کد خبر:۲۱۵۵۹۹
بار بگشایید اینجا کربلاست؛

وقتی که امام با حر روبرو شد ...

حر با هزار نفر همراه، تشنه و خسته به شراف رسیدند، امام فرمان داد آنها را سیراب کنید وقت نماز ظهر امام فرمان اذان داد و ...

گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛

 

و عاشورا را چگونه باید دید؟

 
از کدام زاویه به این زمین و زمان باید نگرست؟
 
اگر حسین، مصباح است یعنی در تیرگی‌های وحشت بار و تاریکی‌های نفس‌گیر، تکیه‌گاه روشن و شفاف و اگر سفینه است یعنی در موج‌خیز حادثه‌ها و خیزاب‌های هولناک، کشتی نجات؛ پس چرا عاشورای او را از منظر روشنگری و راهگشایی و به ساحل‌رسانی نبینیم؟
 
برخورد برشی با کربلا و عاشورا و تنها طرح برخی قطعات این رویداد عظیم – آن هم عمدتا از منظر سوک و مرثیه – باعث غفلت از دیگر ابعاد و اضلاع آن شده است.
 
اما باید دانست که اشک مقصد نیست، مقدمه‌ گره‌خوردگی عاطفی و قلبی ما با کربلا و عاشورا برای تبدیل آن به اسوه و سرمشق در زندگیاست؛ چرا که اباعبدالله الحسین (ع) خود در کربلا فرمود: لکم فی اسوه.
 
خداوند چشم‌های ما را بصیرت زینبی عنایت کند تا کربلا را زیبا و عمیق و روشن در قاب قلبمان بیاییم و درمتن زندگی‌مان جست‌وجو کنیم.
 
در این بخش از روزشمار محرم می‌پردازیم به بحث حرکت امام حسین(ع) از مکه تا کربلا ...
 
در متن امروز منازل هفدهم تا نوزدهم را با هم مرور می کنیم: 

 

 

 منزل هفدهم

 

نام منزل بطن عقبه (بطان)
وجه تسمیه عقبه به کوه دراز می‌گویند
زمان ورود 25 ذی‌الحجه
مدت توقف توقف کوتاهی داشته است.
فاصله با منزل قبلی به نظر می رسد دست کم سی تا چهل کیلومتر فاصله داشته است.
مقصد بعد واقصه
ویژگی‌ها و امکانات

1. این منزلگاه از شخصی به نام عکرمه‌بن‌بکروائل بوده است.

2. قصری مرتفع و مسجدی زیبا در این محل به چشم می خورد به قصر این حمران می گفتند.

3. طایفه ای از بنی اسد در این محل زندگی می کردند.

رویدادها

1. دیدار با عمروبن‌لوذان وی به امام توصیه کرد برگرد و به کوفه نرو.

امام در پاسخ این پیرمرد فرمود: مسائل بر من پنهان نیست امر و اراده خدا گریزناپذیر و حتمی است.

عمروبن‌لوذان به امام گفت: ابن زیا در کمین است و از قادسیه تا عذیب‌الهجانات لشکریان و جاسوسان هستند.

2. خواب دیدن امام که سگانی به وی حمله ور می شوند به این منزلگاه نسبت داده شده است. در نقل تاریخی به جای بطن‌العقبه، عقبه‌البطن ذکر شده است.

3. امام از این منزلگاه آب گیری کرده است.

 

منزل هجدهم

 

نام منزل واقصه
وجه تسمیه به معنی شکستگی گردن و نیز پوشال و ریزه های چوب است. شاید این منزلگاه دارای گردنه یا دارای چوب ها و ریزه هایی بوده است که از آبرفت ها فراهم می‌آمده است.
زمان ورود 26 ذی‌الحجه
مدت توقف درنگی نداشته است و از این منزلگاه سریع گذشته است.
فاصله فاصله این منزل را تا کوفه سه روز راه نوشته اند. دو میل با شراف فاصله داشته است. یعنی حدود چهار کیلومتر.
مقصد بعد شراف
ویژگی‌ها و امکانات

1. مناره ای از شاخ شکاری های صحرایی و سم های آنان در این محل بود که ملکشاه سلجوقی آن را ساخته است.

2. این منزل بعد از قرعاء(زمین کم گیاه) بوده است در نتیجه واقصه از نظر پوشش گیاهی نیز کم گیاه بوده است.

رویدادها

1. احتیاط های لازم در این منطقه بیشتر شده است چون اخبار قبلی دال بر استقرار نیروهای عبدالله و حضور جاسوسان و گشتی ها در این منطقه بوده است.

 

2. امام توصیه کرده است که آب ها را نگه داری کنند که تشنگانی در راه‌اند

3. امام به سمت ارتفاعات شراف دستور حرکت داده است.

از این منزلگاه به بعد کاروان حسینی وارد مرحله جدیدی از حرکت خویش می شود که برخورد با سپاه حر است.

 

منزل نوزدهم

 

نام منزل شراف یا اشراف
وجه تسمیه مردی به نام شراف چشمه ای کند و آب های خوش گوار را در برکه ای جمع کرد و اینجا را شراف نامیدند.
زمان ورود 26 ذی‌الحجه
مدت توقف نیمروزی درنگ در این منطقه بوده است.
فاصله تا واقصه هفت و نیم کیلومتر فاصله دارد. تا عذیب‌الهجانات 38 میل فاصله دارد. دو منزل تا کوفه فاصله دارد.
مقصد بعد ذوخسم
ویژگی‌ها و امکانات

1. وجود برکه و آب فراوان

2. سه چاه بزرگ

3. ارتفاعات متوسط در نزدیکی این منزلگاه

رویدادها

1. بزرگ ترین و مهم ترین حادثه که مسیر کاروان اباعبدالله را نیز تغییر داد، برخورد سپاه حربن‌یزیدریاحی یا سپاه وهمراهان امام حسین(ع) است.

 

حر با هزار نفر همراه، تشنه و خسته به شراف رسیدند، امام فرمان داد آنها را سیراب کنید وقت نماز ظهر امام فرمان اذان داد حجاج بن مسروق جعفی اذان گفت امام با عبا و نعلینی بیرون آمد تا نماز بگذارد و به حر گفت:من بنا به دعوت مردم کوفه و این نامه ها آمده ام  امام فرمود: تو با یارانت نماز می گذاری؟

 

 حر گفت: با شما نماز می خوانم پس از نماز هر یک به خیمه خویش رفتند پس از نماز عصر امام خطبه خواند و به نامه ها اشاره کرد. حر گفت: من از نامه ها بی خبرم اما ماموریم از شما جدا نشویم تا شما را به نزد عبیدالله ببریم.

 

 امام فرمود: مرگ از این کار به من نزدیکتر است، امام دستور حرکت داد، حر مانع شد و امام فرمود: مادرت سوگوارت شود.

 

 

حر سرجنگ نداشت، زهیربن القین پیشنهاد جنگ به امام داد و امام فرمود: ما آغازگر جنگ نخواهیم بود. موافقت شد امام به کوفه نرود تا از عبیدالله کسب تکلیف شود و در نتیجه مسیر حرکت کاروان به سمت کربلا تغییر کرد.

 

 

 

 

 

برچسب ها:
امام
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار