به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از گرگان، دومین کرسی آزاداندیشی «آزادی من-آزادی اسلام» صبح امروز در تالار خلیجفارس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد.
تجری، استاد حوزه و دانشگاه در این کرسی بهعنوان داور و ناظر گفت: برای موفقیت و به نتیجه رسیدن بحثها باید آستانه تحمل خود را بالا ببریم و تحمل سخن مخالف را داشته باشیم و احترام همدیگر را حفظ کنیم؛ چرا که برگزاری اینگونه جلسات شنیدن سخنان مخالف و موافق و رسیدن به یک راه حل مطلوب میباشد.
نظری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه منابع طبیعی گرگان در ابتدای این کرسی به عنوان نظر موافق با موضوع بحث مطرح شده به ارائه دیدگاه های خود پرداخت و گفت: اگر به نظر میرسد که فضای جامعه دچار خفقان میباشد، مقصر خودما هستیم؛ چرا که رهبر معظم انقلاب از چندین سال پیش فریاد میزدند که این کرسیها را در دانشگاهها برگزار کنید تا صدای مخالف و موافق شنیده شود و دانشجویان بهعنوان افسران جنگ نرم باید تلاش بیشتری کنند؛ اما متأسفانه شاهدیم که از زمان خواست ایشان تا اجرای برنامهها، زمان طولانی میگذرد.
وی افزود: مسئولان نیز جزو پیکر جامعه میباشند و در قاعده هرم باید از پایین به بالا نگاه شود.
در ادامه دانشجویی دیگر به عنوان نظر مخالف این بحث اظهار داشت: با وجود اینکه تمام رسانههای خبری در جمهوری اسلامی در اختیار دولت قرار دارد، چگونه میتوان آزادی عقیده را باور کرد.
وی افزود: چرا در انتخابات 88 نباید اجازه میدادیم تا سیستم بینالمللی بر ما نظارت کند تا این همه خسارت مالی و جانی بر مردم وارد شود.
دانشجویی دیگری نیز عنوان کرد: رسانه ای برای بیان اندیشه در ایران وجود ندارد و در عوض رسانههای خارجی، صدای امریکا و غیره از صدای مخالفان حمایت میکند و در مورد ناظران بینالمللی باید گفت: چرا باید قائل به نظارت دول غربی بر امورات کشور خود باشیم؛ اما در مورد انتخابات 88 این سوال همچنان بیپاسخ ماند، که چرا شما بزرگان اصلاحطلب ملتزم به ولایتفقیه میباشید یا خیر؛ چرا که در کشور ما فصلالخطاب ولایتفقیه میباشد و نیازی به بیگانگان نداریم.
در ادامه نماینده گروه مخالف در خصوص مقوله آزادی گفت: از نظر دکتر شریعتی مبارزه با استبداد آزادی است و انسان تا زمانی که محتاج به نیازهای اولیه خود میباشد، نمیتواند آزادانه بیندیشد.
وی ضمن اشاره به حدیث امام علی (ع) مبنی بر اینکه اگر از دری فقر بیاید، ایمان میرود، افزود: هنگامی که دیکتاتوری در جامعه غالب است و سرمایهداری در جامعه حاکم میباشد، بحث کردن از عدالت و دموکراسی توهمی بیش نیست.
دانشجوی موافق آزادی در پاسخ اظهار داشت: به نظر من الگو گرفتن آزادی در جامعه غربی کاری اشتباه است؛ چرا که آنچه مورد نظر اسلام میباشد آزادی بیقید و بند است.
دانشجوی مخالف دیگر بیان کرد: مردمی که در سال 57 انقلاب کردند،ممکن است در حال حاضر نظر دیگری داشته باشند، چرا باید در ساختار شورای نگهبان پس از 30 سال تغییری صورت نگیرد.
وی افزود: در کشور آزادی بیان وجود دارد؛ اما آزادی پس از بیان وجود ندارد که اگر داشت چرا باید این همه زندانی سیاسی در زندانهای کهریزک و اوین وجود داشته باشد.
دانشجوی دیگری افزود: به نظر من بیش از 35 سال که از عمر انقلاب میگذرد اینکه گروهی را ضدانقلاب بدانیم اشتباه است؛ چرا که انقلاب متعلق به همه مردم است؛ اما بسیجیان آن را محصور خوده میدانند.
وی در ادامه بیان داشت: رئیس جمهور با شعار مبارزه با اشرافیت وارد صحنه شد؛ اما بزرگترین فساد اقتصادی در دولت وی صورت پذیرفت به نظر من مطرح کردن افزایش بصیرت زمانی که صداقت و اعتماد مردم از آنان گرفته شد بیمعنی میباشد.
نظری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز ادامه داد: تهمت وارد کردن به بسیجیان کار درستی نیست؛ چرا که امام فرمودند: انقلاب مدیون بسیج میباشد و از قانون سخن میگویید؛ اما التزام عملی به قانون اساسی و ولایتفقیه ندارید.
دانشجوی مخالف در پاسخ گفت: من نیز سخن امام (ره) را قبول دارم؛ اما شعور و فکر بسیجیان ما در حد شهید باکری و همت نیست و امروز همه به دنبال پست و مقام هستند و اگر امام حضور داشتند به حال شما تاسف میخورد.
نظری در ادامه گفت: اینکه بسیجیان به دنبال پست و مقام میباشند یک تهمت است؛ چرا که در فتنه 88 چندین شهید بسیجی داشتهایم.
تجری، استاد حوزه و دانشگاه در جمعبندی بحث گفت: اگر قانون اساسی برای 30 سال پیش بود باید قبول کنید که اندیشههای شریعتی نیز برای 30 سال پیش است.
وی تصریح کرد: بسیج متعلق به هیچ کس نیست، بسیج متعلق به نظام است و هر کسی که دغدغه نظام را دارد یک بسیجی است.
تجری افزود: این حق مردم است که رفاه داشته باشند؛ چرا که برای این سرافرازی خون دادهاند و همه باید دست در دست هم دهیم و حس اعتماد به نظام را بیشتر کنیم.
این استاد دانشگاه در پایان گفت: در مورد اصلاحطلبان و اصولگرایان در واقع باید به مردم احترام گذاشت؛ چرا که این مردم آنها را انتخاب کردهاند.