پیشنهادهای میرجلالالدین کزازی برای اعتباربخشی به جشنواره شعر فجر

به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، میرجلالالدین کزازی با اشاره به برخی بایستههای هر نوع داوری در جشنوارههایی از این دست، گفت: به رای من باید در این جشنواره توان آفرینش ادبی در سخنوران، سنجه و پایه ارزیابی و داوری باشد و اگر سرودههایی فرستاده میشود، نام سراینده آنها در آغاز یا پایان آورده نشده باشد که مبادا سنجندگان و داروان فریفته نامی که آشناست یا آوازهای دارد، بشوند.
خالق کتابهایی مانند « دُرّ دریای دَری»، «رخسار صبح»، «زیباشناسی سخن پارسی» و «بیکران سبز» افزود: پایه اگر بر زیبایی، سَختگی، پختگی، لغائینی و نغزی سروده باشد، پیداست که این جشنواره کار خود را به گونهای شایستهتر انجام خواهد داد و کسانی برگزیده خواهند شد که شایستگی و توانایی بیشتری داشتهاند.
این استاد پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی اضافه کرد: نکته دیگر در هر سنجش و داوری مهم است، این است که که داوران، سنجشگران و گزینندگان در کار خود از برجستگان و برترینان باشند. من نمیخواهم نامی را یاد کنم اما به هر روی اگر داوران از این کسان نباشند، پیداست که کار داوری به درستی انجام نخواهد گرفت و کسانی که برگزیده خواهند شد، از سرآمدان و برترینان حوزه شعر نخواهند بود.
مترجم آثاری حماسی مانند « انهاید»، «ادیسه»، «ایلیاد» و «تلماک» ادامه داد: دو دیگر اینکه هر چه بیش بتوانند از پسند، جدایی بگیرند و به شیوهها و سنجههایی دست یابند که دانشورانهتر باشد. خواست من این است که داوران بر پایه پسند خود تا آنجا که میتوانند داوری نکنند و داوری دانشورانه و سخن سنجانه باشد.
کزازی گفت: اگر اینگونه شود، چون پسندها گونهگونه است، کسانی که برگزیده میشوند، به گونهای بهآئین و پایهور برگزیده شدهاند و اگر ناسازی هم در کار باشد و کسی بر گزینشها خُرده بگیرد، داوران پاسخهایی برهانی و پایهور خواهند داشت تا آن کس با دیدگاهشان همساز و همرای بشود.
این شاعر و شاهنامهپژوه بنام کشورمان در پایان تاکید کرد: این را میدانم که در کارهایی از این دست، رسیدن به سنجههایی از اینگونه کاری است بسیار دشوار اما داوران و برگزارندگان جشنواره شعر فجر هر چه بیش بتوانند به این سوی بگرایند، در کار خود کامگارتر خواهند بود.