یک کارشناس رسانه گفت: برخی برنامههای صدا و سیما در کلیت همان اهداف بی بی سی فارسی و من و تو را در ترویج سبک زندگی غربی دنبال میکنند.
رضا عابدی گناباد در گفتوگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در مشهد، تصريح کرد: برخی مدیران رسانه ملی با پخش برنامه هایي بی محتوا و دادن امتیاز به جریان شبه روشنفکری به دنبال برنامه ریزی انتخاباتی هستند.
وي با انتقاد از رویکردهای غلط مدیران صدا و سیما در عرصه فرهنگ، رسانه ملی را میدان و عرصه تاخت و تاز شبهه روشنفکرانی دانست که در جریان فتنه ثابت کردند به حداقل ها پایبند نیستند.
این کارشناس مسائل سیاسی با اظهار تاسف در قبال این رویکرد با مطرح کردن این پرسش که چرا تریبون رسانه ملی باید در دست این گونه افراد باشد و جریان های معتقد به گفتمان بومی نباید هیچگونه جایگاهی در صدا و سیما داشته باشند، بيان داشت: علی رغم آنکه رسانه ملی بعضا کارهای مفیدی در عرصه فرهنگ ارائه داده است، اما در برنامه های تحویل سال نو به قدری ناشیانه عمل شد که در محتوا و کلیت این برنامه ها، مدل و سبک زندگی غربی را به میلیون ها بیننده ارائه داد.
عابدی گناباد ادامه داد: در محتوای برخی از برنامه های صدا و سیما به جای مد نظر قرار دادن ابتکار و نوآوری به تقلیدی غیر حساب شده از برنامه های رسانه های ماهواره ای بیگانه روی آورده است، نوع تعارفات، ظاهر، ادبیات و حرکات برخی میهمانان و مجریان این برنامه ها با برنامه هایی که مثلا شبکه من و تو و بی بی سی فارسی به دنبال ارائه آن هستند، بسیار نزدیک شده که این مهم مایه تاسف است.
وي اظهار داشت: مدیران فرهنگی و رسانه ای کشور باید بدانند که عرصه فرهنگ جای آزمون و خطا نیست، مدیران ما اگر در جاهایی هم می خواهند از برنامه رسانه های دیگر تقلید کنند هدف نهایی باید تقویت الگوی اسلامی و ایرانی باشد و نه الگو بی هویتی و بی تفاوتی لیبرالیسم.
این فعال سیاسی و پژوهشگر تصريح كرد: مدیران رسانه ای و فرهنگی ما فاقد برنامه ای راهبردی و بلند مدت هستند و نگاهی صرفا سرگرم کننده به تلویزیون و سینما دارند، حال آنکه در نگاه امام و رهبری رسانه، دانشگاه است.
عابدی گناباد به مدیران صدا و سیما هشدار داد: برای برخی مسائل سیاسی و انتخاباتی که ممکن است در آینده برای آن برنامه ریزی کرده باشيد از این تریبون ملی استفاده نکنيد؛ چرا که دل بستن و برخی امتیاز دادن به جریان روشنفکری برای پیروزی در انتخابات و غیره در عمل در دوره ریاست دکتر لاریجانی نيز با ناکامی مواجه شده است.
وی با ابراز تاسف مجدد از برخی برنامه های صدا و سیما افزود: در اوج ساعات پربیننده برنامه تحویل سال نو به جای دعوت از چهره های علمی و افرادی که در عین گمنامی کارهای بزرگی را برای این آب و خاک انجام داده اند از بازیگران و افرادی چون اصغر فرهادی، کارگردان فیلم سینمایی جدایی نادر از سیمین تجلیل می شود.
این فعال سیاسی و پژوهشگر در ادامه این امر را نشان از ضعف صدا و سیما در برنامه های رسانه ای و نگاه راهبردی دانست و بیان داشت: در این راستا رئیس صدا و سیما باید پاسخگو باشد.
عابدی گناباد اظهار داشت: مدیران رسانه ای و فرهنگی ما باید پاسخ دهند که به چه علت باید ده ها شهید و جوانان نخبه ایرانی چنان در گمنامی به سر برند که هیچ کس آنان را نشناسد.
وي افزود: زندگی نامه، مدل مو و ماشین فلان بازیگر و یا فوتبالیست برای بسیاری شناخته تر از این چیزها است، این سخنان بسيار تلخ است؛ اما باید واقعیت ها گفته شود؛ مگر اصغر فرهادی برای این کشور چه کرده که باید از او یاد شود اما از نخبه های المپیادی این کشور سراغی هم گرفته نشود؟
این فعال رسانه با اشاره به برنامه های بی بی سی فارسی و من و تو اظهار داشت: شما وقتی نظری کوتاه به برنامه های ویژه تحویل سال نو در بی بی سی فارسی و یا من و تو می اندازید شاهد خوراندن ده ها مفهوم فرهنگی و اجتماعی بیگانه به نام سرگرمی به مخاطب هستید.
عابدی گناباد با تاکید بر این نکته که گفتمان رسانه ملی در کیفیت تبلیغ سبک زندگی و فرهنگ تفاوت خاصی با گفتمان برنامه هایی چون صدای آمریکا، من و تو و بی بی سی فارسی ندارد، خاطرنشان کرد: کسانی که نگرش دینی ندارند با دیدن این گونه برنامه ها که الگوبرداری بی هدف از ماهواره است رسانه ملی را تقلیدی می دانند.
وي در ادامه با مطرح کردن این پرسش از صدا و سیما که به چه علت رسانه ملی باید از ایده های حامیان صهیونیست برای ساختن تبلیغ بانک تقلید کنند؛ این گونه مسائل را موجب بی انگیزگی نسل جوان و ایده پرداز کشور دانست که خواسته و یا ناخواست در برابر شعار ما می توانیم قرار می گیرد.
این پژوهشگر رسانه بیان داشت: بر خلاف آنچه که مدیران رسانه ملی می پندارند، مردم بیشتر جذب برنامه هایی می شوند که دغدغه و دردهای آنان را پیگیری می کند و نه برنامه هایی که به دنبال سر درآوردن از زندگی و درگیری های بازیگران و فوتبالیست هاست.
عابدی گناباد افزود: شاید این برنامه ها در آن لحظه مقداری مخاطب جذب کند؛ اما خیلی زود از یادها می رود، علت آنکه برخی برنامه های رسانه ملی چون طنز چک برگشتی تا سال ها در ذهن مردم می ماند دقیقا همین توجه به مشکلات و شادی های توده ها است.
وي در پایان علت فساد و برخی مسائل پیش آمده در سینمای کشور را بی توجهی مدیران فرهنگی به این عرصه دانست و خاطرنشان كرد: عدم اعتماد و بهره برداری صحیح از پتانسیل نیروهای خودی و آنچه که از آن به عنوان ضد انقلاب نوازی برخی مدیران می خواند به همراه نفوذ جریان انحرافی در بدنه وزارت ارشاد برخی از علل این حوادث تلخ هستند.