کد خبر:۲۱۵۰۴۳
بار بگشایید اینجا کربلاست؛

منزلی که فرزندان حضرت زینب (س) به امام پیوستند

در غَمره منزل‌گاه ملاقات امام با عبدالله بن جعفر بود که در این منزل دو فرزندش عون و محمد ...

گروه  فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛

 
کربلا و عاشورا را چگونه باید دید؟
 
از کدام زاویه به این زمین و زمان باید نگرست؟
 
اگر حسین، مصباح است یعنی در تیرگی‌های وحشت بار و تاریکی‌های نفس‌گیر، تکیه‌گاه روشن و شفاف و اگر سفینه است یعنی در موج‌خیز حادثه‌ها و خیزاب‌های هولناک، کشتی نجات؛ پس چرا عاشورای او را از منظر روشنگری و راهگشایی و به ساحل‌رسانی نبینیم؟
 
برخورد برشی با کربلا و عاشورا و تنها طرح برخی قطعات این رویداد عظیم – آن هم عمدتا از منظر سوک و مرثیه – باعث غفلت از دیگر ابعاد و اضلاع آن شده است.
 
اما باید دانست که اشک مقصد نیست، مقدمه‌ گره‌خوردگی عاطفی و قلبی ما با کربلا و عاشورا برای تبدیل آن به اسوه و سرمشق در زندگیاست؛ چرا که اباعبدالله الحسین (ع) خود در کربلا فرمود: لکم فی اسوه.
 
خداوند چشم‌های ما را بصیرت زینبی عنایت کند تا کربلا را زیبا و عمیق و روشن در قاب قلبمان بیاییم و درمتن زندگی‌مان جست‌وجو کنیم.
 
در این بخش از روزشمار محرم می‌پردازیم به بحث حرکت امام حسین(ع) از مکه تا کربلا ...
 
روز گذشته 4 منزلی که امام از آنها گذشته بودند را عنوان کردیم و در متن امروز 4 منزل دیگر را با هم مرور می کنیم: 
 
  

منزل پنجم

 

نام منزل وادی عقیق
وجه تسمیه وادی به معنی مسیل و سرزمین گود میان دو کوه یا تپه است و عقیق به مسیل وسیع و گسترده گفته می‌شود. 
زمان ورود دهم ذی‌الحجه
مدت توقف بسیار کوتاه و گذرا به همین دلیل عمده کتب تاریخی از ذکر این محل به عنوان منزلگاه صرف نظر کرده‌اند
فاصله این منطقه از ذوالحلیفه به مکه نزدیک‌تر است
مقصد بعد ذات عرق
ویژگی‌ها و امکانات

1. چندین چشمه و درخت در این منطقه بوده است. درختان منطقه عمدتا نخل بوده‌اند.

 

2. تخته سنگ‌های پراکنده و بزرگ و کوچک در اطراف.

رویدادها

1. سماوی در ابصارالعین دریافت نامه یحیی‌بن‌سعیدبن‌عاص و عبدالله‌جعفر را بهاین منزل نسبت داده است. در این نامه یحیی خود را مشفق معرفی کرده و از امام خواسته است برگردد. امام فرمود: (در پاسخ عبدالله‌جعفر و یحیی) من پیامبر را در رویا دیدم که به من امر کرد این راه را بروم. وقتی پرسیدند: آن رویا چیست؟ امام فرمود: به کسی نگفته ام و تا به خدای خود ملحق شوم نخواهم گفت.

 

2. اگر ملاقات عبدالله ‌جعفر در این منزل باشد، پیوستن عون و محمد به اباعبدالله نیز باید در همین منزلگاه باشد. 

 

 منزل ششم

 

نام منزل ذات عرق
وجه تسمیه عرق نام کوهی است در راه مکه، اهل تسنن ذات عرق را میقات عراقیان و اهل شرق می دانند اما شیعیان معتقدند باید از مسلخ که از مکه دورتر است محرم باشد.
زمان ورود چهاردهم ذی‌الحجه یا سیزدهم ذی‌الحجه
مدت توقف چون این منزلگاه مهم و جمعیت فراوان داشت. امام حدود دو روز در آنجا توقف کرده است.
فاصله ذات عرق بین تهامه و نجد است. سه جایگاه ذات عرق،
مقصد بعد منزل عیون
ویژگی‌ها و امکانات

1. در نزدیکی کوه واقع شده است.

 

2. نسبتا خوش آب و هوا با درختان و چند چاه آب بوده است.

 

3. جمعیت قابل توجهی در آنجا بود.

 

4. منزلگاه مهمی بود.

رویدادها

 1. دیدار امام با بشربن غالب اسدی. او نیز از کوفه آمده بود و همان گزارشی را داد که فرزدق داده بود.

 

2. دیدار با ریاش، ریاش می گوید خیمه های افراشته دیدم نزدیک شدم صدای قرآن خواندن حسین بن علی را شنیدم. وارد شدم. از امام سبب حرکت را پرسیدم. فرمود: بنی امیه به قتل تهدیدم کردند. این هم نامه های اهل کوفه است. ایشان کشنده من خواهند بود اما پس از آن دچار ذلت خواهند شد.

 

3. ملاقات با عبدالله بن جعفر و پیوستن دو فرزندش عون و محمد را به این منزلگاه نیز نسبت داده اند.

 

 

منزل هفتم  

 

نام منزل عیون (فرودگاه زوار بصره)
وجه تسمیه عیون جمع عین و به معنی چشمه هاست. فروانی چشمه و آبگاه در این ناحیه باعث شده بود که این سرزمین را عیون بنامند
زمان ورود احتمالا پانزدهم ذی‌الحجه
مدت توقف احتمالا امام تنها از کنار آن گذشته است و درنگ بسیار کوتاهی داشته است.
فاصله عیون بخشی از منطقه وسیع بطن الرمه است.
مقصد بعد منطقه و آبگاه غمره
ویژگی‌ها و امکانات

1. نسبتا مسطح بوده است.

 

2. حوض ها و گودال های آب فراوان داشته است. این حوض ها از چشمه های فراوان سرشار می شدند.

 

3. درختان به ویژه نخل های فراوان داشته است.

رویدادها

1. ملاقات امام با عبدالله مطیع عدوی رابه این منزل نسبت دادند او مشغول حفر چاه بود و از امام خواست برای تیمن و تبرک و جوشش آب از چاه کمکش کندو امام با کرامت فراوان باعث جوشش چاه او شد.

 

عبدالله مطیع نگرانی خود را ازحرکت امام و پیمان شکنی مردم کوفه بیان داشت.

 

ملاقات با عبدالله مطیع را در منزل حاجز و بستان این معمر نیز ذکر کرده اند.

 

امام با مسافران و رهگذاران در این منزل سخنانی کوتاه داشته است.

 

2. ملاقات با عبدالله بن جعفر و پیوستن دو فرزندش عون و محمد را به این منزلگاه نیز نسبت داده اند.

 

 

منزل هشتم

 

نام منزل غمره
وجه تسمیه

چندین معنا برای غمره گفته اند:

 

1. انبوه مردم چون کاروان های فراوانی در اینجا توقف می کردند.

2. آب بسیار و گرداب زاست. آب فراوان را غمره گویند.

3. ازدحام و فراوانی اشیا و کالاست.

4. غمره به معنی شدت و سختی است. مشکلات راه تا رسیده به این منزل فراوان بوده است. 

زمان ورود پانزدهم ذی‌الحجه
مدت توقف درنگ کوتاه و پس از آب گیری از این منطقه حرکت کرده اند.
فاصله این منطقه جز بطن الرمه است. باید حدود 100 کیلومتر از مکه فاصله داشته باشد.
مقصد بعد آبگاه رهیمه
ویژگی‌ها و امکانات

1. آب فراوان به همراه گرداب 

2. حوصچه های چندگانه 

3.درختان و فراوانی نعمت

رویدادها

1. امام به روشنگری پرداخت. 

2. همچون منزل گاه های دیگر با طرح فرجام راه به نوعی پالایش و آزمون پرداخت تا هرس زدگان و دلباختگان دنیا رها کنند و بروند.

3. کسب اطلاعات از راه و پرسش از مسافران درباره کوفه.

 

 

امام با مسافران و رهگذاران در این منزل سخنانی کوتاه داشته است.

 

2. ملاقات با عبدالله بن جعفر و پیوستن دو فرزندش عون و محمد را به این منزلگاه نیز نسبت داده اند.

 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار