به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، مهدی مشکوةالدینی امروز در نخستین همایش میان رشته ای آموزش و یادگیری زبان که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، در ارائه سخنرانی خود با عنوان «کارکردهای ساختاری مغز و فراگیری زبان دوم»تصریح کرد: فعالیت های مغز در بخش های چندگانه ای ارزیابی و فعالیت های گسترده و پیچیده انسان از طریق مغز هدایت می شود.
وی افزود: فعالیت های زیستی مغز شامل سازوکارهای ارادی و غیرارادی انسان است که این فعالیت ها در تمایز انسان با دیگر موجودات در دو حوزه شناخت و زبان نقش دارد.
استاد سابق گروه زبانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این نکته که شناخت انسان شامل چندین حوزه است، بیان داشت: انسان به وسیله پنج حس اطلاعات را دریافت کرده و پس از انتقال به جایگاه هایی از مغز و پردازش و تحلیل به حافظه سپرده می شود.
مشکوة الدینی با اشاره به این نکته که سازوکار زبانی با تولید و درک گفتار مرتبط است، ادامه داد: کارکردهای زیستی، کنشی ارادی، غیرزبانی، شناختی و زبانی، کارکردهای اصلی مغز می باشد.
وی گفت: پژوهش های عصب شناسانه از قرن 18 میلادی آغاز شده و دو بخش لوز پیشینه مغز انسان و بخش پسین لوز دیدگاهی در ارتباط میان گفتار و مغز انسان عمل می کنند.
استاد سابق گروه زبان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه ورونیکه و بروکا، عصب شناسان و پژوهشگران حوزه ارتباط مغز و گفتار بوده اند، بیان داشت: عصب شناسان با تشریح و بررسی مغز افراد آسیب دیده به نتایج علمی در این زمینه دست یافته اند.
مشکوة الدینی بیان داشت: در سه دهه اخیر با استفاده از ابزار دقیقی نظیر اثر انگاری مغناطیسی مغز و الکترو مغناطیس تابشی به اطلاعات جزئی در این زمینه رسیده اند.
لازم به ذکر است، این همایش که فراخوان آن از اواخر آذرماه شال گذشته از طریق ارسال پوستر به تمامی مراکز آموزش عالی سراسر کشور، دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی در تمامی رشتههای مرتبط با حوزهی آموزش و یادگیری زبان و همچنین درج در وبسایت مختص به همایش و دانشگاه فردوسی مشهد به صورت گسترده و هدفمند اعلام شده و در روزهای 9 و 10 آبانماه سال جاری در تالارهای دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد در حال برگزاری است.