به گزارش خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، دکتر فرهاد نیلی ظهر امروز در نشست خبری دومین همایش بین المللی بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت با بیان اینکه بهمن ماه سال گذشته اولین همایش برگزار شد عنوان کرد: ما در آن زمان تردید داشتیم که این پتانسیل و تقاضا وجود دارد که همایش سالانه برگزار شود یا خیر.
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: استقبالی و رضایتمندی که از برگزاری اولین همایش وجود داشت سبب گشت دومین همایش را در سال 91 برگزار کنیم و این برنامه ریزی سه شنبه و چهارشنبه این هفته به تحقق می پیوندد و ما می توانیم شاهد برگزاری یک اتفاق بزرگ در حوزه فناوری های نوین در عرصه بانکداری باشیم.
نیلی افزود: در مقایسه با همایش سال گذشته این همایش هدفمندتر، مشخص تر و روشنتر خواهد بود به این معنی که از عمومیت و کلیت همایش سال گذشته کاسته شده و در همایش امسال به محورهای مشخصی خواهیم پرداخت و نیز سعی کرده ایم همه ذینفع های حوزه بانکداری حضور داشته باشند تا این پیام را به همه مخاطبان خود برسانیم که بانکداری الکترونیک بانکداری است که فناوری های جدید را به خدمت بگیرد.
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: پیامی که بانک مرکزی از طریق این همایش می خواهد منتشر کند اینست که بانکداری کشور نیازمند یک مهاجرت است از یک بانکداری سنتی به بانکداری نوین.
نیلی با بیان اینکه این مهاجرت باید در همه پیکره بانکداری صورت بگیرد افزود: قدم اول در این راه ذهنیت مدیران است و قدم دوم در مدل های کسب و کار و قدم سوم در نوع نگاه به فناوری است که این اتفاق باید در کلیت بانکداری رخ دهد.
وی افزود: بانکداری نوین و الکترونیک لزوما استفاده از کامپیوتر نیست بلکه نوع نگاه به فناوری است که چگونه فناوری در خدمت کسب و کار و تجارت قرار بگیرد.
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی افزود: سعی ما در این همایش اینست که بر مصادیق بانکداری نوین تکیه کنیم. به عنوان مثال بانکداری همراه یکی از این مصادیق است.
نیلی گفت: در بانکداری نوین مکان، زمان و نحوه ارائه خدمت را مشتری تعیین می کند نه بانک. مشتری است که تعیین می کند کی و کجا و چگونه به این خدمت احتیاج دارد. این فناوری است که این تحول را مدیریت می کند و آنرا امکان پذیر می کند.
وی افزود: یکی از اهداف این همایش اینست که بگوید فناوری می تواند در خدمت کسب و کار قرار بگیرد نه کسب و کار در خدمت فناوری، از سوی دیگر پیام بانک مرکزی نیز اینست که حال که توسعه کمی را پشت سر گذاشته ایم باید به دنبال کشف اقتضائات توسعه کیفی، مدیرت بازار و نظم دهی به باز باشیم.
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: در این همایش به سه موضوع چالشی بانکداری الکترونیک پرداخته می شود، یکی موضوع بانکداری همراه و پرداخت های همراه است، میزگرد دوم در مورد شبکه اختصاصی بانکی «شاب» است، بانک مرکزی به این جمع بندی رسیده است که نظام بانکی به یک شبکه اختصاصی از لحاظ امنیت کیفیت سرعت نیاز دارد و این چالش بسیار بزرگی است که در شبکه اختصاصی شاب به محقق می شود.
نیلی ادامه داد: میزگرد سوم در مورد نظم دهی به بازار است که یک مصادق آن موضوع شاپرک بود.
در پایان رئیس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: ابتکاری در همایش سالجاری وجود دارد که آن هم برگزرای جشنواره دکتر نوربخش است.
وی گفت: نوآوری های بانکی به حدی رسیده است که بتوانیم یک جشنواره سالانه داشته باشیم و در این جشنواره این نوآوری های را معرفی کنیم.
حکیمی: سامانه «سپاس» ایجاد می شود
همچنین ناصر حکیمی نیز در این نشست خبری با بیان اینکه نظام جامع پرداخت در سالهای 81 و 82 در کشور ایجاد شد، گفت: نفوذ اجتماعی استفاده از ابزارهای الکترونیک در بانکداری طی یک دهه اخیر گسترش یافته است.
مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی اظهار داشت: با رفع کاستی های ابزاری و کاربردی شبکه های الکترونیک در یک دهه اخیر شبکه پرداخت وارد مرحله بلوغ شده است و دراین دوران نیاز به انجام مدیریت در آن هستیم.
وی با بیان اینکه از اهداف اصلی ما معرفی خدمات در بانکداری الکترونیک است بر لزوم مدیریت ترافیک در شبکه تاکید کرد و افزود: در سالهای آینده پروژه های جدید دیگری مانند شاپرک داریم که پرداخت های دارای زمانبندی مشخص و پرداخت های دسته جمعی را مد نظر قرار می دهد. این مقام مسئول در بانک مرکزی با اشاره به اینکه تدوین برنامه راهبردی برای نظام بانکی به صورت نظام الکترونیک از سال قبل آغاز شد، گفت: یکی از این زیرساخت ها ایجاد سامانه پیام رسانی الکترونیک سپام است که به دنبال ایجاد یک تغییر نگرش اساسی در بانکداری است و یک زبان استاندارد بین بانک ها ایجاد خواهد کرد.
حکیمی همچنین از طرح ایجاد سامانه سپاس (سامانه پرداخته الکترونیکی سیار) خبر داد و گفت: در این طرح اپراتورهای تلفن همراه و بانکها همکاری خواهند داشت، البته این طرح هنوز در دست بررسی قرار دارد و نهایی نشده است.