای این کاغذ ها می توانید موفقیت را در زندگی تان کسب کنید.