تهیهکننده سریال «زمانه» گفت: مرحله تحقیق و پژوهش در تلویزیون به دلیل اینکه بودجه و زمان لازم برای این امر مهم وجود ندارد، جدی گرفته نمیشود، بنابراین فیلمها دچار ضربآهنگ درستی نیستند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، اسماعیل عفیفه در نخستین نشست خبری مجموعه تلویزیونی «زمانه» به کارگردانی حسن فتحی که صبح امروز در تالار خانه هنرمندان ایران برگزار شد، گفت: ما بیش از یک سال است که ساخت سریال «زمانه» را آغاز کردهایم؛ همچنین تلاش شده که کار در یک سکوت خبری پیش برود تا با حواشی رسانهها صدماتی به این فیلم وارد نشود.
تهیهکننده سریال «زمانه» افزود: در همه جای دنیا ورود تدریجی اطلاعات جزو تکنیکهای فیلمنامه نویسی است، بنابراین ما نمیتوانیم شخصیت افراد را در قسمتهای ابتدایی بازگو کنیم.
وی با بیان اینکه حدود 40 قسمت دیگر از سریال باقی مانده است و این پنهان ماندن و مجهولیت شخصیتها باید وجود داشته باشد، اظهار کرد: اگر توضیحات دیگری بدهم ماجرای سریال فاش میشود.
تهیهکننده سریال «زمانه» در پاسخ به وجود سانسور و اعمال نظر در این مجموعه گفت: ما در تلویزیون کار می کنیم و به طور دائم در گفت و گو هستیم، بنابراین باید چارچوبهای تلویزیون در مجموعه رعایت شود.
وی ادامه داد: در تلویزیون از مرحله خواندن فیلمنامه تا تولید فیلم و بازیابی و مراحل مختلفی که طی می شود، باید طبق استانداردهای سازمان و در راستای اهداف سازمان پیش برویم.
عفیفه اضافه کرد: در آخرین لحظات نیز پارهای از مسائل مشخص میشود که اجرای آن اصول امکان دارد بهانواع مختلف تفسیر شود.
تهیهکننده سریال «زمانه» با بیان اینکه در این مجموعه سانسور اعمال شده است، افزود: دیروز با مسئولان مربوطه به یکی از اشتراکات ذهنی رسیدیم و فلسفه کار را توضیح دادیم و اکنون با کمترین مشکلات روبرو هستیم.
وی خطاب به مدیران و مسئولان رسانه ملی عنوان کرد: در یک رقابت ناجوانمردانه با شبکههای مختلف ماهوارهای قرار داریم که با دوبله، آثار خود را وارد خانوادههای ایرانی کردهاند؛ به این ترتیب نمیتوانیم بدون امکانات به جدال آنها رفته و پیروز شویم.
عفیفه تصریح کرد: در این راستا باید دایره فعالیت برنامهسازان را در پرداخت به موضوع داستان و چارچوبهای آن وسیعتر کنیم تا بتوانیم فضای فرهنگ ایرانی را رواج دهیم و ضمن عبور از این ممیزیها، ریزش مخاطبان تلویزیون را جبران نماییم.
این تهیهکننده ضرورت فرهنگی تولید سریال «زمانه» را اشاره به مسائل روزمره جامعه دانست و ادامه داد: در این راستا ضرورت تاریخی نیز توجیه میشود.
وی در رابطه با سرعت داستان سریال گفت: با توجه به سریالهای دهه گذشته متوجه میشویم که میتوانیم شبکه سریالسازی با هزینه اندک ایجاد کنیم که در نتیجه باید روایتها عوض و براساس طبع و ذائقه مخاطب، این تغییر ایجاد شود تا مخاطب را راضی نگه داریم.
عفیفه ادامه داد: در حالت طبیعی بیش از 100 قسمت میتوان از این سریال تهیه کرد.
به گفته این تهیهکننده کشورمان سکانسهای کوتاه و ضربآهنگ حرکت داستان بسیار تند است و اگر زمان و بودجه لازم برای تحقیق و پژوهش وجود داشت، می توانستیم ضربآهنگ آن را بگیرم.
وی با بیان اینکه مرحله تحقیق و نوشتن در تلویزیون جدی گرفته نمیشود، اظهار کرد: دلیل این مهم این است که زمان و بودجه لازم برای این کار در نظر نمیگیریم.
عفیفه در پایان ضمن تشکر از گروه موسیقی سون و عوامل تولید خاطرنشان کرد: امیدوارم فیلمنامه نویسی روزی به عنوان یک کار منسجم وارد مرحله فیلمسازی شود.