«خبرگزاری دانشجو»- عمده ترین برنامه های موفق علمی و آموزشی دانشگاه که موثر و مفید بوده و در دانشگاه اجرایی شده است را تشریح کنید؟
رنجبر: دانشگاه تربیت مدرس 31 سال است که تاسیس شده و مولود انقلاب بوده و موفقیت های بسیاری را طی این 31 سال عمر خود کسب کرده است.
این دانشگاه همزمان با دانشگاه های خوب کشور رشد کرده و 10 سال اول تاسیس دانشگاه تربیت مدرس با جنگ تحمیلی همزمان بود و بحث های رشد علمی این دانشگاه، طی دو دهه بعدی عمرش ایجاد شده است.
دانشگاه تربیت مدرس بر اساس افکار حضرت امام (ره) شکل گرفت و حضرت امام در بیاناتشان اعلام کردند: «روزی برسد از کشورهای دیگر برای ادامه تحصیل به ایران بیایند.»، بنابراین دانشگاه با این تفکر شکل گرفت و بر این اساس تنها در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشجو پذیرش کرد.
دانشگاه با عنوان مدرسه تربیت مدرس ایجاد شد و بعد از گذشت زمان به دانشگاه تربیت مدرس ارتقا یافت که هدفش تربیت استاد و مدرس بود و همانطور که می بینم در کار خود موفق بوده و امروز در نقطه خوبی ایستاده است.
دانشگاه تربیت مدرس از نظر رشد علمی در ادوار مختلف پیشرفت خوبی داشته و به طور مرتب رشد صعودی داشته که این رشد در سال های اخیر بسیار سریع تر بوده است.
این دانشگاه در زمینه های مختلف توفیقاتی کسب کرده است و در حوزه بیوتکنولوژیک نبر قطب علمی کشور محسوب می شود و حدود 80 متخصص در این حوزه دارد.
همچنین دانشگاه تربیت مدرس در حوزه بیوکربونیک نیز قطب علمی در کشور به شمار می رود و در رشته های علوم انسانی مانند جغرافیای سیاسی نیز قطب علمی به شمار می رود.
دانشگاه در حوزه های های تک مانند حوزه نانوفناوری هم به رتبه دوم این فناوری در سطح کشور رسیده است.
«خبرگزاری دانشجو»- وضعیت تولیدات علمی این دانشگاه در چه جایگاهی است؟
رنجبر: دانشگاه تربیت مدرس سالانه 1800 سند علمی تولید می کند و همچنین سالانه 1600 مقاله توسط اساتید این دانشگاه در کنفرانس های علمی داخلی و بین المللی ارائه می شود.
همچنین سالانه حدود 20 تا 25 سفارش تصنیف به اساتید داریم که این کتاب ها در سطح دانشگاه های کشور تدریس می شود.(کتابی که یک سوم یافته های و اطلاعات موجود در آن مربوط به استاد باشد، عنوان تصنیف به آن داده می شود)
در حال حاضر 14 دانشکده و 13 پژوهشکده در دانشگاه تربیت مدرس تاسیس و راه اندازی شده است و حدود 20 مجله علمی و پژوهشی در دانشگاه منتشر می شود.
دانشگاه تربیت مدرس حدود 8000 دانشجو دارد که امسال 1200 دانشجوی کارشناسی ارشد و 600 دانشجوی دکتری در این دانشگاه پذیرش شده است.
پذیرش دانشجو در این دانشگاه دارای رشد 20 درصدی بوده است که اگر مشکلات خوابگاهی نداشته باشیم، امکان پذیرش بیشتر دانشجو در دانشگاه وجود دارد، اما به دلیل کمبود امکانات رفاهی دانشجویان، پذیرش دانشجو با سرعت کمتری جلو می رود.
دانشگاه تربیت مدرس طی هشت سال گذشته، بین 5 دانشگاه برتر کشور بوده است و امسال هم در شش ماهه اول سال بر اساس داده های پایگاه اسکوپوس، بین دانشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم و وزارت بهداشت رتبه سوم را کسب کردیم.
«خبرگزاری دانشجو»- آیا دانشگاه برنامه ای برای سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی دارد؟
رنجبر: امسال در دانشگاه برنامه های خوبی را در این خصوص طراحی کردیم که یکی از این موضوعات، راه اندازی شرکت دانش بنیان برای هر یک از گروه های آموزشی می باشد که اجرای این کار بسیار سخت است و با وجود حدود 140 گروه آموزشی نمی توان 130 شرکت دانش بنیان در یک سال راه اندازی کنیم، اما این موضوع را مطرح کردیم و اگر بتوانیم در سال جاری حدود 10 تا 15 شرکت دانش بنیان نیز راه اندازی کنیم، کار بزرگی خواهد بود که این روند در سال های بعدی نیز ادامه خواهد داشت.
هر گروه آموزشی که این کار را انجام دهد، حمایت های مالی، گرنتی و وام های بانکی به آنها اختصاص داده خواهد شد.
هم چنین در حوزه ساخت تجهیزات نیز مبلغ یک میلیارد تومان به ساخت تجهیزات آزمایشگاهی در سال جاری اختصاص می دهیم؛ چرا که رهبر معظم انقلاب در جمع نخبگان فرمودند: «فعالیت هایی که در زمینه علم و فناوری در حال شکل گیری است، نیازهای کشور را برآورده نمی کند.»، این فعالیت ها در جهت کسب نیازهای کشور، رفاه و معیشت مردم نیست؛ زیرا دانشگاه ها در این حوزه ها به خوبی وارد شدند که در این زمینه رهبر انقلاب به دانشگاه ها هشدار می دهد که بر این اساس باید تحقیقات را به سمتی برد که کاربردی شود.
دانشگاه تربیت مدرس علاوه بر حرکت در مرزهای دانش به موضوع کاربردی سازی تحقیقات و پژوهش های انجام شده در این دانشگاه نیز توجه ویژه ای دارد.
«خبرگزاری دانشجو»- وضعیت هرم هیئت علمی این دانشگاه در چه وضعیتی است؟
رنجبر: در حال حاضر هرم هیئت علمی دانشگاه در وضع مناسبی قرار دارد و از 560 عضو هیئت علمی دانشگاه، 110 عضو هیئت علمی در مرتبه استاد تمامی قرار دارند و حدود 200 عضو هیئت علمی دانشگاه در مرتبه دانشیاری هستند.
دانشگاه تربیت مدرس با توجه به اینکه دانشگاهی برای مقاطع تحصیلات تکمیلی است، مرتبه مربی برای اعضای هیئت علمی این دانشگاه کارایی ندارد و در مجموع 16 عضو هیئت علمی با مرتبه مربی در این دانشگاه فعالیت می کنند.
سالانه 1800 دانشجو در این دانشگاه پذیرش می شود که بر این اساس هر استاد دانشگاه با سه دانشجو ورودی جدید درگیر می شود که با احتساب دانشجویان دیگر دانشگاه می توان گفت که نسبت استاد به دانشجو در این دانشگاه حدود یک به شش است که این آمار رضایت بخش است و اساتید فرصت دارند که به دانشجویان خود برسد.
«خبرگزاری دانشجو»- وضعیت جذب اساتید ارزشی در این دانشگاه چگونه است؟
رنچبر: دانشگاه تربیت مدرس با توجه به اینکه مولود انقلاب است در جذب استاد دقت بسیار دارد، با تغییر در اساسنامه دانشگاه در سال 1386، این دانشگاه در جذب اساتید ویژه شد.
این دانشگاه مانند تمامی دانشگاه ها شاخص هایی را که نیاز برای جذب استاد می باشد را داراست، اما علاوه بر این شاخص ها دانشگاه تربیت مدرس شش شاخص اختصاصی نیز دارد که در دیگر دانشگاه ها وجود ندارد که این شاخص ها مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
به طور مثال می توان به آشنایی با فقه جواهری و اسلامی اشاره کرد که این امر در جذب اساتید دقت می شود؛ چرا که اساتید باید مدافع نظام و ولایت باشند، به این معنی که معتقد بودن تنها کفایت نمی کند و اساتیدی که قرار است در این دانشگاه جذب شوند، باید مدافع نیز باشند مثلا از افرادی که متقاضی جذب در دانشگاه ها هستند پرسیده می شود که چه فعالیت ها و مستنداتی در راستای دفاع از نظام جمهوری اسلامی ایران دارند.
به طور کلی سعی بر این است که با دقت اساتید را جذب کنیم؛ چرا که دانشجویانی که در این دانشگاه تربیت می شوند، قرار است مدرس شوند.
«خبرگزاری دانشجو»-وضعیت جذب اساتید ارزشی در گروه های علوم انسانی به چه صورت است؟
تعداد قابل توجهی از اساتید را بصورت بورس برای گروه های علوم انسانی دانشگاه جذب کردیم که طی سه سال وارد دانشگاه می شوند و تعدادی دیگر را بصورت انتقال و تعدادی نیز استخدامی داشتیم.
ما از خرداد 1389 تا خرداد 1391 حدود 215 نفر را بصورت بورس، انتقال و استخدام در دانشکده های مختلف دانشگاه جذب کردیم که تعداد زیادی از این اساتید در حوزه علوم انسانی بوده است.
دانشگاه تربیت مدرس مرحله گزینش ویژه ای دارد، بر این اساس برای جذب هیئت علمی نیز باید توجه ویژه ای صورت گیرد، ما به دنبال تکمیل نیروهای مورد نیاز گروه های علوم انسانی و همچنین جذب نیروهای جوان در این گروه ها هستیم.
«خبرگزاری دانشجو»- با توجه به اینکه موضوع کرسی های آزاد اندیشی یکی از منویات مهم مقام معظم رهبری در دانشگاه هاست، جایگاه این کرسی ها و روند شکل گیری مجدد آنها در این دانشگاه چگونه است؟
بر اساس آیین نامه کرسی های آزاد اندیشی که معاونت فرهنگی وزارت علوم تنظیم کرده بود، در دانشگاه تربیت مدرس نیز کمیته ای تشکیل شد.
ما معتقدیم که کرسی های آزاد اندیشی باید به صورت فعال در این دانشگاه برگزار شود؛ زیرا این موضوع از مطالبات مقام معظم رهبری است که در همین راستا نیز قبل از تعطیلات تابستانی کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه خوب حرکت می کرد، اما بعد از تعطیلات حرکت آن کند شده است.
در گذشته درخواست هایی از تشکل های دانشجویی از جمله بسیج دانشجویی برای برگزاری کرسی های آزاد اندیشی زیاد داشتیم که در صدد بودند کرسی ها را با سرعت برگزار کنند، اما اکنون کم تر شده است.
«خبرگزاری دانشجو»- در جهت عفاف و حجاب و پوشش دانشجویان چه برنامه در دانشگاه وجود دارد؟
رنجبر: بحث عفاف و حجاب از ضروریات دینی و اصول ارزشی ماست و نظری که دین اسلام در خصوص عفاف و حجاب داده است را باید اجرا کنیم.
در محیط های دانشگاهی باید کار کلان فرهنگی در خصوص موضوع عفاف و حجاب صورت گیرد و در این راستا باید یکسری نهادهایی که در رابطه با موضوع عفاف و حجاب فعالیت دارند مانند معاونت فرهنگی وزارت علوم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بصورت جدی تر وارد این مقوله شوند.
عفاف و حجاب یک پروژه است و باید در دانشگاه این بحث به گونه ای مطرح شود که افراد با میل خود به این باور برسند که عفاف و حجاب باید رعایت شود و همچنین متخصصین این حوزه از دانشکده های مختلف در این خصوص پروژه تعریف کنند مبنی بر اینکه عفاف و حجاب باید در محیط دانشگاه رعایت شود.
بحث عفاف و حجاب از لحاظ فرهنگی باید تعریف شود که نوع پوشش در دانشگاه باید با بیرون از جامعه متفاوت باشد و در مرحله دوم باید تعریف شود که رعایت عفاف و حجاب از نظر دینی مطرح است، به همین دلیل نه تنها در دانشگاه بلکه باید این موضوع در خارج از دانشگاه نیز باید رعایت شود.
من فکر می کنم که درحال حاضر موضوع عفاف و حجاب یک موضوع بدیهی دیده می شود و به طور تخصصی در این حوزه فعالیت صورت نمی گیرد، این در حالی است که موضوع عفاف و حجاب نیز یک پروژه تحقیقاتی است که باید تعریف شود و بر روی آن فعالیت صورت گیرد و به آن بودجه ای جداگانه اختصاص داده شود.
البته ما در دانشگاه تربیت مدرس برنامه داریم تا به موضوع عفاف و حجاب توجه ویژه ای داشته باشیم؛ شرایط رعایت عفاف و حجاب در دانشگاه تربیت مدرس در وضعیت مطلوبی است و با توجه به اینکه دانشجویان این دانشگاه در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند، در این خصوص دارای پختگی بیشتری می باشند.
دانشجویان زمانی که متاهل می شوند، در زمینه عفاف و حجاب شرایط بهتری را کسب می کنند.
ما از معاونت فرهنگی دانشگاه درخواست کرده ایم که موضوع عفاف و حجاب در دانشگاه را به صورت علمی بررسی کنند؛ چرا که اگر مقدمات آن آماده شود، می توان موضوع عفاف و حجاب را وارد کرسی های آزاد اندیشی کرد.
«خبرگزاری دانشجو»- تشکل های دانشجویی چه نقش و جایگاهی در دانشگاه تربیت مدرس دارند؟
رنجبر: تشکل های دانشجویی با توجه به اینکه فعالیت های خود را در دانشگاه تربیت مدرس با فعالیت در دوران کارشناسی خود مقایسه می کنند، به نظر این افراد در حال حاضر فعالیتشان بسیار کم است؛ چرا که آنها در حال تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی و ارائه تز پایان نامه خود هستند، بر این اساس از تب و تاب های مختلف دور می شوند.
ما به دنبال این نیستم که دانشجویان در قالب تشکل های دانشجویی فعال نباشند، اما من معتقدم که نوع فعالیت تشکل ها در دانشگاه تربیت مدرس باید با نوع فعالیت تشکل ها در دوره های کارشناسی متفاوت باشد.
در این دانشگاه باید فعالیت های تشکل ها از عمق فکری بیشتی و پایه علمی قوی تری برخوردار باشد؛ تشکل های دانشجویی باید در دانشگاه تربیت مدرس تولید محتوا و ادبیات کاری برای تشکل های دیگر دانشگاه ها داشته باشند که اگر تشکل های دانشگاه به این ترتیب حرکت کنند، نمی توان گفت که تشکل ها در دانشگاه کم کار هستند؛ زیرا تولید محتوا بسیار سخت است.
«خبرگزاری دانشجو»- هدف و رسالت اصلی دانشگاه تربیت مدرس چیست ؟
رنجبر: در زمان قبول مسئولیتم در این دانشگاه اولین موضوعی که در شورای دانشگاه مطرح شد، بازگشت دانشگاه به رسالت اصلی اش بود که رسالت اصلی این دانشگاه تربیت مدرسینی است که انقلابی و مومن و مدافع نظام باشند و این امر به این معنی نیست که دانشگاه های دیگر اینگونه نیستند.
اما دانشگاه تربیت مدرس با توجه به شرایط ویژه جذب استاد و دانشجو روال دیگری دارد؛ این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری 13 واحد درسی اضافه دارد و افرادی که در این دانشگاه تربیت می شوند با دو پایه بیشتر استخدامشان صورت می گیرد، البته از نظر ما این امر کفابت نمی کند و دنبال تغییراتی هستیم که به رسالت دانشگاه نزدیک تر شویم که معاونت آموزشی به دنبال این موضوع است.