به گزارش خبرنگار فرهنگی«خبرگزاری دانشجو»، نشست بحران در سینما شب گذشته با حضور صادق کوشکی، علی معلم، همایون اسعدیان و ناصر هاشم زاده در فرهنگ سرای رسانه برگزار شد.
کوشکی:بیهمتی مسئولان باعث بحران در سینما شده است
عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: شکستن مرزها در سینما از دهه 70 به بعد وجود داشته و بیهمتی مسئولان باعث بحران در سینمای امروز شده است.
این استاد دانشگاه افزود: تکلیف و مشروعیت سینما در ابتدای انقلاب توسط امام خمینی (ره) مشخص شد.
وی ادامه داد: در طول تاریخ گروه فدائیان اسلام در مقطعی که سینما با فحشا همراه شده بود اعلام کردند که ما این سینما را نمیخواهیم و در دهه 30 که افقی برای سینما کشور وجود نداشته است اعلام شد که سینما خلاف به دلیل اینکه خلاف اسلام و احکام الهی است ما آن را قبول نداریم.
کوشکی در ادامه با اشاره به اظهارات خزاعی دبیر جشنواره سیام در شهریور ماه امسال در مصاحبه با روزنامه جوان مبنی بر اینکه چندسال اخیر موج اهانت به ارزشها، روحانیت و نظام اسلامی به شدت در حال شکلگیری است گفت: ایشان گلایه میکند که مسئولین نسبت به این موضوع اقدامی انجام نمیدهند و روند فاسدی در سینما حاکم است و این در حالی است که مقام معظم رهبری در بیستوسوم مهرماه سال جاری در بجنورد درباره سبک زندگی غربی و وجود فحشا و نابودی زندگی در خانواده سفارش میکنند که این حرکت در حال ترویج در میان ملتها و به خصوص ایران شده است.
وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در این دیدار به کارگردانها، مسئولین و مردم سفارش میکند که مراقب باشید این فیلمها تهیه و ساخته نشود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه عنوان کرد: یکی از متولیان این بحران سینما وزارت ارشاد و سازمان سینمایی کشور است.
کوشکی در ادامه به بحران اظهار نظر اشاره و تصریح کرد: علاوه بر سینما در عرصههای دیگر هم این بحران وجود دارد و در هر عرصه که مهم تر باشد وضعیت خطرناکتر خواهد بود.
این استاددانشگاه عنوان کرد: اگر کارگردانان و سازندگانی وجود دارند که خط قرمز دینی را نمیشناسند وظیفه حکومت دینی است که این خطوط را به آنها گوشزد کند.
وی یکی از انتقادهای مهم نسبت به وزارت ارشاد از دهه 70 به بعد را در این دانست که چرا ارشاد خطوط قرمز در عرصه سینما را دقیق مشخص نمیکند تا کارگردانان ضوابط حقوقی خود را نیز بدانند.
کوشکی با بیان اینکه وزارت ارشاد دوران ریاست جمهوری خاتمی و در سالهای 60 تا 68 پیشرفتهتر از ارشاد جامعه امروز بوده افزود: در آن دوران تکلیف سینماگر با خودش مشخص بوده است.
وی با بیان اینکه سینما را زبانی باید دانست که رساتر از زبانهای دیگر میتواند حرفهای مهمتری را بیان کند گفت: شأن موقعیت سینما باید به گونهای باشد که بتوانند ده فیلم «بازمانده» دیگر داشته باشیم.
کوشکی گفت: در این بحران اقتصادی خانوادهها نشان دادند که اگر فعالیتهای کارگردانی را قبول داشته باشند از آن استقبال میکنند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه خطشکنی و شکستن مرزها از دهه 70 به بعد وجود داشته است بیان کرد: بیهمتی مسئولان باعث وقوع این بحران در سینمای کشور شده است.
وی با بیان اینکه بدیهیات فقه در سینمای کشور به چالش کشیده شده است ادامه داد: در بسیاری از خانوادهها معمولا یک پدر نمیتواند در جمع فرزندان خود ماجرای فیلمهای ایرانی را تعریف کند.
کوشکی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم روزی فرابرسد که هنر سینما در خدمت ارزشهای والایی دینی و اسلام قرار گرفته و بتوانیم به دلیل انتقال پیام و کیفیت فیلمهای کشور جوایز بینالمللی را کسب کنیم.
هاشمزاده: بحران اقتصادی سینما را تحت تأثیر قرار داد
عضو شورای مرکزی فیلمنامه نویسان گفت: بحران اقتصادی حاکم بر جامعه، سینما و فرهنگ کشور را تحت تأثیر قرار داده است.
ناصر هاشم زاده گفت: افرادی که از بحران در سینما حرف میزنند دلسوز سینما هستند.
عضو شورای مرکزی فیلمنامه نویسان با بیان اینکه درسینما بحران وجود دارد افزود: شاید سینما مریض شده و یا اینکه نیازمند کمک است که باید به آن توجه شود.
هاشمزاده با اشاره به اینکه بحران اقتصادی سینما و فرهنگ کشور را تحت تأثیر قرار داده است اضافه کرد: با وحود رانتخواریها ما دچار مشکلاتی همانند بحران در سینما شدهایم.
این فیلمنامه نویس کشورمان تصریح کرد: عدم مدیریت مسئولین منجر به ایجاد مشکلات بعدی در عرصه سینما گردیده است و آنهایی که توانایی بهتر و مطلوبتری داشتهاند در این مسیر عقب ماندهاند.
وی ادامه داد: کسی که ناتوان در اداره مسئولیت هست به عدهای از افراد باج داد ه و این حرکت فرهنگ و سینمای کشور را به بحران دچار میکند.
هاشمزاده با بیان اینکه بحران و بحران فرهنگی در جامعه ادامه خواهد داشت افزود: عدم مدیریت باعث میشود سینمایی که باید پاسخ نیازهای افراد جامعه را بدهد پاسخ نیازهای جیب بعضی از افراد را داده باشد.
معلم: وجود سلیقهها از عوامل بحران در سینماست
یک تهیه کننده سینما گفت: در ساختار دولت دستگاههای زیرمجموعه نوا و سلیقههای خود را دارند که منجر به بحران در سینما شده است.
علی معلم با بیان اینکه بحران در سینما داری شدت و قوت بوده است گفت: مسئله مشروعیت سینما پابرجا بوده و این سوال که آیا سینما میخواهیم یا خیر؟ و آیا سینما رسانه قابل قبولی است یا نه؟
این تهیهکننده کشورمان با بیان اینکه در اولین جشنواره فیلم فجر شاهد حضور فیلمسازان با فیلمهای صادقانه بودهایم افزود: خیلی از افرادی که در عرصه سینما خدمت میکنند از دسته افرادی هستند که در دهه 60 شکل گرفتند.
وی پشت صحنه و اصیلترین عامل را بحث مشروعیت داشتن سینما دانست و اظهار کرد: این دیدگاه که هنر سینما از اروپا نشات گرفته و قابلیت مفهوم سازی اسلامی را ندارد در جامعه به صورت محدود مشاهده میشود.
معلم عنوان کرد: تقریبا مسئولان کشور با وجود سینما موافق بوده ولی به نظر میآید که نیروی مرموزی معتقد است که سینما نباید وجود داشته باشد.
به گفته این تهیه کننده این بحران به شکلهای مختلف به مشروعیت بازمیگردد و در دهه دوم هزاره جدید مضحک، خندهدار و به شدت عقبافتاده است که بگوییم در سینما بحران و مشکل وجود دارد و باید تکلیف این هنر مشخص شود.
معلم با بیان این که سینما دارای چند بحران شده است گفت: سینماگران با وابستگی به فرهنگ خودی دچار ضعف موضوع و مطالعه شدهاند و ضعف تفکر، بحران در سینما را بهوجود آورده است.
معلم عامل بعدی را بحران اقتصادی معرفی و اظهار کرد: بخش خصوصی با وضعیت موجود دچار مشکل جدی شده است.
به گفته وی ساختار مدیریت سینما، مشکلات را برای این عرصه به وجود آورده و از شهرداری که هنوز خود را وامدار فرهنگ کشور میداند گرفته تا حوزه هنری، معاونت سیما و صداوسیما هیچ یک راه درمانی را نمیتوانند برای آن پیش بینی کند.
معلم در ادامه به وجود اظهار نظرهای مختلف اشاره و بیان کرد: در ساختار دولت هم دستگاههای زیرمجموعه نوا و سلیقههای خود را دارند که منجر به بحران در سینما شده است و هم افرادی که فیلم را ندیده اند اظهار نظر میکنند و کار به جای رسیده که همگان نظرات خود را بیان میکنند.
این تهیهکننده کشورمان بحران اظهار نظر را ناشی از عدم تقویت منافع جمعی معرفی کرد و گفت: کمکهای دولت باید سیستماتیک شود تا برخی از نظریات غیرکارشناسانه از بین برود.
وی بحران تغییر ساختار فرهنگی جامعه را به عنوان نکته دیگر دانست و افزود: ورود تکنولوژیهای جدید و ماهواره روش و منش جدیدی را در خانوادهها ایجاد کرده است.
معلم با بیان اینکه سینما عقب نگه داشته شده اضافه کرد: این عقبماندگی، بحران تماشاگر را شکل داده است.
این تهیه کننده کشورمان در پایان به بحران سیاسی که وارد فرهنگ کشور شده است اشاره کرد و افزود: عبور از موارد یاد شده بسیار دشوارتر خواهد بود تا بتوانیم به یک سینمای مطلوب برسیم.
اسعدیان: بحران در سینما ناشی از عدم مدیریت این عرصه است
رئیس کانون کارگردانان علت بحران در سینما را ناشی از عدم مدیریت در کلیه عرصههای سینمایی کشور دانست و اظهار داشت: اگر بحران روز به روز ...
همایون اسعدیان گفت: بحران سینمای ایران فراتر از مسائل اخلاقی و مشروعیت و مسائل موضوعی است.
رئیس کانون کارگردانان کشور با بیان اینکه سینما یک پدیده اقتصاد است افزود: در هر پدیده اقتصادی بحران جزو ذات درونی آن محسوب میشود و سینما از بدو ورود به کشور تا به امروز دچار بحران بوده است.
وی ادامه داد: مشکل سینما بحث بحران نیست بلکه به مدیریت بحران بازمیگردد که باید به آن توجه شود.
اسعدیان اضافه کرد: اینکه چگونه این بحران را مدیریت کنیم مهم بود که میتوان باعث بحران، مشروعیت، مباحث موضوعی، اقتصادی و ... شود.
کارگردان فیلم سینمایی بوسیدن روی ماه علت بحران در سینما را ناشی از عدم مدیریت در کلیه عرصههای سینمایی کشور دانست و اظهار کرد: اگر بحران روز به روز بدتر و مزمنتر میشود به دلیل آن است که نمیخواهیم آن را مدیریت کنیم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: مشکل ما در سینما این است که وارد جزئیات شدهایم.
اسعدیان خطاب به مسئولان بیان داشت: به جای اینکه مبنای را وحدت اهالی سینما قرار دهید بسترسازی لازم صورت بگیرد زیرا افرادی وجود دارند که مبنا بر تفرقه گذاشته و شاهنشاهی را به وجود میآورند و در این شرایط خود را درگیر نمیکنند و پاسخی نمیدهند.
رئیس کانون کارگردانان عنوان کرد: بحران ذات اقتصاد است و آن هم همدلی برای حل مشکل در میان سینماگران وجود ندارد و برعلیه یکدیگر حمله میکنیم.
وی یادآور شد: در شرایطی که سینما ایران دچار بحرانهای مختلف شده است تنها با همدلی و هماهنگی متولیان سینما این مشکل قابل حل خواهد بود.
اسعدیان در پایان خاطرنشان کرد: در این وضعیت کسانی که باید از سینما حمایت کنند این کار را انجام نداده و ما بیپناه مطلق ماندهایم و همچنین انحلال خانه سینما یکی از صدمات اصلی را به سینما کشور وارد نموده است.